Sabud skrev:
Om det är samma allriskförsäkring som elektronikbranschen för övrigt kör med så kan man följa konsumentverkets råd och spara in denna utgift.
Produkten har enligt lag 1 års garanti.
3-års försäkringen är än dummare då de drar av för värdeminskningen. Finns ett otal fall gällande köpare av videokameror som känt sig direkt lurade på den satta värdeminskningen.
Försäljningen av allriskförsäkringar verkar vara branschens bästa knäck och ibland direkt oseriös.
Se bara på alla 3-årsförsäkringar som luras på mobilköpare. Hur många behåller mobilen i 3 år??
Enligt lag har man 6 månaders garanti. Efter det tar Konsumentköplagen vid. Då är det upp till kunden att påvisa för leverantören att felet har uppstått under garantitiden.
Varken garantin eller konsumentköplagen ger ett skydd om du skulle tappa prylen, få vatten på den, mm.
De flesta 3års försäkringar har ingen värdeminskning alls.
Huruvida det är det bästa knäcket eller inte vettefan. Pengar tjänas oftast på merförsäljning, där naturligvis Sakförsäkringen ingår. Det stora är nog ändå minnekort, kameraväska, mm.
Sedan kan jag defenitivt hålla med om att vissa försäljare är rätt agressiva när det gäller att sälja försäkringar.
Jag är jättenöjd om bara kunden har funderat om den verkligen behöver en tilläggsförsäkringen eller inte.
Något som de flesta säljare verkar glömma är att en nöjd kund kommer tillbaks och köper minnen, väskor, mm. Oftast lämnar de in filer för att få på papper också. Inte sällan rekomenderar de sina bekanta att köpa sin kamera hos mig också. DET ger mig mer pengar än att tjata på någon kund något de inte vill ha.
Verkar det rörigt så är det för att jag är trött nog att sova 100år.
/Tobbe-som inte jobbar på Kodak eller Fotoquick