Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvit film med färgframkallning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik Bylund

Aktiv medlem
Som den nybörjare jag är, tänkte jag nu p0rova att köra lite svartvitt. Jag har för mig att jag läst någonstans att det ska finnas svartvita filmer som kan framkallas i vanlig färgframkallning. Eftersom jag inte gillar att "slabba" verkar detta trevligt.

Har ni några tips på sådana filmer? Kommer nog att försöka mig på lite portträtt, men även naturbilder.

/Patrik

Ilford har en som enligt ryktet är väldigt bra.
XP2 heter den, och är inte så farligt dyr heller.

Men dom bilder jag har sett som har framkallats på något vanligt minilabb har haft ganska grovt med färgstick, ofta riktigt gröna toner. Urk sa jag och började "slabba" själv.

/Henri

Kodak har en C41 400CN tror jag den heter som jag tycker är riktigt fin. Finkornig med bra toner, fast lite färgstick får man oftast med då man kör s/v i C41. Ibland på gott ibland på ont. Jag har inte använt filmen på två år sedan jag började slabba själv men var väldigt nöjd med den filmen då jag använde den..

I bättre labb (ej minilabb) får du riktigt bra svartvita kopior. Hör dig för om de klarar av det. Har provat C41 400CN med bra resultat.

Scandinavian photo har har framkallningspåsar för sv/v om du vill testa "riktig" sv/v film och inte har nån labb i närheten som kan framkalla.

ANNONS
Götaplatsens Foto