Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartpunkt vid framkallning?

Produkter
(logga in för att koppla)

scrappy

Aktiv medlem
Funderar på relationen mellan kalibrerade bildskärmars svartpunkt och den som erhålls i foton tryckta på proffslab. Är pappersbilder alltid mörkare?

Se tex denna (beskurna) bild. Mönstret i tröjan kan urskiljas, knappt men synligt, på min skärm. På papperskopian från proffslabbet är mönstret nästan helt borta, det mesta är svart. Kopian är rätt exponerad så det är inte det som är felet.

Tycker ni att tröjan är så mörk att mönstret inte borde framträda på en papperskopia?

Jag kan ana en viss variation i den svarta tröjan men alla slags papperskopior har ett mindre omfång än din skärm och om du vill att mönstret i tröjan ska främträda skulle jag lägga på en kurva som höjer kontrasten ordentligt i skuggpartierna.
Gör den som ett justeringslager och maska sedan av för övriga partier.

Mvh
Eva-Teréz

Bilagor

• kurva.jpg
    kurva.jpg
    48.9 KB · Visningar: 135
ANNONS
Götaplatsens Foto