Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Surfa säkert med Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker det här är ett ganska dåligt svar, Lars. Och ganska oförskämt också. Vi har väl ingen gräns för hur mycket man får fråga? Vadå "sysselsättningsproblem" - hur menar du?
Och signaturen på den som frågar spelar ingen roll för mig - har jag ett svar så svarar jag på frågan, annars inte. Så vida inte någon annan skrivit det jag har att tillföra. Gör du annorlunda...?
Menar du på fullaste allvar att du vill jag ska förklara vad jag menar med sysselsättningsproblem? En vuxen normalbegåvad människa, som åtminstone klarat sig igenom den obligatoriska grundskolan, borde kunna lista ut det med ett minimum av hjärnkapacitet.

Signaturen, eller rättare sagt könet, på den som skriver på ett internetforum har stor betydelse för hur den sociala interaktionen fortgår. Det finns en hel del forskning idag på hur människor beter sig på olika typer av internetforum och ett väldigt tydligt beteende är just att killar/män beter sig helt annorlunda mot tjejer/kvinnor än de gör mot killar/män i motsvarande situation. Det har tex gjorts kontrollerade försök där samma person ställer samma frågor under olika identiteter och konsekvent blir bemötandet annorlunda beroende på om respondenten är man eller kvinna.

Du själv hade med stor sannolikhet inte skrivit ditt inlägg på det sätt som du gjorde, om jag varit kvinna och reagerat på Snuskfias 410+ inlägg på kort tid.

Sedan gör du en annan tankevurpa. Om det nu är så att Snuskfia har oinskränkt rätt att ställa hur många frågor som helst under vilken tidsperiod som helst, hur kan det komma sig att min rätt att reagera på detta är inskränkt? Har olika människor olika rättigheter på olika internetforum enligt ditt sätt att se på tillvaron?

Menar du på fullaste allvar att du vill jag ska förklara vad jag menar med sysselsättningsproblem? En vuxen normalbegåvad människa, som åtminstone klarat sig igenom den obligatoriska grundskolan, borde kunna lista ut det med ett minimum av hjärnkapacitet.

Signaturen, eller rättare sagt könet, på den som skriver på ett internetforum har stor betydelse för hur den sociala interaktionen fortgår. Det finns en hel del forskning idag på hur människor beter sig på olika typer av internetforum och ett väldigt tydligt beteende är just att killar/män beter sig helt annorlunda mot tjejer/kvinnor än de gör mot killar/män i motsvarande situation. Det har tex gjorts kontrollerade försök där samma person ställer samma frågor under olika identiteter och konsekvent blir bemötandet annorlunda beroende på om respondenten är man eller kvinna.

Du själv hade med stor sannolikhet inte skrivit ditt inlägg på det sätt som du gjorde, om jag varit kvinna och reagerat på Snuskfias 410+ inlägg på kort tid.

Sedan gör du en annan tankevurpa. Om det nu är så att Snuskfia har oinskränkt rätt att ställa hur många frågor som helst under vilken tidsperiod som helst, hur kan det komma sig att min rätt att reagera på detta är inskränkt? Har olika människor olika rättigheter på olika internetforum enligt ditt sätt att se på tillvaron?

Jag tänker inte ta någon längre diskussion med dig här, Lars. Tråden handlar om annat och dessutom tvivlar jag på att det är mödan värt.
För min del får du skriva hur mycket du vill i forumet, men forumets regler gäller även för dig och den ton du slår an i ditt inlägg följer inte dem. Det har ingenting med vare sig tankevurpor eller annat att göra, det handlar om vett och hyfs. Det finns nog med nybörjare som har lämnat sidan pga den arroganta besser-wisser-attityden som dyker upp i forumen då och då...

Sedan kan man ju fråga sig vem som har sysselsättningsprobem när du har tid att skriva sådana inlägg som i den här tråden? Jag har f.ö. rapporterat dina inlägg.

*Nynnar på 'Here we go again nana nana naaaaa"*
Fotosidan har blivit fantastisk på att gå ifrån huvudämnet och dra tråden vidare i all evighet med tekniskt eller annat tjabbel som inte har ett skvatt med trådstartarens ämne att göra.

Om man söker efter en viss fråga på forumet hittar man kanske en tråd som skulle kunna hjälpa men de relevanta svaren ligger väl dolda mellan allt dravel. Jag är medlem i många andra forum och inget av de är ens i närheten av Fotosidan när det gäller att komma ifrån ämnet.

Absolut inte riktat till någon speciell person utan jag menar överlag, just nu fick denna tråden ta smällen.

(Jodå, jag vet att jag gör precis det jag skriver att jag inte gillar men jag kunde inte låta bli. Dessutom är jag extra grinig och hungrig just nu. ;))

Jag tänker inte ta någon längre diskussion med dig här, Lars. Tråden handlar om annat och dessutom tvivlar jag på att det är mödan värt.
För min del får du skriva hur mycket du vill i forumet, men forumets regler gäller även för dig och den ton du slår an i ditt inlägg följer inte dem. Det har ingenting med vare sig tankevurpor eller annat att göra, det handlar om vett och hyfs. Det finns nog med nybörjare som har lämnat sidan pga den arroganta besser-wisser-attityden som dyker upp i forumen då och då...

Sedan kan man ju fråga sig vem som har sysselsättningsprobem när du har tid att skriva sådana inlägg som i den här tråden? Jag har f.ö. rapporterat dina inlägg.
Nej, du lär förlora den debatten rätt kvickt...

Vilka forumregler påstår du explicit att jag bryter mot?

Isåfall får du gärna trycka på "Rapportera"-knappen en gång till, så får forumägarna avgöra om jag ska straffas eller ej. De har någon sorts poängsystem där de utdelar bestraffning till folk som bryter mot reglerna.

Skaffa dig en egen familj om du avser att uppfostra ungar eller husdjur. Försök inte ge dig på andra medlemmar på Fotosidan, du räcker inte till för det grabben.

Har inte läst det i just den tråden. (tror jag, finns flera trådar om just det).

I mitt inlägg ovan påpekade jag att det finns just det till OS X.

Jaha! :/

Mac är inte "idiosäkert", finns en och annan Mac-ägare som tror det.
Vilket inte är sant. (något som jag ju själv uttrycker i inlägget ovan).
Samtidigt så verkar vissa användare, och "stora vänner" av Windows överdrivet besvärade att problemen med skadlig kod, och den verkliga spridningen av sådan är avsevärt mindre i OS X.

Ok, vad bra att inte alla blundar. För jag vill ju skydda mig om det är nödvändigt, så jobbigt är det inte att aktivera ett program. :)

För spridningen av sådant i OS X är inte alls stor, och för säkerhets skull så passar jag på att tillägga att jag tror att spridningen av sådant kommer att minska även för Windows framöver.
(Detta eftersom Microsoft förbättrat säkerheten avsevärt).

Ja, utveckligen går framåt även för Windows.

Se ovan.
Sedan bör även Macanvändare vara på sin vakt.
Låt bli sidor med "lättklädda" damer (generellt råd till alla som läser den här tråden), och piratkopierad mjukvara. Så minskar du risken ordentlig.
Se också till att hålla dina program ordentligt uppdaterade.

Vad menas med "lättklädda" damer? :p

När skadlig kod tar sig in i ett system så är det genom säkerhetshål i någon mjukvara.
Genom att sköta uppdateringar av all mjukvara i datorn minskar du risken.

Ok! :)

I dagsläget är Adobes Flash player och Adobe reader två produkter som på senare tid haft stora säkerhetsproblem.

Avslutningsvis, vad det gäller kända hål, som inte är tätade.
Ja det finns, och sett i ett historiskt perspektiv är detta vanligt.

Själv tycker jag inte om när företag drar ut på att fixa detta onödigt länge.
Vilket har skett hos både Microsoft och Apple.
(Därför blir det väldigt märkligt när en del som gillar Microsoft gnäller på Apples agerande, men helt blundar för hur Microsoft skött sig historiskt).

Ok, tack för den förklaringen. :)

Brandvägg finns ju redan i OS X, gratis antivirus finns här:
http://www.clamxav.com/

Sedan finns en "betalvariant" (antivirus) hos Avast.
http://www.avast.com/en-eu/mac-edition

Aha, vad bra! Jag tror min trådfråga är löst om det finns en brandväg i OS X. Jag trodde det inte fanns någon för det påstods att man inte kan eller att man inte skyddar sig med Mac men att man borde. Då kan jag köpa min Mac och vara trygg när jag aktiverat brandväggen. :)

Jag förstår att jag kanske verkar osysselsatt för att jag är så aktiv i forumet. Däremot är det ganska trångsynt att dra slutsatsen att bara för att jag är aktiv i ett forum på Internet så är jag sysslolös. Även då jag gick i skolan (precis tagit studenten) så var jag aktiv på Internet på olika sätt. Jag förnekar med andra ord inte att jag är en datornörd/Internetnörd och för tillfället har jag det rätt lugnt i vardagen men jag skulle i princip kunna skriva så mycket som jag gör nu även då jag gör annat, för jag är rätt snabb på tangenterna/aktiv när jag väl sitter framför datorn. ;)

Källor till dessa forskningsresultat? ;) Jag tror dig dock så du behöver inte komma med källor, däremot är det bra att kunna referera till källor när man menar att det finns. :)

Det är faktiskt sant som du skriver, att man blir bemött på ett annat sätt när man är en tjej. Jag vet inte om jag tycker att det är bra eller dåligt, det beror på hur man ser det. Om man nekar att tjejer blir behandlade på ett annat satt av killar på Internet, så kan man inte vara särskilt aktiv själv på Internet eller också blind.

Jag har besökt olika communitys och chatter, oftast i syfte att bara snacka skit. Det är dock svårt att som tjej bara besöka en community eller chatt och förvänta sig att bara snacka skit, varje gång och jag menar verkligen varje gång, så slutar det med att killen stöter på en. Det spelar liksom ingen roll att jag inte har bild eller något, utan bara för att jag är tjej så är jag tydligen intressant oavsett. Det kan vara rätt frustrerande i längden att aldrig kunna snacka med motsatta könet utan att bli sedd som ett potentiellt ragg.

För vara övertydlig så tänkte jag dra ett exempel. Snyggastechatten, vet inte om alla känner till den här, men det är en chatt som i princip bara består att desperata killar. ;)

Om du har ett neutralt eller ännu bättre ett namn som antyder att du är en tjej, så får du tusen PM från killar. Helt ärligt, du behöver inte ens skriva i öppna chatten trots att du PRECIS kommit in, det verkar som killarna där har full koll på alla namn i listan och så fort ett nytt namn dyker upp och ger antydan att det är en tjej, så skriver de.

En natt var jag uttråkad och gick in på Snyggastechatten, dock med ett neutralt namn så det blev lite färre PM när jag först kom in. När jag sen började skriva i allmänna chatten och det efter en relativt lång tid framgick att jag faktiskt var en tjej, så strömmade PM in... En kille på MSN skulle joina mig på chatten och jag frågade vem han var och då hade han döpt sig till Sandra15 och självklart brast jag ut i skratt och frågade varför. Då sa han att det är så roligt att driva med alla desperata killar som skriver och visst är det så. PM strömmade in och där satt vi och skrattade. Samtidigt som det är roligt är det lite sorgligt, för det blir svårt att INTE se killar som djur när det fungerar så här på Internet.

PS! Jag menar nu INTE att ni som svarar i mina trådar fungerar eller svara i mina trådar bara av principen att jag är en tjej. Även om, så är det rätt ointressant för mig, huvudsaken för mig är att få svar på mina frågor och varför ni behagar att svara mig spelar inte så stor roll.
Många frågor kanske är dumma ;) men om man inte frågar så får man ju aldrig veta, ett motto jag lever efter som kunskapstörstig. Jag har faktikst lärt mig och lär mig fortfarande mycket genom Internet. :)

Nu ska vi inte vara så hårda.

Du har väl rätt att uttrycka din åsikt, problemet nu är bara att tråden frångår trådämnet. Du kan skapa en ny tråd om Snuskfias alla inlägg eller Män vs Kvinnor. Jag lovar att delta i tråden. ;)

Senast ändrad:
Det finns nog med nybörjare som har lämnat sidan pga den arroganta besser-wisser-attityden som dyker upp i forumen då och då...

Sånt är trist, jag upplever mig inte dåligt bemött här men vet flera forum där det är rent av förjävligt att ta sig in. Det är liksom som en stor grupp, kommer det då in en novis med andra tankar och funderingar, så idiotförklaras personen. Det är rent av frustrerande att se en grupp människor såga ner en människa samtidigt som de tror att de vet bäst. Det finns alltid två sidor av myntet... Man kommer längst med ödmjukhet. Nykomligen kommer inte att ta till sig deras åsikter om de inte bemöter den rätt. Jag personligen skulle aldrig kunna ta en person/personer seriöst om det första de gör är att idiotförklara mig.

*Nynnar på 'Here we go again nana nana naaaaa"*
Fotosidan har blivit fantastisk på att gå ifrån huvudämnet och dra tråden vidare i all evighet med tekniskt eller annat tjabbel som inte har ett skvatt med trådstartarens ämne att göra.

Japp, den tekniska biten hänger jag dessutom aldrig med på. För många nya termer för en novis som mig att förstå. :(

*Nynnar vidare på låten* ^^

Om man söker efter en viss fråga på forumet hittar man kanske en tråd som skulle kunna hjälpa men de relevanta svaren ligger väl dolda mellan allt dravel. Jag är medlem i många andra forum och inget av de är ens i närheten av Fotosidan när det gäller att komma ifrån ämnet.

Ojdå...

Absolut inte riktat till någon speciell person utan jag menar överlag, just nu fick denna tråden ta smällen.

(Jodå, jag vet att jag gör precis det jag skriver att jag inte gillar men jag kunde inte låta bli. Dessutom är jag extra grinig och hungrig just nu. ;))

Vi förlåter dig! ;)

... problemet nu är bara att tråden frångår trådämnet...
Tråden frångår ämnet pga att jag blev påhoppad av den här Janne Ar, som kände sig förmanad att tillrättavisa mig när jag kommenterade mängden inlägg du gör. Tråden fortsätter att vara OT pga att du svarar på inlägg avsedda för Janne AR, sluta med det, så blir tråden snart On Topic igen! ;-)

Tråden frångår ämnet pga att jag blev påhoppad av den här Janne Ar, som kände sig förmanad att tillrättavisa mig när jag kommenterade mängden inlägg du gör. Tråden fortsätter att vara OT pga att du svarar på inlägg avsedda för Janne AR, sluta med det, så blir tråden snart On Topic igen! ;-)

Tror du att jag kan låta bli att kommentera? Nä, det kan jag aldrig. ;)

Tråden blev OT när du hoppade på TS genom ditt första inlägg. Vad är problemet? Varför är det så jobbigt för dig så att några skriver många inlägg? Låt bli att läsa dem om du har svårt för det...
Jag hänvisade dig till forumreglerna. Är det ett "påhopp" för dig, så gärna för mig.
Huruvida jag "kvickt skulle förlora en debatt" lär du ju inte veta något om, men om din självkänsla mår bra av att tro det, så bjuder jag även på det...

Lev upp till de krav du själv ställer på andra, Lars...

ANNONS
Götaplatsens Foto