Annons

Super förstoring

Produkter
(logga in för att koppla)

Petter Å

Aktiv medlem
Tja!
Tänkte försöka göra en tavla, typ blåsa upp i en storlek på minst en meter på längden. Frågan är bara vilken typ av film som är bäst för uppgiften. Det ska iallafall vara svart vitt. Bilden kommer att tas utomhus på dagen, mycke sol. Det ska givet vis vara lågt iso tal, men ska man ha dia eller negativ, finns det något märke eller så som är extra bra.
Om det kan vara till någon hjälp så har jag en EOS33:a. Även andra tips utöver film val blir jag glad för!

Vet inte riktigt om förstoringar super, men det finns säkert killar nere på parkbänken som vet mer om att supa än mig....

Närå, bara skoja.. kände mig tvungen bara.. :)

En film med fint korn är Kodak TMax 100, men den är ganska känslig för exponeringen. Vet inte riktigt om det finns så många svartvita diafilmer. Annars ska du nog satsa på en skarp optik om du ska förstora till den storleken.

Det var nog det jag kunde bidra med!

/DS

Jag vill påstå att det hänger mer på optiken än filmvalet. Har man ett dåligt objektiv syns det mycket tydligare än vad filmkornet gör.

Mitt tips är Ilford Pan-F.

Ps. Vad är ett fast objektiv? Går det att vrida på? ds.

Ilford pan F 50
Kodak technical pan / Technidol? framkallare

har kört kodaks film "underbar" och skall prova ilfords när tillfälle gives.

TMX har jag gjort delförstoring av, fullformat på golvet var runt 50*75.

Skall ner till mörkrummer och hämta mina kopior som jag gjorde i tisdags cize 30*40....

PS min gamla eos 5 är bättre i skärpa än min eos30 med samma objektiv, konstigt men så är det och det syns bara vid en jämförelse om bilderna ligger bredvid varandra.DS

Re: Re: Super förstoring

danielselander skrev:
Vet inte riktigt om förstoringar super, men det finns säkert killar nere på parkbänken som vet mer om att supa än mig....

Närå, bara skoja.. kände mig tvungen bara.. :)

En film med fint korn är Kodak TMax 100, men den är ganska känslig för exponeringen. Vet inte riktigt om det finns så många svartvita diafilmer. Annars ska du nog satsa på en skarp optik om du ska förstora till den storleken.

Det var nog det jag kunde bidra med!

/DS

Agfa gör en svart/vit diafilm som heter agfa scala. Den har väldigt fint korn och går säkert att koppiera till väldigt stora storlekar med bra resultat. Tyvärr är den både dyr och svår att få framkallad.
För övrigt skulle jag inte rekommendera dig att använda dia om det är alltför soligt. Kontrasten blir lätt ohanterlig. Det finns negativa filmer som klarar det mycket bättre.

Allt beror på vilket bildresultat du vill ha och på din egen/labbets förmåga att åstadkomma detta resultat. Vill du ha grovt korn eller fint korn osv? Vill du ha fint korn, använd lågkänslig film. Vill du ha grovt korn, använd högre känslighet. ISO-talet på filmen har större betydelse för slutresultatet än ett visst filmfabrikat. Alla filmer i känslighetsklassen 25-50 ISO är finkornigare än 100-Iso filmerna eller 400-ISO filmerna. Men inom varje klass varierar det givetvis lite.

Lågt ISOtal på filmen.Kamera med mellanformat eller större.Stativ.Detta-om du vill ha superkvalite på resultatet.

Har du inte funderat på att göra tvärtom?
Kanske ska köra med en Tri-x.
Istället för att försöka komma undan kornen som ändå kommer att synas när man kopierar så stort.
Det är väl småbildsneg? Hade det varit storformat hade det väl varit annorlunda.

Jag har gjort ett par stora analoga kopior. ca 90*120 och annvänt Tri-x. snygga kraftiga korn.

bara en ideé

rosberg1 skrev:
Ilford pan F 50
Kodak technical pan / Technidol? framkallare

har kört kodaks film "underbar" och skall prova ilfords när tillfälle gives.

TMX har jag gjort delförstoring av, fullformat på golvet var runt 50*75.

Skall ner till mörkrummer och hämta mina kopior som jag gjorde i tisdags cize 30*40....

PS min gamla eos 5 är bättre i skärpa än min eos30 med samma objektiv, konstigt men så är det och det syns bara vid en jämförelse om bilderna ligger bredvid varandra.DS

skakningsoskärpa pga spegeln?

spegeln

det har du rätt i skall prova den varianten frågan är bara om det syns med handhållet.

skall ner nu åch framkalla 2 rullar ilford pan f.

Jag har kommit fram till att jag fotograferar på olika sätt med olika filmer, får se vart det lutar.

Jag rekommenderar Kodak Technical Pan 25 framkallad i Perceptol som är en finkornsframkallare.

Lycka till !!!

/N.

Använd en dokumentfilm med mjukarbetande framkallare, inget annat!

Exempel:
Kodak Technical Pan + Kodak Technidol
Gigabitfilm + gigabitfilm-framkallare
Maco ort 25 + framkallare avsedd för denna film.

Sätt kameran på stativ, använd kamera med spegeluppfällning och självutlösare.

Använd objektivets bästa bländare, vanligtvis 5,6-8 för ett 50mm normalobjektiv.

Jag har fotograferat mycket på detta sätt med bra resultat, men det blir ännu bättre med storformat... Mycket finare korn och mindre problem med fläckar och damm på negativet.

ANNONS
Götaplatsens Foto