Annons

Studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

pliljeholm

Medlem
Skall köpa studioblixtar begagnat och har lite funderingar. Kan få tag i rel billiga aggregat på 300 + 500Ws med div tillbehör såsåom stativ, bouncers, reflektorer mm. Enda kruxet är att blixtarna(av kompaktaggregattyp) är reglerbara i hel/halv effekt. Så även med ledljuset.

Är det någon idé att lägga pengar på det om man siktar på att fota i studio med lite ambitioner??

Per

Beror på priset men svaret från mig blir nej.
Inställningsljuset tycker jag är skit samma, jag har det alltid på fullt.
Blixtstyrkan är ett måste att kunna reglera över några steg. Du blir galen efter ett tag och ångrar att du la ut tusenlappar(?) på något som du tröttnar på fort.

Köp hellre en blixt av typ Multiblitz eller kanske Hensel och vänta med bouncrar och grejer.

Eller så här om du har pengar, köp en bra märkesblixt som ovan och köp det paketet du nämnde. Använd de enkla blixtarna för bakgrundsljus och den bättre blixten för huvudljus.

Alltså...
Studiofotografer har i årtionde klarat sig med sämre funktioner på blixtyar (och lampor) än de du tittasr på så visst klarar man sig...
MEN det är ju fruktat nim att kunna styra blixtarna steglöst... Vad är det för märke du har tittat på??? Både DITO och Fotoagenturen har agenturer som inte är så kända i Sverige (Bowens och ja något annat) men jag har vänner som använder båda och tycker de är KANON trots den något lägre prislappen... Så kika runt MYCKET det finns mer på marknaden än man tror...

ANNONS
Götaplatsens Foto