Annons

Studioblixt eller vanliga blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesse79

Medlem
Jag sitter i inköpartagen av blixtar men har hamnat i en liten fundering.
jag har velat få tag på ett bärbart studio ljus typ :

http://bostroms.jetshop.se/pub_images/original/15170_8554.bmp

men har sett att en del använder vanliga blixtar som tex speedlite 430ex. Att man sätter en 2 eller fler på ett stativ och placerar ut dem efter behag och därefter använder en sändare.

Så frågan är vad bör man satsa på? Någon som har kunskap om för resp nackdelar med de båda systemen?
Vet att Göran M på modellbilder.se använder de senare alternativet och han får ju rätt trevliga bilder.
Tacksam för svar // Jens
 
Vad víll Du åstadkomma? Hur mycket får det kosta?

Jag har ett blixt-system baserat på Minoltas kamerablixtar, två x två blixtar i två silverparaplyer, bara för att ha portabilitet. Jag har därmed den flexibilitet jag efterdträvar, men det kostar skjortan. De gånger jag vill ha "muskler", hyr jag ett studioset. Nästa inköp blir just ett studioset, 4 x 300 Ws.
 
Kamera blixtar för slav-arbete =) finns från ca 600 kronor styck och kan styras av billiga radiosändare.

Så särskilt dyrt behöver det inte bli.

Dock känns det bättre för mig med mina studioblixtar i hemstudion än de kamerablixtar jag använder utomhus.

Det är bla uppladdningstiden som är ganska lång med kamerablixtarna ( ca 5 sek med de billiga modellerna ). Jag är van att kunna ta fler bilder fortare i hemmastudion.

Hela studioblixtpaket finns från 1995:- ( vilket är billigare än EN kamerablixt från Nikon eller Canon )
 
förtydligar.

ska försöka klargöra lite mer vad min tanke är för er som orkar läsa :)

jag vill försöka hitta ett system som är användbart både i studio hemma samt kunna användas med hyggligt resultat ute på fältet då jag tror att jag kommer ha ett större intresse att fota ute än inne.
Samtidigt så är detta inte min inkomstkälla så jag har ju en budget att hålla och inte att för akta så är ju inte min kunskapsnivå så pass hög inom området att jag anser mig själv berättigad till ett system för 30.000 som jag kan styra via laptoppen, även om jag vill ha det!

Men Att kunna komma ut både nätter och ljusa dagar och få ett riktat ljus som jag vill ha det det är min tanke. Försökte ge er en länk på det system som jag tittat på men kolla ni som har tid. Det är ett bärbart system som både kan köras på nät/batteri och 12v (bilen).
Ni hittar det på :
www.bostroms.nu/
skrolla ner lite granna på förstasidan så hittar ni paketet på högersida för 6000kr Då är det Walimex med 2x300 blixtar.

Detta kankse bara är och kasta pengarna i sjön vad vet jag. Iden med att köpa en par speedlite 430ex och några stativ och paraplyer kankse funkar ännu smidigare. Vad tror ni?
 
2 Speedlites är ju 5000:- redan där.

Paketet ser ju bra ut. Frågan är hur många blixtar du får på en laddning? Fast det är ju ett bra pris även utan batteripack tycker jag.

Jag har varken körkort eller bil så jag måste ha mitt oerhört lätt och portabelt, därför kör jag med kamerablixtar utomhus. ( exempel http://www.pellepiano.com/studiobild/images/imageh23.jpg ).Blir dock mycket kompromisser med avstånd etc för att blixtarna är jämförelsevis så svaga.
 
Ja Per....

pellepiano skrev:
2 Speedlites är ju 5000:- redan där.

Paketet ser ju bra ut. Frågan är hur många blixtar du får på en laddning? Fast det är ju ett bra pris även utan batteripack tycker jag.

Jag har varken körkort eller bil så jag måste ha mitt oerhört lätt och portabelt, därför kör jag med kamerablixtar utomhus. ( exempel http://www.pellepiano.com/studiobild/images/imageh23.jpg ).Blir dock mycket kompromisser med avstånd etc för att blixtarna är jämförelsevis så svaga.

Jag har ju sagt det förut och säger det igen... dina bilder är något som faller mig fullständigt i smaken. Om det beror på att du lyckas bra som fotograf eller är en duktig grafiker låter jag vara osagt:) och vem bryr sig när du får dessa bilder.... Har kollat lite på ebay och där kan man inhandla canon speedlite 430ex generation 2 för 1500kr !!! ruskigt bra pris.
Nej som sagt Per, strular cykeln så hör av dig så kan du få lifta med mig när du ska ut och plåta ;)
 
Jag brukade släpa runt studioutrustning som en plan B på bröllopjobben om vädret tvingar in oss.
Nu har jag skaffat tre speedlights och tar med det i stället tillsammans med en ST-E2 sändare.
Jag har med blixtstativ och paraplyer och det räcker bra för bröllopsporträtten.

Vill du ha något att köra rent studiofoto med, köp studioblixtar. Söker du något nästan lika bra som är lätt att ta med, gör som jag med kamerablixtarna.
 
det är sant

ja det är sant och det är väl där den här tråden har uppkommit för att försöka få fram olika fotografers erfarenhet av portabeltt ljus och vad man egentligen anser krävs. Man kankse inte behöver en lastbil med utrustning för att få till det. Verkar som att många valt att gå över till en par speedlites från att släpa runt på dyr och tung utrustning...
alla svar är intressanta. och ger en mer inblick i för och nackdelar.
som jag har sett det verkar de som att speedlites leverar ungefär motsvarnade 100Ws vilket kankse kan kännas klent om det är ljust ute.. Men som modell fotgrafen Göran M på modellbilder.se själv säger så får man väl placera modellen i skuggan.
 
Kamerablixtarna ligger snarare runt 50ws. Åtminstone när jag jämförde min studioblixt med min sigma 500 Super med samma paraply om motiv ( Sigman har ledtal 50 vid 105 mm ).


430ex har ledtal 43 vid 105 mm.
 
pallep skrev:
Det som inte står här angående portabelt ljus finns nog inte.
www.strobist.com

Tyckte sidan var plottrig och jobbig att gå igenom så det utgick. Tanken med tråden vara att få ta del av er andra användares erfarenheter. Alltid så upplever olika fotografer olika saker. Därför kan ett forum leda till en helt annan inblick än vad en atrikel gör.. MEn tack för tipset!
 
Jesse79 skrev:
Tyckte sidan var plottrig och jobbig att gå igenom så det utgick.

Då missar du mkt, men ioförsig kommer en del senare upp här på fotosidan, i olika trådar.

Så patriks tips tycker jag är riktigt bra.

Det ända som avgör är hur du tänkt transportera blixtarna och hur mkt kräm du behöver hur dom.

430EX tycker jag inte du ska välja om du inte tänker använda med ST-E2/580EX + Radiopopper P1 som sändare, alternativt utan Radiopopper.

Finns istället en mängd bra Nikon blixtar på begagnat marknaden utan onödig automatik.

bhphotovideo.com har det mesta å är riktigt bra å billiga, har tillbehör så som stativ å paraplyn/softbox's osv.

Lycka till med fotandet
 
pellepiano skrev:
Paketet ser ju bra ut. Frågan är hur många blixtar du får på en laddning? Fast det är ju ett bra pris även utan batteripack tycker jag.




Just det där undrade jag också, så jag slängde iväg ett mail igår, inte svårt alls.
Här är svaret jag fick:

"Tyvärr har vi inte hunnit med att göra några mätningar. Jag har själv testat systemet i div. sammanhang och har t.ex. kört 3-4 timmar med 1 aggregat vid ett tillfällle. Förvånande nog är det bara 2 kunder som har frågat om hur många urladdningar som batteripacketet klarar att leverera.
Vi har missat det helt enkelt men jag har precis mailat vår grossit för att få en uppgift. Jag hoppas att kunna återkomma till dig under eftermiddagen med ett konkret svar.
"


sen fick jag svar angående det senare på eftermiddagen, å då stog det:

"Jag fick tyvärr bara följande svar:

Dear Andreas



I am sorry but we have to ask the supplier. I will let you know the answer as soon as possible.

Wolfgang Buchta "
 
ANNONS