Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svårt val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Hejsan!
Nu är det så att efter jul kommer jag ha råd med mitt "sista" objektiv (tänker inte skaffa mer då jag vill minimera prylgalenheten och att jag studerar).

För tillfället har jag en 10D med ett 20/2,8 USM och ett 50/1,4 USM vilka jag är riktigt nöjda med!

Nu behöver jag ett lite längre objektiv för de situationer ett 50mm (80mm på 10D) inte räcker till. Tex när jag fotar människor från lite längre håll.

Jag vill hålla nere på vikten så det blir ingen zoom, det är uteslutet.

De objektiv jag tittar på är
85 1,8 USM (136mm på 10D)
100/2 USM (160mm)
100/2.8 Macro USM
135/2L (216mm, 302mm med extender)
Finns det mer alternativ?

Jag vet att 135L är ett kompromisslöst alternativ. Men 12 000 kr är lite i överkant. Ett begagnat går visserligen att få för 7-8000 kr med lite tur. Den ska också vara ruggigt bra med en 1,4x-extender har jag hört.

Vad tror ni? Jag vill ju helst hålla nere priset då min ekonomi är begränsad.

Har tittat på dessa men de gör mig bara mer förvirrad:
http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/85_100_135/
http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/85mm/

EDIT: Räkna bort 135:an, den är påtok för dyr. (Har precis tittat på min ekonomi .)

Senast ändrad:
Tja jag skulle då helt klart satsa på canons 100 macro. Har sett väldigt fina bilder både när den används för porträtt och för macro. Nu vet ju inte jag om du överhuvudtaget är intresserad av macro men om du nu bara vill ha ett till objektiv så fyller det ju två funktioner i ett. Har själv ett 24mm objektiv och funderar på att köpa mig ett 50mm istället för att satsa på en zoom. Och därefter är nog planen att införskaffa antingen canons 100 macro eller kanske tamrons 90 macro.

Fast det där med vad man vill ha ändras ju från dag till dag känns det som. Ena dagen är jag inne på att köra fasta och andra så suktas man av tex sigmas 18-50/2.8 eller 24-70/2.8 =)

Macro skulle vara användbart men jag kan inte påstå att jag använder mig av det så mycket.

Det känns som mellanringar är ett bättre alternativ då.

100 visningar och 1 svar? :) Vad har hänt med teknikbögarna på fotosidan?

Normalen på en 10D är väl ca 31mm. Då känns 85mm som lite mer än lagomt mycket längre än normalen, enligt mig.

Beror ju på vad du fotar och vad du önskar i och med dina bilder!

Jag hade utan att veta vad du fotar och vilket uttryck du jobbar med rekommenderat ett 135 2,0.

Om du har råd med ett nytt EF100 2,8 macro så har du snart råd med ett beggat 135 f2 som nytt!

Mvh Niclas

Ps, pryltokarna kanske har svårt att komma med råd när du inte förklarar vad du fotar och hur du ugör det,,

Från 50mm till 100mm kan vara ett "lagom" hopp.
2/100mm är ett av mina favoriter. Fullt användbar på full öppning, lätt och relativt liten. Med lite flax kan man hitta detta objektiv begagnat och då för en ganska låg kostnad.
Om du sedan vill ta makro så är mellanringar en utmärkt idé.

Tycker du att 135/2 är rent för dyr så är där alltid 135/2,8 softfocus.
Anväder du inte softfocusen utan tar bilder som vanligt så är den hyfsat skarp och väl värd pengarna. Runt 3000 kr.

Hej Thomas.

Jag har själv ett 50/1.8 II och ett 85/1.8 USM.
Därefter får jag förlita mig på mitt 70-200. Båda de fasta objektiven är helt underbara och enligt min mening mycket användbara vid exempelvis porträttfoto. Ibland tycker jag dock att det skiljer "för lite" i brännvidd och att jag skulle vilja ha en fast glugg runt 100mm, gärna med macro. Så känner jag.
Jag vill inte ge dig något råd vad
du ska välja, det är ju så personligt. I stället vill jag ge dig rådet att försöka hitta någon i din närhet som kan låna dig ett objektiv så du själv får prova. Kvalitetsmässigt tror jag du blir nöjd vilket alternativ du än beslutar dig för. Lycka till.
/Arne S
PS. Snygga bilder du har här på FS. DS

ANNONS
Götaplatsens Foto