Annons

Svabb för AF-sensor

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik X

Aktiv medlem
Är det någon som har sett om det går att köpa små pyttesmå svabbar lämpliga till linserna över AF-sensorerna på Canon 5D3.
Det är ju hopplöst att få dem rena, man kommer knappt åt dem och jag har fått utsmetade pollenkorn eller nåt kladd på dem.
Svabben får inte vara mer än typ 2x2 mm och den får absolut inte släppa ludd, gummiduken som sitter runt diket där sensorerna sitter är klibbig så där fastnar allt smått som kommer i närheten..
Eller är det helt enkelt dags att försöka plocka isär mekaniken så att man kommer åt att göra rent ordentligt..?
 

tumlaren

Aktiv medlem
Är det någon som har sett om det går att köpa små pyttesmå svabbar lämpliga till linserna över AF-sensorerna på Canon 5D3.
Det är ju hopplöst att få dem rena, man kommer knappt åt dem och jag har fått utsmetade pollenkorn eller nåt kladd på dem.
Svabben får inte vara mer än typ 2x2 mm och den får absolut inte släppa ludd, gummiduken som sitter runt diket där sensorerna sitter är klibbig så där fastnar allt smått som kommer i närheten..
Eller är det helt enkelt dags att försöka plocka isär mekaniken så att man kommer åt att göra rent ordentligt..?
Jag använder ett cleaningset från VSGO Modell DDR-24 till min fullformatare, fungerar felfritt. Har alltid rena sensorer.
 

Erik X

Aktiv medlem
Jag använder ett cleaningset från VSGO Modell DDR-24 till min fullformatare, fungerar felfritt. Har alltid rena sensorer.
Nu går inte 12x24mm svabbar ner i fördjupningarna där linserna till AF sitter, 2x3 mm är ungefär max tillåten storlek.. Har du klippt svabbarna i mindre bitar?
Bildsensorn har jag inga problem att hålla ren
 

tumlaren

Aktiv medlem
Förlåt jag såg inte att det var sensorn för AF du hade problem med, har på alla mina år aldrig haft problem med dessa. Jag skulle aldrig skruva loss något eller göra något annat förutom att rengöra sensorn själv, jag hade lämnat in kameran för rengörning.
 

Erik X

Aktiv medlem
Ett litet steg i rätt riktning.. Har lyckats att fota ladusvalor i flykten med 51-punkts fullzon AF aktiverad i dag (EF 100-400 på 400mm), det har inte alls gått förut. Två gånger av tre så nitar AF skärpan perfekt men emellanåt så tjurar den och låser på spöken så det finns uppenbarligen smuts kvar... Eller var det kanske insekter som kameran låste på?
Men det var sk_tkul i alla fall :p
Funderar på om man kunde peta in ett litet fragment av en putsduk i plaströret från ICAs bomullspinnar. Och kanske fukta duken med en pyttedroppe isopropanol.
Vill gärna hitta metoder för att kunna sköta löpande (årligt) underhåll själv..

F36A1268_DxO_PL_1920.jpg
 
Senast ändrad:
ANNONS