Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studio i skolan

Produkter
(logga in för att koppla)

Hampus Lindvall

Aktiv medlem
Har precis fått reda på att min handledare har beställt blixtar till skolan efter en del tjat från min sida, så nu har jag fått i uppdrag att fixa ihop en studio. Hon beställde ett elinchrome-paket för runt 12000 tror jag hon sa, hon hade inte så bra koll, men det låter ju bra.

Nu har det inte funnits på skolan innan så utrymmet får fixas, hur stort rum behövs? Man får inte radiosändare eller ir-sändare eller så i ett sånthär blixtpaket kanske? För det behövs iaf.
Bakgrunder och så kanske måste inhandlas?

Finns det någon bra bok som täcker upp bra gällande studiofotografering och vad man kan behöva, raster, softboxar, osv?

Känns jävligt kul att skolan ville göra det för min skull och framtida elever som intresserar sig för foto så vill göra detta bra, TIPSA!

Så stort som möjligt, 36 kvm är dock ganska bra (större än nån lägenhet jag haft!). ett hett tips är att måla taket mattsvart innan du bär in några saker.

Vissa kameror har ett synkuttag redan från början.

Har inte kameran synk. uttag så kan man sätta en adapter i blixtskon. Det är den billigaste lösningen.

Om man vi slippa ha sladdar så kan man använda antagligen infraröd eller radiosändare.

Infraröd har fördelen att det är billigare samt att vissa sändare inte kräver batterier.
Nackdelen är att IR utlösare fungerar sämre utomhus samt har en ganska begränsad räckvidd.

Jag tror att ett bra startpaket är:

softbox
klaff (barndoors)
Vitt transparant paraply, vitt/svart paraply,
Lite kartong: vit och svart
En blixtljusmätare.

Bakgrunder: en vit och en svart, jag har jobbat ganska mycket med en gammal båtpressening i canvas. Kaffebrus har bakgrunder och bakgrundstativ. Man brukar använda papper till vita bakgrunder (går att riva när det blir smutsigt). Svart sammet är det bästa till svarta bakgrunder.

http://www.fotosidan.se/pools/view/71/574215.htm

Jag har också använt lite egna byggen i studion:

"Fönstervägg". Bygg en träram som är ca 2 m x 1 m. Sätt på hörnskor eller någon slags förstärkning i hörnen. Bygg en fot.
Sedan gör du själva fönstret av halvtransparant plast, plexiglas eller om du inte får tag på något annat smörpapper.

Bilagor

• ljusram.gif
    ljusram.gif
    6.9 KB · Visningar: 213
haha ja okej dethär låter bra..
jag har en olympus e-500 och där finns inget synk. uttag men funderar på att satsa på IR till att börja med.. tillräckligt billigt.

får skriva upp en lista och ta med så får de börja beställa tillbehör..

tack för hjälpen! :)

mer förslag?

Satsa på radio istället. Jag köpte en billig sändare/mottagare på eBay för 60 kr. Frakten gick faktiskt på det dubbla, dvs 120 kr! Men de 180 kronorna var en väl värd investering. Du behöver inte oroa dig för att blixtens slavtändare inte skulle "se" IR-sändaren.

Skaffa avskärmningsmaterial ("flags" på engelska). Kan vara svartmålad papp eller plåt, samt enkla stativ till dem. Du vill ibland kunna avskärma ljus från en viss del av motivet/scenen eller hindra ströljus att nå objektivet. Samma stativ/fastsättningsanordningar kan även dubblera som hållare för enkla reflektorer eller speglar.

Små "byggklädnypor" är bra att hålla fast saker med i studion.

Ska du ta porträtt kan lite enkla hjälpmedel vara bra, pall/stol, poseringsbord, mm. Bord för stilleben, kanske några tyger att drapera och variera med. Allt detta kan vara ganska billiga saker att skaffa, kanske till och med få gratis när någon rensar ett förråd.

Annars skulle jag säga att du får känna dig fram och se vad som kan vara bra att ha. Skaffa inte allt på en gång utan känn efter vad som saknas och håll ögonen öppna, kanske snubblar du på det.

Gällande böcker om studiofoto så har jag ett gäng recenserade i min "Kameraväska" under profilen.

ANNONS
Götaplatsens Foto