Annons

Superzoom till FF-kamera, eller liten kamera med fler objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag håller på att lära mig köra MC; och har en bra utrustning bestående av en NEX med diverse fasta objektiv. För mina kommande resor (förutsatt att jag nånsin får ett körkort) funderar jag dock på om min lilla lätta utrustning är bäst, eller om det vore bättre att satsa på t.ex. en D3 med 28-300.

Jag har bra koll på det mesta, men det vore intressant att höra hur ni resonerear om ni ska resa med så få prylar som möjligt :)

På de flesta lite längre resor jag gjorde på motorcykel hade jag bara med mig en liten kompaktkamera, en Canon MC(!). Den kunde jag ha i en ficka på allvädersstället så den var alltid lättåtkomlig.

På en resa genom Norge hade jag dock en Canon EOS 1000 och ett par objektiv i en liten kameraväska som precis fick plats (liggande med öppningen bakåt mot mig) i en tankväska. Tankväskan kunde man öppna delvis så att man kom åt att öppna locket på kameraväskan och dra ut kameran. Det gjorde ju den kameran tämligen lättåtkomlig också, men det blev mer att bära på när jag inte körde.

Idag skulle jag nog helst välja en liten och lätt kamera, antagligen en kompaktkamera med "lagom" mycket zoomomfång. Kanske skulle jag kunna tänka mig en spegelfri systemkamera med en superzoom.

Har inte kört på ett par år men har hojen kvar då jag snart får mer tid till det som är kul här i livet;)
Är kameran prio ett skall man kanske välja mc utifrån detta. Själv har jag prioriterat körglädje och då får man till vardagslag inte med sig mer än en kompaktare kamera och jag hade en LX3. Skulle jag köpa en `mc-kamera´ i dag blev det nog utan tvekan en Sony RX100II. När jag pendlade till jobbet hade jag en Haglöfs large Tight-rygga (mycket praktiskt) och på lite längre utflyckter en Baggster tankväska.

/Stephan

ANNONS
Götaplatsens Foto