Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvitt i PS (hjälp & tips)

Produkter
(logga in för att koppla)

zlice

Aktiv medlem
Tjohoo igen!

Jag vet att det finns tusen och åter tusen olika sätt att göra en bild svartvit i photoshop. Jag vet också att alla inte är bra! Jag har själv mycket svårt att bli nöjd med resultatet.

Jag vill veta hur ni gör.

Använder ni (eller har gjort) macron som sköter delar av arbetet?

Berätta hur ni gör. Kontraster, färbalanser och hela paketet. Från öppning av rawfil till sparande av utskriftformat eller webformat. Alltså även inställningar i t ex Camera Raw.

Jag vill bli bättre på just den svartvita konverteringen. All hjälp mottages tacksamt.

jag gör aldrig bilden till s/v i rawprogrammet.
det finns ett medföljande funktionsmakro i ps som heter nåt i stil med RGB till gråskala eller nåt.
kör den. den kommer stanna till vid blanda kanaler så du kan finlira om du vill.
jag har personligen tagit bort snapshot i makrot, för den känns onödig då jag alltid gör s/v på en extra lagerkopia och konverteringen till gråskala har jag oxå tagit bort ur makrot då jag oftast behöver bilderna i rgb.

Estethia skrev:
jag gör aldrig bilden till s/v i rawprogrammet.
det finns ett medföljande funktionsmakro i ps som heter nåt i stil med RGB till gråskala eller nåt.
kör den. den kommer stanna till vid blanda kanaler så du kan finlira om du vill.
jag har personligen tagit bort snapshot i makrot, för den känns onödig då jag alltid gör s/v på en extra lagerkopia och konverteringen till gråskala har jag oxå tagit bort ur makrot då jag oftast behöver bilderna i rgb.

ahaa.. det låter intressant.. måste testa :)

Test dette!

Hej Stellan og alle andre.

Nu vil jeg forklare hvordan jeg personligt gør når jeg konvatere mine billeder til sort/hvid.
Jeg starter med at åbne raw-filen i PS. Her starter jeg med at øge kontrasten en smule (afhænger dog meget af billedet).
I "selve" PS, går jeg ind i adjustment-layer -> Channel mixer. Her klikker du først i feltet "Monochrome".

Når dette så er gjort kan du herefter justere alle "channels". Dette syntes jeg giver den bedste kontrol over billedet (Flest muligheder).

Når du har nået et acceptabelt resultat klikker du ok, hvorefter du evt. kan fin-justere billedet i curvs og levels (ligeledes i adjustments-layers) og evt. Unsharp Mask.

Dette er min personlige fremgangsmåde, men som du selv skriver så er der RIGTIGT mange måde at gøre sort/hvid.

Håber du kan bruge mit (tips) til noget.

Hilsen Søren

ANNONS
Götaplatsens Foto