Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart-vitt i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

snapshooter

Medlem
Kan någon tipsa om en bok där man kan lär ut hur man rattar riktigt bra svart-vita bilder i Photoshop. "Fine art" kan man kanske kalla det. Mer grundläggande och stenhårt åt Ansel Adams-hållet än tokroliga tricks alltså.

Tack på förhand.

/h

vet inte om det finns, men har för mig att digitalfoto hade något sånt inslag för ett tag sen... annars är väl det bästa att experimentera själv i antingen camera raw eller i svartvitt-verktyget i photoshop och dra i parametrarna för att få fram rätt effekt.

Image, Adjustments, Channel Mixer. Bocka i "Monochrome" och dra i de tre färgspakarna tills du blir nöjd. I CS3 finns det ännu bättre verktyg.

Jag kör svartvitt i CS3 efter deras autoinställning. Sen använder jag nivå-pimpetterna för att hitta rätt, plus photo-filtren i CS3. Kan vara bra att tänka på, att om man konverterar till svartvitt i Camera RAW så kan man inte använda filtren i CS3. Därför gör jag alltid konverteringen i CS3.

Jo ...

... jag kanske var otydlig. Svart-vita bilder har jag gjort i ett par år. Nu tänkte jag skruva upp kvaliteten lite genom att lära mig lite mer. Moderskeppet var ett bra tips - det ska jag kolla upp ... Men boktips är fortfarande välkomna.
/h

... jag kanske var otydlig. Svart-vita bilder har jag gjort i ett par år. Nu tänkte jag skruva upp kvaliteten lite genom att lära mig lite mer. Moderskeppet var ett bra tips - det ska jag kolla upp ... Men boktips är fortfarande välkomna.
/h
OK, du menar att mina tips var som att förklara för Einstein vad ett plus ett är.

Den här kanske. Den presenterar olika verktyg och tekniker och diskterar med exempel för och nackdelar med dessa. Har man de senaste åren läst guiderna i exempelvis K&B och DigitalFoto så kanske det inte är så mycket nytt men det är i alla falla samlat i ett snyggt fodral. Jag har den själv och har fått en del nya ideer och lärt mig lite nytt. Boken lär dock inte ut någon ny magisk teknik som lyfter bilderna till nya höjder. Det är som vanligt enträget övande, testande och kombinerande som gäller. Boken är baserad på CS3.

ANNONS
Götaplatsens Foto