Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sublimeringsskrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Såg en annons på "Sublimeringsskrivare" som skriver i A5...Vad är egentligen en sublimeringsskrivare? Hur funkar den?

Christoffer,
I'd love to write you a long article explaining but I just don't have the time right now:-(

However, look here:

http://www.lonestardigital.com/kodak_8500.htm

This gives you alot of info regarding the Kodak 8500 Dye Sublimation Photo Printer.

If you want to go deeper into the subject, just search on "Dye Sublimation Photo Printer" in Google and you'll find a thousand articles.

Hope this helps..abit...I thought someone else would step in and help you but they haven't so I'll help you all I can:)

Take Care, Duncan

Jag fick en sublimeringsskrivare från Canon som jag inte använder eftersom den endast har drivrutiner för win95 & win98 och kopiorna 10*15 kostar 10 kr/st. Då jag fick den för ett halvår sedan såldes den fortfarande för runt 5000kr, så jag skulle nog kolla upp lite fakta om skrivaren innan jag lägger pengar på en sublimeringsskrivare.
Dessutom är dagens bläckstråleskrivare väldigt bra, så man kanske inte har så stort behov av en sublimeringsskrivare.

Thanx for the link Duncan!

Den skrivaren jag såg skriver inte A5 som jag först skrev..den skriver 10*15. Kostar 900 spänn.

Frågan är om det är värt det...Jag skulle inte skriva ut speciellt många kopior, bara ibland för att ge bort och så...men å andra sidan kör jag crimson, så det är ju enkelt att efterbeställa där. Nackdelen är att man inte kan ladda hem bilden, justera den (eller retuchera) och sen ladda upp den för utskrift.

Inuti skrivaren finns en rulle med en tunn plastfilm på. På platsfilmen finns fem fält med cmyk+svart i vax.

En laserstråle smälter ned och bränner in vaxet i pappret en färg i taget.

Sist fixeras bilden med en fixeringsolja som bränns in och bildar en glansig hård yta precis som på ett foto.

Det grymma är att färglagren är genomskinliga och lägger sej ovanpå varann, så varje punkt består av en hel färg. Ingen dittrering alltså (dpi-förlust) eller halvtoner.

Jag har diskuterat det här ett par gånger här på fotosidan. Folk som tycker man får bra utskrifter på färgbläckskrivare o.dyl. har aldrig sett en bild på en sublimeringsskrivare. Det finns sublimeringsskrivare som klarar 4500dpi men kostar då också sexsiffrigt :)

Låt mej säga såhär angående ifall du ska köpa en eller inte: En digitalkamera blir inte bättre än skrivaren du använder. Förutsatt att det är papper du vill ha ut bilderna på.

No, but I've heard of image quality decreasing terribly after time. Apparently the colours fad quite quickly....not my personal experience but passed on from a pro friend in the US.

Cheers, Duncan

Jag skriver ut på sublimeringsskrivare ibland och kan bara säga att det blir otroligt bra utskrifter.

2 saker å tänka på:

1. Det är inget man skriver ut word-dokument å shit på pga kostnaden.
2. Tror man behöver speciellt papper.

airborn67 skrev:
...but I've heard of image quality decreasing terribly after time. Apparently the colours fad quite quickly....not my personal experience but passed on from a pro friend in the US...

Inte bara det utan de bilder man har i sin portfölj med plastfickor förstörs på mycket kort tid.
Det finns ett särskilt papper med extra lamineringsskikt som Kodak rekommenderar.
Det var länge sedan jag slutade använda dessa skrivare för mina bilder. Trots att det är riktigt trevliga utskrifter.

ANNONS
Götaplatsens Foto