Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Svartvita bilder på utställning. Hur skall jag göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Danderyds fotoklubb kommer ha en utställning och jag har för avsikt att delta med några bilder. Förutom några naturbilder har jag tänkt mig att ställa ut mina svartvita The nudity of male i verkligheten.

De svartvita bilderna gör jag i storlek 20 x 20 cm. Hur tycker ni jag skall göra vidare med dom?
- Alla tre i samma ram, eller tre olika ramar?
- Vit/svart eller annan passepartout
- Hur bred passepartout?
- Bara passepartout, eller ram oxå?
- Glas?

Det vore kul att höra era åsikter.

Senast ändrad:
Inte för att jag är något "pro" på sådana saker men jag skulle iaf ha:

Vit passepartout ram (ca 3-4 mm bred) runt bilden. Sen svart passepartout som ram. Bredden på den sistnämnda anpassas enligt ögat-tycker-det-är-snyggt metoden.

Då bakgrunden på bilderna i sig är svart så tycker jag att man bör ha en ljusare kant runt bilden som visar vart den börjar och slutar.

Snygga bilder förresten.

Mvh
Darren

Lustigt..jag kommenterade precis dom bilderna !!
Röstar på tre separata ramar minst 40x40,svart passepartout med vit kant..eller varför inte en mycket mörkt manligt blå passepartout..
mvh/gunte..

Om bilderna ''ska'' hänga ihop eller inte beror även på de andra bilderna. Jag skulle tro att de vinner på att presenteras tillsammans. Själv ogillar jag glasramar.

Visst kan du strunta i ram och glas men ändå använda en passepartout. Frågan är hur du då ska få upp bilderna på väggen men det är inget olösligt problem.

Skulle kunna tänka mig att förstora dem i det format du säger på 40 x 50 papper och lämna ej exponerad yta vit. Rama sedan med matt glas och trären tunn ram.
En ram av drivved, grå och vattenslipad (men tunn!) skulle också kunna sitta fint. Men räcker tiden??
Us
PS ramvirke (för kommande behov) kan du väl titta efter när du är ute vid fyren och ändå går längs stranden??
Ds

Drivved var en kul idé. Jag hinner inte med det till denna utställning, men det kan definitivt vara något att tänka på :) Jag skall hålla utkik på Landsort.

Jörgen: Absolut vill jag ha bilderna ihop. Vad jag funderade på var om de skulle sättas ihop i en ram eller tre. Jag lutar nu åt tre.

Sluta luta åt tre, jag föreslår helt klart en ram med tre bilder !

Dom hör ju ihop och det kommer aldrig råda något tvivel om det om du presenterar dem i samma ramverk......

Detta är ju oerhört subjektivt men jag tycker alltid om serier som presenteras ihop på detta vis, det representerar en helhet......

Lycka till !

ANNONS
Götaplatsens Foto