Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
sv/v film till Pentax Spotmatic SPII
- Trådstartare Apkatt
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Du är intresserad av normal storlek, alltså 135-film
Trix är ett ypperligt val som också tillhör de billigare.
För allmän fotografering är nog en 400 film ett bättre val.
Men vad som funkar beroende på hur mycket ljus det finns.
ja, ISO = ASA
ja, ISO = ASA
Apkatt
Aktiv medlem
Du är intresserad av normal storlek, alltså 135-film
ja, ISO = ASA
Ok, då kikar jag på ASA400-film då. Vad är bästa sättet att överföra analog film digitalt? Bör jag fota för DIA-bilder (positiv?) eller negativ film? Om jag ber en fotobutik "framkalla" bilderna till jpg, vad för metod använder de då? Jag är givetvis intresserad av maximal bildkvalitet.
hurf
Aktiv medlem
Jag skulle snarare rekommendera en iso 100-film för fotografering utomhus dagtid. Det finns rätt många att välja mellan, t.ex. T-Max 100, Fuji Acros 100, Agfa APX 100... Jag gillar Fuji Acros 100.
Angående hur man gör sedan så är det nog lite upp till var och en. Jag framkallar och skannar själv. Har en filmskanner, och är nöjd med resultatet. Jag vet inte vad de gör om du lämnar in för framkallning. Framkallning själv hemma är enkelt och ganska trevligt. Dessutom blir det garanterat billigare än att lämna in till lab.
Du skriver något om dia. Det är ovanligt (men finns) svartvit positiv film. De flesta kör dock negativ film.
Mvh, Micke
Angående hur man gör sedan så är det nog lite upp till var och en. Jag framkallar och skannar själv. Har en filmskanner, och är nöjd med resultatet. Jag vet inte vad de gör om du lämnar in för framkallning. Framkallning själv hemma är enkelt och ganska trevligt. Dessutom blir det garanterat billigare än att lämna in till lab.
Du skriver något om dia. Det är ovanligt (men finns) svartvit positiv film. De flesta kör dock negativ film.
Mvh, Micke
Johan_Lindgren
Aktiv medlem
ASA var en amerikansk standard
ISO är en Internationell standard
De är dock detsamma i detta fall och på många kameror står båda delarna
En iso100 rulle skulle nog passa fint, som redan nämnts men om jag inte ser fel så verkar batteriet till ljusmätaren i din kamera vara ett PX400 vilket kanske kan ställa till problem...
En iso100 rulle skulle nog passa fint, som redan nämnts men om jag inte ser fel så verkar batteriet till ljusmätaren i din kamera vara ett PX400 vilket kanske kan ställa till problem...
Apkatt
Aktiv medlem
ASA var en amerikansk standard
Jag har hittat ett ersättningsbatteri (Energizer 387S) som enligt flera Spotmatic-användare funkar bra.
Johan_Lindgren
Aktiv medlem
Jag har hittat ett ersättningsbatteri (Energizer 387S) som enligt flera Spotmatic-användare funkar bra.
Härligt, då var det ett problem ur världen iaf
Du verkar bo i stockholm, då kan jag varmt rekomendera Brunos bildverkstad i gamla stan - dom har mycket film att välja mellan.
Apkatt
Aktiv medlem
Härligt, då var det ett problem ur världen iaf
Du verkar bo i stockholm, då kan jag varmt rekomendera Brunos bildverkstad i gamla stan - dom har mycket film att välja mellan.
Jag letar för tillfället på internet efter batteriet, Amazon hade det men frakten var 16GBP vilket är lite saftigt, ska försöka hitta någon butik i Sverige som säljer det. Jag tänkte testa en asa100 och en 400.
Bessel
Aktiv medlem
Jag letar för tillfället på internet efter batteriet.
http://www.ebay.de/sch/i.html;jsess..._from=R40&_sacat=0&_nkw=Energizer+387S&_arr=1
Johan_Lindgren
Aktiv medlem
Jag letar för tillfället på internet efter batteriet, Amazon hade det men frakten var 16GBP vilket är lite saftigt, ska försöka hitta någon butik i Sverige som säljer det. Jag tänkte testa en asa100 och en 400.
Såvitt jag kan se så stämmer inte styrkan på batteriet mot PX400. PX400 verkade vara 1.35v och det du letar efter verkar vara 1.55v vilket skulle kunna få din ljusmätare att mäta lite optimistiskt angående mängden ljus... men jag kan ha fel.
bildsten
Aktiv medlem
Det går bra med vilket silveroxidbatteri som helst, bara det passar i batterifacket. Det måste dock förses med en krage av plastslang eller tejp eftersom det kan bli kortis annars. Silveroxidbatterier har polerna annorlunda än Hg-batterierna.
Anledningen till att spotmatic funkar med silveroxidbatterier är att Pentax har kostat på en bryggkoppling så att batterispänningen inte påverkar mätresultatet. Jag har använt silveroxidbatteri i många år till min spotmatic.
Tyvärr minns jag nu inte vilket silveroxidbatteri som jag använder, ska leta i datorn om jag har det i en lista.
Anledningen till att spotmatic funkar med silveroxidbatterier är att Pentax har kostat på en bryggkoppling så att batterispänningen inte påverkar mätresultatet. Jag har använt silveroxidbatteri i många år till min spotmatic.
Tyvärr minns jag nu inte vilket silveroxidbatteri som jag använder, ska leta i datorn om jag har det i en lista.