Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixtar, hatar det tekniska, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Hej

Jag har ett par gamla Visico blixtar på 600W just nu som jag köpte begagnade för säkert 10 år sen. VISICO EXCEL VC 600PLUS
Många gånger känner jag att dem är för starka & har därför funderingar på att skaffa några med mindre watt.
MEN jag verkligen hatar det här med det tekniska.
Jag förstår att högre watt ger starkare ljus, men sen är det kanske mer som spelar in.
Kan läsa hur mycket som helst om det, men behöver tips & råd från en "människa".

Jag har en iofs stor studio på ca 60m2. Ca 7x8m.

Jag fotar mestadels en eller högst 4 personer samtidigt. Men mest en eller två.
Då känns 600 för mycket.
Visst den går att sänka, men inte tillräckligt tycker jag.

Tror ni att en 400 eller t.o.m en 200w skulle räcka till det jag fotograferar & på den ytan jag fotograferar?

Ge mig gärna tips på studiblixtar som ev skulle passa mig.
Detta är såååååå svårt att välja tycker jag.
Har kollat lite på något av Elinchromes paket..... Men vet inte.

Så tacksam för tips!
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej

Jag har ett par gamla Visico blixtar på 600W just nu som jag köpte begagnade för säkert 10 år sen. VISICO EXCEL VC 600PLUS
Många gånger känner jag att dem är för starka & har därför funderingar på att skaffa några med mindre watt.
MEN jag verkligen hatar det här med det tekniska.
Jag förstår att högre watt ger starkare ljus, men sen är det kanske mer som spelar in.
Kan läsa hur mycket som helst om det, men behöver tips & råd från en "människa".

Jag har en iofs stor studio på ca 60m2. Ca 7x8m.

Jag fotar mestadels en eller högst 4 personer samtidigt. Men mest en eller två.
Då känns 600 för mycket.
Visst den går att sänka, men inte tillräckligt tycker jag.

Tror ni att en 400 eller t.o.m en 200w skulle räcka till det jag fotograferar & på den ytan jag fotograferar?

Ge mig gärna tips på studiblixtar som ev skulle passa mig.
Detta är såååååå svårt att välja tycker jag.
Har kollat lite på något av Elinchromes paket..... Men vet inte.

Så tacksam för tips!
1. Förstår du fullt ut hur du ska exponera?
Om du gör det måste du ju inte köpa något med lägre styrka så länge du har många steg i blixtstyrka (utifall du ibland har nytta av 600ws av någon anledning). Hur låg styrka du klarar dig på beror på hur mycket du mörklägger, avstånd mellan blixt och subjekt mm men 600ws lär du inte behöva om du gör rätt.
 

Melmis

Aktiv medlem
Mitt problem är att jag har ju inte provat blixtar på runt 200/250W & kan jämföra skillnaden med mina på 600W. Det kanske blir lika??

Jag har läst mig till att det går att sänka rejält i watt om jag skulle behöva på tex Elinchrom BRX 250.
Men jag vet faktiskt inte hur många watt mina blir på lägsta läget.
Har svårt att hitta info om det blixtpaketet på nätet & har ingen instruktionsbok.

Det enda jag vet är att dem känns väldigt starka. Även om jag har de på det lägsta känns det som att jag ändå har en för stark blixt.
Jag får ha blixtarna väldigt långt ifrån motivet också.

Har ni tips & råd att berätta för mig så gör det!
Blixtljuset som avfyras måste ju bli svagare på de svagare blixtarna, eller hur..?
Som sagt, hatar det tekniska som behövs. Inte kameran då, den är min stora trygghet, men det är när den ska användas med blixt det kör ihop sig....
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har ett par gamla Visico blixtar på 600W just nu som jag köpte begagnade för säkert 10 år sen. VISICO EXCEL VC 600PLUS
Många gånger känner jag att dem är för starka & har därför funderingar på att skaffa några med mindre watt.
MEN jag verkligen hatar det här med det tekniska.
Jag förstår att högre watt ger starkare ljus, men sen är det kanske mer som spelar in.
Kan läsa hur mycket som helst om det, men behöver tips & råd från en "människa".

Jag har en iofs stor studio på ca 60m2. Ca 7x8m.

Jag fotar mestadels en eller högst 4 personer samtidigt. Men mest en eller två.
Då känns 600 för mycket.
Visst den går att sänka, men inte tillräckligt tycker jag.

Tror ni att en 400 eller t.o.m en 200w skulle räcka till det jag fotograferar & på den ytan jag fotograferar?

Ge mig gärna tips på studiblixtar som ev skulle passa mig.
Detta är såååååå svårt att välja tycker jag.
Har kollat lite på något av Elinchromes paket..... Men vet inte.

Så tacksam för tips!
Jag känner inte till dina blixtar, men många ger för starkt ljus, särskilt när man vill fotografera med kort skärpedjup. Det är inte självklart att det blir bättre om du väljer en blixt med lägre max effekt. Frågan är vilken effekt den ger på lägsta inställningen.

Ett sätt att minska ljusstyrkan som träffar motivet är att flytta ljuset längre bort, men det begränsar de artistiska möjligheterna.

Det går också att sätta något mellan ljuset och motivet, t.ex. en skärm eller ett tunt vitt tyg.

Ett ND-filter på kameran kan också hjälpa till.

Börja med att kolla hur många Ws blixten ger på lägsta effekt och jämför med Godox eller Profoto för att se om det är problemet.
 

Third eye

Aktiv medlem
En kanske jättedum fråga, men vilka settings fotar du på?
Känns lite som att du gör kameran för ljuskänslig?
Jag fotar mycket low key med mina Godox AD600 och når det mörkret jag vill ha.
Jag är absolut inte kunnig på studioblixtar, men det känns som du egentligen har ganska bra förutsättningar att nå målet med bilderna.

Följer tråden :)
 

Melmis

Aktiv medlem
En kanske jättedum fråga, men vilka settings fotar du på?
Känns lite som att du gör kameran för ljuskänslig?
Jag fotar mycket low key med mina Godox AD600 och når det mörkret jag vill ha.
Jag är absolut inte kunnig på studioblixtar, men det känns som du egentligen har ganska bra förutsättningar att nå målet med bilderna.

Följer tråden :)
Jag fotar porträtt i studio. Barn, familjer, bröllop mm. Men oftast är det högst 4 pers som är med samtidigt. Oftast bara en eller två pers.
Jag har kameran på f 9-11, 1/125/160 & ISO 100 eller 200.

Och då har jag ofta blixtarna nedvridna till lägsta som går.
 

Melmis

Aktiv medlem
Jag känner inte till dina blixtar, men många ger för starkt ljus, särskilt när man vill fotografera med kort skärpedjup. Det är inte självklart att det blir bättre om du väljer en blixt med lägre max effekt. Frågan är vilken effekt den ger på lägsta inställningen.

Ett sätt att minska ljusstyrkan som träffar motivet är att flytta ljuset längre bort, men det begränsar de artistiska möjligheterna.

Det går också att sätta något mellan ljuset och motivet, t.ex. en skärm eller ett tunt vitt tyg.

Ett ND-filter på kameran kan också hjälpa till.

Börja med att kolla hur många Ws blixten ger på lägsta effekt och jämför med Godox eller Profoto för att se om det är problemet.

Jag vet ju inte vilken lägsta effekten är. Kan jag se det någonstans på blixtarna? Jag har ingen instruktionsbok & har svårt att hitta info om det på nätet.
Blixten heter Visico excel VC 600plus.

Jag fotar nästan jämt med f 9-11 & 1/125-160 ISO 100 eller 200. Har jag större bländare blir bilden alldeles för ljus & då är blixten på det lägsta....
 

PMD

Aktiv medlem
Jag fotar porträtt i studio. Barn, familjer, bröllop mm. Men oftast är det högst 4 pers som är med samtidigt. Oftast bara en eller två pers.
Jag har kameran på f 9-11, 1/125/160 & ISO 100 eller 200.

Och då har jag ofta blixtarna nedvridna till lägsta som går.
Får du partier i bilderna som är helt utblåsta då? (I RAW-filen förstås; kolla histogrammet).
Om inte så går det att dra ner ljusnivån i bilden även om det ser överexponerat ut från början.
 

Third eye

Aktiv medlem
Tror det räcker att fota på snabbare tider helt enkelt.
Jag använder ofta bländare 1.8 och tider neråt 1/4000 s... Ibland ända ner till 1/8000s för att få kort skärpedjup och dunkel bild.

Tror verkligen du löser det med slutartid :)
Och du kommer ha nytta av watt vid flera tillfällen.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är inte så säkert att Emmas studioblixtar kan synkroniseras med kamerans slutare på så korta slutartider.
 

Third eye

Aktiv medlem
Så kan det vara, var mest ett exempel på hur jag gjorde.
Men 1/200-1/250 och utan high speed sync borde fungera och redan där borde ljusbortfallet vara tydligt.
 

lonian

Aktiv medlem
Nu är jag ingen expert på blixtar, men jag bytte från studioblixtar till kamerablixtar då jag tycker att jag fick mer kontroll över ljuset med kamerablixtarna.

Bifogar 2st självporträtt så kanske du ser vad jag menar.
 

Bilagor

cardazio

Aktiv medlem
Godox ad600bm går att få väldigt billigt begagnat och klarar 1/128 i effekt (maxeffekt 600ws). Du kan ju även köra TTL med ad600b (tusenlapp dyrare än ad600bm) om du inte vill tänka på exponeringen (med xpro triggern kan du låta kamera sätta blixtstyrkan med ttl och sedan spara värdet i triggern så du kan fortsätta manuellt). Övergå till manuellt så du inte får olika exponeringar i varje ruta du tar (som sker med ttl). Dessutom drivs de på batteri så du kan ta med dem on location.

Bästa vore om du även läser in dig på hur de fungerar även om du inte gillar det tekniska. Det kommer bespara dig massor med möda.

Exempelbild tagen med ad600b:
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/28119046217/in/dateposted-public/
 
ANNONS