Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

jvd

Aktiv medlem
Hej på Er..

Vad bör man ha kameran inställd på för att kunna utnyttja studioblixtar maximalt
Har en Canon 5d mk II

Hej på Er..

Vad bör man ha kameran inställd på för att kunna utnyttja studioblixtar maximalt
Har en Canon 5d mk II

Börja med att ställa in kameran i manuellt läge. Slå sedan upp i manualen till din kamera vad dess blixtsynktid är. Det är sannolikt 200 eller 250 dels sekund. Där har du din slutartid. Du behöver inte vara orolig för rörelseoskärpa då blixtarnas brinntid är mycket kortare är slutartiden så det blir skarpt ändå. Sedan är de flesta objektiv skarpast vid ca bländartal 8. Så om det är skärpa du är ute efter kan du köra på det. Annars får det önskade skäpedjupet styra bländartalet. Kör Iso 100 så blir det minst brus. Du kan troligtvis köra med solljus som vitbalansinställning. När kameran är inställd så kommer det fantastiska med studionljus mot naturligt ljus. Nämligen att du kan ställa in styrkan så att den passar kamerans inställningar. Du kan pröva dig fram tills det blir rätt men snabbast och lättast är det med en extern handhållen ljusmätare för att ställa in blixtarna för en helt korrekt exponering. De kostar en del men din budget kanske tillåter det när du har en såpass fin kamera. Hoppas du lyckas väl.

Senast ändrad:
Hej Christer

Tack för ett bra svar, har kollat på en ljusmätare. En Gossen digipro f.
Fotar du själv med studioblixtar ??

jocke

Om det skulle bli ett mörkt band i en kant av bilden, är slutartiden för kort. Det är mycket vanligt, och vad många missar är att det blir en fördröjning när man använder trådlös tändare, och likaså när man använder slavtändare för blixtarna. När man har flera blixtar tänder de som inte har direkt synk lite senare än den som är kopplad till kameran, och en radioutlösare eller infraröd för också till en liten fördröjning. Resultatet är att man kanske inte kan använda den kortaste tid som är angiven i bruksanvisningen utan får ställa ett snäpp längre slutartid.

Börja med att ställa in kameran i manuellt läge. Slå sedan upp i manualen till din kamera vad dess blixtsynktid är. Det är sannolikt 200 eller 250 dels sekund. .

Kör du 5DII med synksladd funkar 1/160 s och på vissa kameror 1/200s
Om du däremot kör med radioutlösare så får du prova på 1/3 längre tider, 1/125 -1/160s.
Har du för kort tid syns det mycket riktigt som en mörk rand i kanten på bilderna.

Mvh.

/Janne Höglund

Hej Christer

Tack för ett bra svar, har kollat på en ljusmätare. En Gossen digipro f.
Fotar du själv med studioblixtar ??

jocke

Jag är ju endast amatörfotograf men jag har tillgång till studioblixtar på mitt jobb och där har jag fotat en hel del.

Här är en bild jag tog med jobbets blixtar. (2st Elinchrom RX600)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2449177.htm?set=mp

Sedan har jag fotot en del utomhus med en vanlig kamerablixt på stativ genom ett vitt paraply men ändå jobbat på samma sätt som med studioblixt. Här är ett sådant exempel.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2419909.htm

Jag har använt en konsumentkamera 450d och den första 5d:an. Båda har funkat bra med 200 dels sekund och IR-utlösare (såg att det blev lite kommentarer om det). När det gäller ljusmätare köpte jag själv en Sekonic L-358 via Ebay. Den var ny och ingen begagnad men det blev ändå mycket billigare än att köpa den i sverige. Den skickades från HongKong men kom på typ 4 dagar så det var väldigt snabbt. Dock är man ju alltid lite nervös när man handlar på det sättet ifall något skulle krångla. Det har i vilket fall som helst fungerat hur bra som helst och jag är supernöjd. Det är den enda ljusmätare jag har erfarenhet av så jag vet inte hur Gossen är.

ANNONS
Götaplatsens Foto