Annons

Svårt att hitta rätt vid inlägg???

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Jag har på senare tid märk av att en del av er medlemmar har svårt att hitta rätt när ni postar. Istället för att använda den stor svarta besvara-knappen, så använder en del rapportera-länken, varpå det genereras ett mail till bl.a. mig. Inget jätteproblem, men ett som uppenbarat sig först nu efter den senaste versionuppdateringen. Är det så att rapportera-länken ligger där det på andra forum ligger besvara? Eller råder det andra otydligheter? :)

Mvh

Jeppe

Bilagor

• Bild 2.jpg
    Bild 2.jpg
    3.1 KB · Visningar: 101
Iphone is the new evil?

Jag har kommit åt den knappen då jag surfat med Iphone, man försöker att ha undan fingret då man läser och vips touchar man skärmen. Kanske en anledning.

Genereras ett mail till dig så fort man klickar på "rapportera"-knappen?

Om man läser ett inlägg och följer texten med musen, så hamnar pekaren över rapportera-länken när man läst hela texten. Tänker man sig inte för kanske man klickar fel då?

Mina synpunkter:
Det önskvärda är väl att man använder stora knappen "Besvara" (särskilt för att undvika alla långa citat).

Till höger nedtill finns alternativen "Besvara med citat" och "Rapportera". Det kanske är naturligt för många att markera i den positionen (jmf när man undertecknar en skrivelse, undertill och oftast till höger). I så fall är det lätt gjort att markeringen hamnar på "Rapportera".

Mitt förslag:
Använd bara en stor ruta "Besvara" som nu, men flytta den till höger. Utforma kanske rutan "Besvara med citat" i samma storlek som "Besvara" men med bara en kontur omkring så att den upplevs som ett andrahandsval. Placeringen kan ev. vara längst till vänster och förslagsvis följt av anvisningen "Undvik att svara med långa citat, eller återge bara centrala delar i citatet", eller liknande.

Kanske är det bara jag, men jag tycker det är jobbigt när ett långt citat upprepas genom en hel diskussion, när det kunde ha räckt med några nyckelord.

Nja, man kommer till denna sida och det verkar som en del inte läser, utan bara skriver sitt svar i rutan och trycker på skicka rapport. Det är det som gör mig lite k
onfundersam. För medlemmarnas inlägg hamnar som anledning till rapportering. Så inte nog med att man råkar trycka på fel ställe, sedan bryckr man ytterligare en gång :)

Men som sagt, det är mer att jag vill förstå varför. Med tanke på antalet inlägg här per dag så är feltryckningarna försvinnande liten andel.

Bilagor

• Bild 3.png
    Bild 3.png
    72.7 KB · Visningar: 76
Så inte nog med att man råkar trycka på fel ställe, sedan trycker man ytterligare en gång :).

I så fall är det ju inget problem ...

Annars syftade mitt förslag till (som jag tyckte) en förbättring av de här rutornas funktion* Där man även kanske slipper de långa citaten som antagligen blir till av ren slentrian. Men där kanske du inte håller med mig.

*) på samma sätt som andra förslag till "förbättringar" i olika sammanhang (utan särskild genklang).

ANNONS
Götaplatsens Foto