Annons

Svar från verkligheten

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Jag håller som bäst på att bestämma mig för ett av 3 följande objektiv:

Canon EF 24-70/2,8 L USM
Sigma EX 24-70/2,8 DG HSM
Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di

Jag är inte av naturen att jag måste köpa nytt utan jag tittar gärna till begagnat och då blir objektiven dessa:

Canon EF 28-70mm f/2.8L USM
Sigma 24-70/2.8 EX DG Macro

Förutsättningar:
1: Jag HAR läst tidigare forumtrådar och dessa pekar på alla 3 objektivens fördelar.
2: Jag är inte intresserad av tyckande utan att ha provkört.
3: Kameran jag har är en FF och jag fotar massor med konserter och en del sport, men jag har tänkt öka på mängden sport.
4: Prioritetsordning är: skärpa, AF-hastighet, pris, storlek

Hoppas någon musikfotograf med FF hittar detta. =)

Om det inte har med pengarna att göra, så är valet lätt. Canon 24-70 2,8L. Fokuserar både snabbt o lätt. Sigma tycker jag är segare.
Lycka till. / L.L.

Hej Andreas
Äger ett Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di och hade det som mitt standard objektiv tidigare.
Jag tycker att af inte hänger med i snabbhet på tamron. Den kan även ha svårt att hitta fokus i mörka situationer.
Jag hade valt canon, har nu inte testat och äger inte ef24-70 men kan tänka att det är bästa alternativet då man kan generalisera canons bra/snabba fokus. Det kanske inte ligger så bra till prismässigt men är säker det bästa.

thomas

Super!

Min tanke har legat mot Canonen, men det är så många som har skrivit ner den och sagt att den inte är värd sina pengar så det har gjort mig lite tveksam till den.

Har du pengar så är det Canon som gäller

Mjo.. har ju det just nu.
Bra att byta arbetsgivare nu och då, och få ut slutlön från tidigare arbetsgivaren =)
Fast visst är det mycket pengar, så jag ska börja med att sondera marknaden efter nån "tech-freak" som tycker att han/hon måste ha något nytt och vill bli av med sitt nuvarande exemplar av 24-70 =)

Mjo.. har ju det just nu.
Bra att byta arbetsgivare nu och då, och få ut slutlön från tidigare arbetsgivaren =)
Fast visst är det mycket pengar, så jag ska börja med att sondera marknaden efter nån "tech-freak" som tycker att han/hon måste ha något nytt och vill bli av med sitt nuvarande exemplar av 24-70 =)

Haha, själv valde jag 17-55mm 2.8 IS USM framför 24-70 2.8 IS USM då jag har 1.6x crop faktor då det går inte att hitta bättre normalzoom än så men eftersom du kör fullformat så skulle jag utan tvekan ta 24-70mm och det räcker gott! Lycka till med jakten efter 24-70!

Jag har både 24-70 och 70-200 f2.8
och brännvidden 24-70 räcker inte till för konsert ell sportbilder om du inte är med på plan eller på scen.

Så du bör titta på 70-200mm

ANNONS
Götaplatsens Foto