Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart "prick" i bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

johannesroth

Ny medlem
Var ute och fotade lite sporadiskt idag.
När jag kom hem och la in bilderna i datorn så upptäckte jag att det var svarta prickar på 2 av fotona.

http://www.roqueclub.com/_temp/temp1.jpg
http://www.roqueclub.com/_temp/temp2.jpg

Kan detta bero på kameran? eller objektivet?
Eller beror det helt enkelt på ljusförhållandena?

Jag använde mig utav:
Canon EOS 350D
Sigma 18-50mm DC EX
Expert Skylight filter

Hjälp en som inte kan så där överdrivet mycket :)

Tack på förhand!

/Johannes Roth

Antigen så är det en UFO eller så är det skit i sensorn, nakdelen med DSLR är att det blir damm och annat skit på sensorn.

Prickar i form av smuts framträder olika mycket beroende på vilken bländare du använder. Jag har för mig att en liten bländare får dem att framträda tydligare.

Prova med att fotografera en ljus himmel, en vit vägg eller annan ljus yta. Använd lite olika bländarinställningar. Då borde Du kunna se om det dyker upp några fläckar.

Rengör sensorn bara om Du upptäcker smuts på bilderna.

/Jörgen

Damm på sensorn, helt klart !!!

Skit på sensorn framträder som tydligast vid stora bländartal, dvs. bländaröppningen är liten.

De bilder Du visar är tagna mot himlen som är väldigt ljus, styr Du inte exponeringen manuellt så ställer kameran in ett stort bländartal och oftast en snabb slutartid. Alltså skiten på sensorn framträder tydligt.

Kollar Du noga på de andra bilderna tagna vid samma tillfälle men med mörkare motiv kan Du säkert se dammkornet på de också fast otydligare.

Rengöring av sensorer på egenhand kräver kunnighet samt försiktighet. Det är fullt möjligt att göra själv, det är något man rentav bör lära sig att göra på egenhand då damm alltid kommer tillbaka efter en rengöring beroende på optikbyten då sensorn blottas för miljön utanför kamerahuset.

Vill man inte själv och har råd så kan man lämna in kameran till något Canon servicecenter för ca.500:-. Men jag rekommenderar att Du lär Dig att göra det själv, sök på Fotosidans forum för olika metoder, det finns många. Själv använder jag "SensorDust" metoden 2-4 ggr. /år, det räcker för mig.

Testa kameran genom att manuellt ställa in ett stort bländartal t.ex. f16, rikta kameran rakt upp mot himlen och knäpp ett kort. Strunta i skärpan eller slutartiden, de spelar ingen roll. Ta upp bilden på datorn och beskåda alla dammpartiklar.

Mvh. Kristian

Hoppas Du inte ...

Blåste burkluft direkt in i och på sensorn !!!

Gjorde Du det så hade Du tur denna gång, kunde ha slutat med en DYR reparation eller omfattande rengöring i annat fall.

Burkluft har den egenheten att den :

- Titt som tätt kan "spotta", dvs. flytande substans kommer ut tillsammans med luften och hamnar på sensorn med näst intill orengörbara torkfläckar som följd.

- Kyler ner luften i huset så till den grad att fukten i "rums"luften kondenserar och faller ut på sensorn, torkfläckar som följd.

- Med en stunds sprutande är så kall att den skadar sensorn.

- Med sitt starka tryck blåser upp smuts/damm innifrån huset bakom spegeln och siktskivan med en dyr omfattande rengöring som följd.

ANVÄND ALDRIG burkluft direkt in i kameran !!!

Köp då hellre apotekets luftblåsa, och handpumpa luft. Kostar en sisådär 20:-

Mvh. Kristian

Du behöver inte vara orolig

Har pratat med min fotohandlare, jag har varit kund hos dem i 20 år och har ett stort förtroende för dem.

De använder tryckluft för att rengöra sensorer i systemkameror. Tryckluft med 8 kg tryck...

Det är inte så känsligt som man kanske tror.

Ägare till Minolta 7D och 5D kanske skall vara lite försiktigare, då dessa sensorer är rörliga.

Man får se till att inte luta burken så att det kan komma droppar av drivgasen i vätskeform och att blåsa med förnuft.

Om Du kan tvätta sensorn med en spatel, så kan Du lungnt använda tryckluft.

Tryckluft tar dock inte bort all smuts, men är det bara damm, så funkar det.

Tänk på sensorn som ett fönster, skulle du alltid tvätta av Dina fönster med tryckluft?

Kanske om de bara var dammiga, oftast räcker dock inte detta utan det behövs fönsterputs.

Samma sak gäller för en CCD/CMOS sensor.

Damm = tryckluft eller pensel.
Fastsittande smuts = våt rengöring.

/Jörgen

ANNONS
Götaplatsens Foto