Annons

Suddiga bilder med A95

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Folkestad

Aktiv medlem
Hej,

Köpte alldeles nyligen en Canon Powershot A95 som jag nu har börjat ta lite testbilder med. Ska resa till Australien snart och då vill jag ju veta att den fungerar som den ska.

Men jag har stött på ett problem. Problem och problem, det vet jag inte än, men av någon anledning blir många av bilderna suddiga och ibland också överexponerade. Detta i det auto-läge som finns.

Min fråga är: är det kameramodellen, mitt exemplar av kameran, eller "mig" det är störst chans det är fel på? Om det är mig de dåliga bilderna beror på, har ni då några fotograferingstips? Jag kommer utnyttja många av kamerans alla manuella funktioner tillsammans med stativ osv, men jag vill ju också kunna använda den hederliga point-and-shoot-funktionen.

Dessvärre har jag inte haft möjlighet att ta många bilder i dagsljus ännu, och får väl hoppas att inte de blir suddiga. Men jag har haft problem med suddiga bilder som jag tagit i bra ljus (halogenspotlight).

Mvh Andreas

Kan du lägga upp exempel på bilderna så att vi får se?

Sen vilken slutartid har du fått? Testa att fotografera med stativ så får du se om du får skarpa bilder då.

Hejsan,

Testade just att ta lite fler testbilder, men den här gången i bättre ljusförhållanden och bilderna tycks se bättre ut. Provade även att ta ett par bilder med kameran stående på stadigt underlag och då var skärpan bra.

Alltså verkar de suddiga bilderna bero på mig, vilket är skönt att få veta eftersom det skulle bli krångligt med kamerareturärenden m.m.

Men för att dra någon nytta av tråden skulle jag vara mycket tacksam för alla sorters tips jag kan få för att ta skarpa bilder även om ljusförhållandena inte är de bästa. Blixt undviker jag helst då jag tycker att den "dödar" bilden.

En sista fråga; hur lång är lång resp. kort slutartid för er? Dvs. hur lång slutartid bör man kunna använda med kameran i handen (utan stativ) enligt er?

Inte längre tid än 1/brännvdd är ju en tumregel man lär sig. Tex bränvidd 50 mm, så bör du ha en slutartid på 1/50 s eller kortare.

Man kan ju inte hålla kameran lika nära kroppen om man använder LCD:n. Nu vet jag att den optiska sökaren på A95 inte är något vidare, men det kan ibland hjälpa att använda det för at få in kameran mot kroppen.
En tumregel är ju att använda 1/brännvidden i slutartid. Har du zoomat in fullt på A95:an för du använda snabbare tider än 1/100 iaf. I vidvinkelläget bör man väl klara iaf ner mot 1/40.

Själv klarar jag 1/50 i längsta läget och 1/20 i vidaste läget och får oftast skarpa bilder med min A70.
Ibland klarar man ju ännu längre tider. Det beror ju åxå lite på omständigheterna.

Andra tips är ju att stödja kameran eller sig själv mot något. Ett stativ. Ett enkelt enbensstativ är en stor hjälp, men ett trebensstativ är ju än bättre såklart.
Du kan ju även kolla in denna tråden om du vill.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=31668

Urta skrev:
Inte längre tid än 1/brännvdd är ju en tumregel man lär sig. Tex bränvidd 50 mm, så bör du ha en slutartid på 1/50 s eller kortare.

På en A95 och alla liknande kameror så gäller inte regeln med 1/brännvidden.
Jag antar att den har 9-27mm eller något liknande.

Håll dig på kortare tider än 1/60 så går det nog bra på frihand.

Man får ju se till den motsvarande brännvidden sett till utsnittet. En A95 har motsvarande 38-114mm i 35mm-format. Så dessa siffror är de man ska rätta sig efter.
Precis som jag får multiplicera bränvidden med 1.5 på min D70. Enl. tumregeln bör jag alltså hålla mig till 1/300 om jag har 200mm brännvidd inställt på objektivet.

Nu hoppas jag inte att jag rörde till det för Andreas. De siffror som jag skrev innan är bra riktmärken. 1/60 är ju ett rätt bra medelvärde och funkar nog oftast rätt bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto