Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixtar utomhus hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bobo_m

Aktiv medlem
Jag har nagra funderingar kring att anvanda studioblixtar utomhus.

Jag har en uppattning av elinchrome kompaktaggregat och skulle garna vilja fota med dem utomhus..vill ta lite snygga mode bilder. Tyvarr sa har jag inte rad att kopa batteriblixtar.
Jag laste i nansnats att man kan anvanda sig av bensindrivna generatorer men jag har noll koll pa hur eller vart man kan fa tag pa sanna.

Vad finns det for olika losningat? Kan man anvanda bilbatteriet?

Vore verkligen kul om det gar att losa pa ett inte allt for dyrt satt.

Elverk finns att hyra, kolla i gulasidorna efter företag som hyr ut maskiner tex Cramo så kan de hjälpa dig.

Perfekt tack sa jatte mycket. Sag att de hade en hemsida ocksa

Cramo

Om jag fortstatt det ratt sa skulle det kosta ca 500kr att hyra ett elverk under 3dagar vilket inte alls ar dyrt.

Tack annu en gang!

Det kan vara lämpligt att kolla med Elinchrome om det går att driva dom på bensinkraftverk. Blixtarna kan även skada bensinkraftverket. Till mina Profoto-blixtar finns det en speciell låda man måste ha mellan kraftverket och blixtarna. Tror att det är någon slags utjämnare eftersom blixtarna laddar mycket på kort tid.

Ska man köra på bilbatteriet är jag osäker på om en växelströmsomvandlare kan användas pga av ovanstående problem. En sådan apparat är nog bara dimensionerad för att driva en tv-apparat i en husvagn.

Senast ändrad:
Okey nog basta att hora om det forst.

Jag sag att det fanns en hel del olika typer av elverk, finns det nagan sarskild som ar speciellt bra for blixtar?

ANNONS
Götaplatsens Foto