Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svårt val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Hejsan!
Nu är det så att efter jul kommer jag ha råd med mitt "sista" objektiv (tänker inte skaffa mer då jag vill minimera prylgalenheten och att jag studerar).

För tillfället har jag en 10D med ett 20/2,8 USM och ett 50/1,4 USM vilka jag är riktigt nöjda med!

Nu behöver jag ett lite längre objektiv för de situationer ett 50mm (80mm på 10D) inte räcker till. Tex när jag fotar människor från lite längre håll.

Jag vill hålla nere på vikten så det blir ingen zoom, det är uteslutet.

De objektiv jag tittar på är
85 1,8 USM (136mm på 10D)
100/2 USM (160mm)
100/2.8 Macro USM
135/2L (216mm, 302mm med extender)
Finns det mer alternativ?

Jag vet att 135L är ett kompromisslöst alternativ. Men 12 000 kr är lite i överkant. Ett begagnat går visserligen att få för 7-8000 kr med lite tur. Den ska också vara ruggigt bra med en 1,4x-extender har jag hört.

Vad tror ni? Jag vill ju helst hålla nere priset då min ekonomi är begränsad.

Har tittat på dessa men de gör mig bara mer förvirrad:
http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/85_100_135/
http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/85mm/

EDIT: Räkna bort 135:an, den är påtok för dyr. (Har precis tittat på min ekonomi .)

Senast ändrad: