Annons

Studioblixtar utomhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas_A

Ny medlem
Ber om ursäkt ifall det möjligtvis redan finns en disskusion om ämnet.

Har en fråga angående att använda sin studio utrustning utomhus

Någon som kan ge mig rekommendationer på vilka produkter jag bör se på för att försörja blixtarna med ström utomhus

Jag har i dagsläget ett set med 2 st Elinchrome D-Lite 400 blixtar (400 Ws)

Så min fråga är vad finns det för lösning till att driva denna utrustning on location så att säga?
Samt även hur lång drifttiden är för produkten

Tacksam för svar
Andreas

Senast ändrad:
En billig och bra(?) lösning som en del har provat är att använda en UPS som strömförsörjning. Finns i prisklasser från 600 kr och uppåt. Hur länge de räcker och hur bra det är vet jag inte eftersom jag inte själv provat.

Gör en sökning här på FS, det finns säkert flera trådar i ämnet.

En UPS på 1000-1500VA är fullt tillräckligt för att ge dig mer än 300 blixtar med dina Elinchrom aggregat. Du kan även köpa en Innovatronix från Filippinerna eller någon Svensk återförsäljare. Tänk på att Vanliga spänningsomvandlare kan förstöra dina blixtar då dem sällan levererar ren växelström.

Ett annat alternativ är portabla elverk - om Du kan kontrollera oljudet genom att skapa en bullerskärm, eller ställa den i bullermask. Fortfarande gäller maxieboys varning; Se till att de levererar sinus-våg och inte en från sågtand approximerad våg

Har precis köpt nya batterier till en gammal APC SmartUPS 1000. Testade först med en 150Ws kaffebrus, funkar bra, sedan med två, funkade också, men aggregatet lät lite ansträngt. Vred upp båda blixtarna på max, man kan höra hur aggregatet jobbar (det surrar rejält) och det låter inte som om det kommer att funka särskilt länge innan det säger blixt eller brinn om grejerna. Nog igen risk för blixtarna, men mycket stor risk att UPSen lägger av om du tänker köra två 400Ws på samma UPS (de laddar ju samtidigt), åtminstone om du skruvar upp effekten lite.

Jag har också läst en del gällande digitala blixtar (med display och inställningsknappar istället för analog ratt) att spänningen ibland sjunker så lågt att de gör reset och startar om.

Skall plocka med grejerna i bilen på nästa fototur och testa lite live.

Har precis köpt nya batterier till en gammal APC SmartUPS 1000. Testade först med en 150Ws kaffebrus, funkar bra, sedan med två, funkade också, men aggregatet lät lite ansträngt. Vred upp båda blixtarna på max, man kan höra hur aggregatet jobbar (det surrar rejält) och det låter inte som om det kommer att funka särskilt länge innan det säger blixt eller brinn om grejerna. Nog igen risk för blixtarna, men mycket stor risk att UPSen lägger av om du tänker köra två 400Ws på samma UPS (de laddar ju samtidigt), åtminstone om du skruvar upp effekten lite.

Jag har också läst en del gällande digitala blixtar (med display och inställningsknappar istället för analog ratt) att spänningen ibland sjunker så lågt att de gör reset och startar om.

Skall plocka med grejerna i bilen på nästa fototur och testa lite live.

Jag har kört med UPS i 3-4 år nu och det har inte varit några problem. Jag har en på 1000VA och en på 1500VA den senare använder jag ihop med två 1000Ws blixtar. Ok jag kör dem inte på full effekt utan kanske runt 50%.

Det låter naturligtvis, när mycket ström rusar över från batterierna via transformatorn till blixtarna. Med 1000VA aggregatet och 300Ws studioblixtar brukar jag få ut mellan 3-400 blixtar. Med det stora 1500VA aggregatet får jag ut mer än 1000 st blixtavfyrningar.

Om man har för klent aggregat så hinner inte det leverera den mängd ström som krävs för att vissa studioblixtar skall behålla sitt inställda värde. Inget farligt men jäkligt irriterande och man tappar vitsen helt med att använda den sortens blixtar ute. Billiga "kinablixtar" har för det mesta analoga potentiometrar för att ställa blixtstyrkan och dom ändrar inte sina inställda värden själv.

Jag har kört med UPS i 3-4 år nu och det har inte varit några problem. Jag har en på 1000VA och en på 1500VA den senare använder jag ihop med två 1000Ws blixtar. Ok jag kör dem inte på full effekt utan kanske runt 50%.

Det låter naturligtvis, när mycket ström rusar över från batterierna via transformatorn till blixtarna. Med 1000VA aggregatet och 300Ws studioblixtar brukar jag få ut mellan 3-400 blixtar. Med det stora 1500VA aggregatet får jag ut mer än 1000 st blixtavfyrningar.

Om man har för klent aggregat så hinner inte det leverera den mängd ström som krävs för att vissa studioblixtar skall behålla sitt inställda värde. Inget farligt men jäkligt irriterande och man tappar vitsen helt med att använda den sortens blixtar ute. Billiga "kinablixtar" har för det mesta analoga potentiometrar för att ställa blixtstyrkan och dom ändrar inte sina inställda värden själv.

OK, bra att veta. Då kör jag på tills grejerna brinner :)

ANNONS
Götaplatsens Foto