Annons

Svagaste länken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Conna

Aktiv medlem
Digitalt kamerahus, optik, dataskärm osv...

Fast en sak som jag undrar nu när jag ligger i startgroparna att köpa ny dator är:

Hur viktigt är grafikkortet för resultatet av bilderna?

Mv. Conny

Jag skulle vilja påstå att det har minimal påverkan på bildernas kvalite. Viktigare är isåfall vad du har för skärm. Sen behöver du ju inte köpa det billigaste grafikkortet...men anpassa det efter behoven, spelar du inte massa spel så finns det ingen anledning att köpa det senaste (och dyraste).

Kan ha betydelse. Tidigare fick Nvidia kritik för sin dåliga bildkvalitet i 2D - korten var optimerade för snabbhet och inte kvalitet. Rimligen bör det vara fixat numera, kolla på någon hårdvarutestsajt (Toms Hardware, Anandtech).
Matrox har ofta ansetts ha bra bildkvalitet och har kort gjorda för dubbla skärmar. ATI gör bra kort men ibland klagas det på buggiga drivrutiner.

Conna skrev:
Digitalt kamerahus, optik, dataskärm osv...

Fast en sak som jag undrar nu när jag ligger i startgroparna att köpa ny dator är:

Hur viktigt är grafikkortet för resultatet av bilderna?

Mv. Conny

Bildskärmen är det viktigaste följt av det som bildskärmsortet. Sedan är det mycket primärminne och gott om hårddisk. Prcessorer finns det gott om som löser sin uppgift.

(För en vecka sedan ställde jag en fråga till Dell om vilken bildskärm de rekomenderar för bildbehandling. Denna fråga är ännu inte besvarad och jag har därför svårt att se att Dell kommer att sälja någon datorutrustning till mig.)

Senast ändrad:
Re: Re: Svagaste länken?

RolandM skrev:
Bildskärmen är det viktigaste följt av det som bildskärmsortet. Sedan är det mycket primärminne och gott om hårddisk. Prcessorer finns det gott om som löser sin uppgift.

(För en vecka sedan ställde jag en fråga till Dell om vilken bildskärm de rekomenderar för bildbehandling. Denna fråga är ännu inte besvarad och jag har därför svårt att se att Dell kommer att sälja någon datorutrustning till mig.)
Jag äger en Dell-skärm som fungerar bra. Den heter P1130. Det är en 21" Sony FD Trinitron. Tror den heter 530 på Sony-språk.

Jag byggde ihop en PC som primärt skall användas för bildbehandling. Det blev mycket RAM, snabb hårddisk, Matrox P750 grafikkort, snabb processor. Hela kalaset landade på drygt 10000 kr. Den är snabb, stabil och har väldigt bra bildkvalitet. Tyvärr är den försedd med operativsystem från Microsoft. Det är i mina ögon den svagaste länken.

Nästa maskin blir en Mac.

Re: Re: Svagaste länken?

RolandM skrev:
Håller med. Bästa bildskärmarna lär vara de med Diamondtron-bildrör, t ex NEC, Mitsubishi (görs av NEC, om jag inte tar fel), LaCie. Stora CRT är billigt numera men tar plats men det finns de som hävdar att TFT numera är användbart för bildbehandling.

Photoshop slukar mycket minne, både internminne och hd.

Slutligen har jag upptäckt glädjen med hårdvarukalibrering av bildskärmen och slutligen investerat i en Spyder med Optical. Man sparar ca en femhundring om man beställer från USA, men ändå dyrt - se det som ersättare för kopieringsapparat/diaprojektor (man måste ju motivera sina dyra fotorelaterade inköp på något sätt, suck).

Diamondtronpatenten ägs av Mitsubishi som generellt sett även tillverkar bildrören till dom flesta skärmar, Taxan, LaCie, NEC, Mitsubishi, Samsung, osv.

Även efter NEC och Mitsubishi gick ihop till ett bolag så har dom två separata linjer av skärmar, ett för vardera märke. Det är samma bildrör i en del av samsungs skärmar och LaCies.

Jag har själv två stycken 22" Diamondtron av märket Taxan.

ANNONS
Götaplatsens Foto