Annons

Suddiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Julia.A

Medlem
Jag har en Nikon D50 och är för det mesta inriktad på "äventyrsfotografering", just nu oftast djur (t.ex hästar) som rör sig.
Jag är helt och hållet amatörfotograf och håller just nu på att insupa all kunskap som finns om fotografering, för jag är mycket intresserad. Tyvärr räcker mina kunskaper inte alltid så långt.

Jag fotograferar nästan alltid på sport, men bilderna blir ofta suddiga och oskarpa. Man blir lite besviken när man tittar på datorn och många av de bilder där det är mest fart i är oskarpa. Inte kul.
Jag har ett vanligt "standardobjektiv".

Jag undrar om någon kan hjälpa mig?

Tacksam för svar, Julia A :)

Vilken sorts oskärpa är det?
Är det rörelseoskärpa eller skakningsoskärpa borde snabbare tider genom högre ISO och större bländare kunna hjälpa.
Är det att fokus ligger på fel ställe så är det bara att försöka fokusera rätt, såvida du inte får front eller backfokus, då är det fel på objektiv eller hus.

Fokusinställning

Kolla fokusmenyn. Kameran fokuserar normalt på det som är närmast. Det kan ha lurat dej.

Kolla även att omkopplaren på framsidan, vid objektivfattningen står på C eller A och inte M.

Detsamma gäller objektivet. Det har en omkopplare för Auto och Manual.

mvh
/AnWi

lägg upp en bild så vi kan se vad för typ av oskärpa vi pratar om... då ser vi ganska snabbt vad felet är..troligtvis

Julia.A skrev:
Man blir lite besviken när man tittar på datorn och många av de bilder där det är mest fart i är oskarpa.

Du kanske helt enkelt använder för långa slutartider? I så fall

1) Läs Fotoskolan (klicka på Artiklar här ovan)
2) Använd större bländaröppning.
3) Öka känsligheten (ISO-talet)
4) Panorera
5) Köp ett ljusstarkare objektiv

En annan möjlighet är att du har råkat bli "pixel-peeper" och granskar dina bilder på skärmen i enorm förstoring. Inte helt ovanligt... :) Är papperskopiorna bättre?

PS Forumkategori "Kringutrustning & tillbehör" ?

Smart

Jag laddar upp en bild! Problemet kan vara att bilderna blir för små på hemsidan, då man kan ha svårt att se oskärpan. Nåväl, vi testar :)

Japp, det har jag gjort. Lite svårt att förstå sig på dock.
Kunde inte ladda upp bilden trots att den är på ca 800 bytes :S

Bilden

Här kommer den (Det kanske är så att det helt enkelt är mitt fel, att jag gör något..?)
Nåväl, vi får se om det syns nåt nu när bilden är så förminskad

Bilagor

• liiteen.jpg
    liiteen.jpg
    43.8 KB · Visningar: 579
haha.. nja det var svårt o se... men det verkar inte vara rörelseoskärpa...

om du vill kan du skicka en betydligt större version till mig på mailen
[email protected]

så kan jag granska den

skakningsoskärpa eller rörelseoskärpa som det heter också är när slutariden är så lång att rörelsen från dig eller motivet är snabbare än motivet du fotograferar.

anta att du har en slutartid på 1 sek, ganska lång tid...

om din kameras slutare är öppen i 1 sekund och ditt motiv är en bergvägg så rör inte berget sig under den sekunden. Förutsatt att du är kanon still så kommer bilden bliskarp.

Anta nu att du fotograferar en häst som rör sig 1 cm på en sekund då kommer du alltså ha en suddig häst och suddet kommer vara 1 cm eftersom den rör sig medans du exponerar. Det är Rörelse oskärpa.

För att slippa dessa saker kan man göra vissa inställningar.

Man kan köra på snabbare slutartider.
man kan köra med större bländare.
Man kan öka ISO talet och därefter anpassa tiden/slutaren
Man kan använda blixt
Man kan panorera.

Panorera är när man följer med motivet. Om hästen rör sig 1 cm så måste du följa med i rörelsen med 1 cm. då blir hästen skarp medans bakgrunden får rörelse oskärpa eftersom den inte kan röra sig.

Tack för svaret, jag tror jag fått lite rätsida på saker och ting nu.
Men hur vet man vilken bländartid som passar just då?
Och större bländare - hur vet man det?

Förlåt att jag är så nybörjare, men jag försöker lära mig :)

Vilken slutartid skulle passa till denna sortens bilder? 30 sek - 1/4000 sek?
Jag har läst lite i manualen, men kan inte hitta något om Panorering.
Och så förstår jag inte riktigt hur de beskriver inställningen av bländare...

När jag plåtar hockey så brukar slutartiderna ligga på 1/250 - 1/320 sek och det blir iaf godkänt skarpt. ISO-talet ligger på 1250.
När du fotar utomhus kan du ju ha lägre ISO än så, på den här ---> bilden hade jag visst ISO 800 och bländare 3.2 (har jag för mig att det stod).
Lycka till!

// Linda - sportnördsbloggare

ANNONS
Götaplatsens Foto