Annons

SVT's Alla är fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

emjo

Aktiv medlem
Gillade första avsnittet, men det här var bättre. Programmet är för kort, 15 minuter till skulle varit perfekt och de skulle kunnat ägna alla de andra bilderna mer tanke. Jag skulle velat se fler av både sorternas bilder och bedömning och motivering till varför de valde som de gjorde.

Ja, och lite mörkrumsmystik skulle passat väl in i "slow-fotandet" också.

Hoppas att programserien gör att en del blir motiverade att börja tänka efter före när de fotar och inte bara sätta kameran på automateld och bränna 500 bilder varav de måste/borde kassera 495 stycken:)
 

virgin31

Aktiv medlem
Tycker det är ett riktigt lättsamt och trevligt program som tar bort fokus från teknik och prestige. Båda gångerna har man fått någon liten "aha-upplevelse" och gillar framförallt att de tvingar varandra att gå utanför sina rutiner.
 

Bertil V

Aktiv medlem
Jag tycker också att gårdagens program var underhållande och trevligt. Stackars Johan på flaket. Bilden på sonen var riktigt bra. Det blir spännande att se vad som händer i nästa program. :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

avslutad160229

Avslutat medlemskap
Två sköna knasbollar som busar med mitt största intresse, kan inte bli tråkigt.

Tack "Grabbar" och produktionen för lättsmält underhållning och inspiration.
 

Beagle five

Aktiv medlem
Underbart program!
TACK Johan och Henrik för detta inspirerande och härliga program! :)

Kände framförallt igen mig i Johans jämförelse mellan digital och mellanformatsfotograferande!
Tålamodet som mellanformat kräver är ju något man som stressad storstadsbo verkligen behöver!
Det är alltså dom få bilderna per rulle som gör varje bild så värdefull och ger tyvärr "avtryckarångest" hehe men det är det som är så bra samtidigt! :)
 

Tell

Aktiv medlem
Definivt bättre än första programmet, även fast jag störde mig på att Johan inte fick bildbehandla alls. Det skulle ju ge så otroligt mycket för bilden även om det kanske bara skulle vara i en random app.. O så var det lite dumt att dom fick det att verka som att det är hur lätt som helst o inte tar nån tid alls att framkalla. Det hade ju inte behövts många sekunder klipp extra eller bara en liten förklaring för att poängtera att det inte är en barnlek.
Meeen underhållande var det ju oavsett!
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Ja, att framkallningen gick ut på att dricka rööövin å käka ost…

Men hela mörkrumsarbetet med kopiering nämndes väl inte alls? Men men…


(hade en fest på kontoret en gång, då drack vi" C-41-drinkar" ur gamla filmburkar…)
 

Falumas

Aktiv medlem
Nu var dom in och trevade på fotosidans absolut största tretoämnen. Hur roligt som helst att se hur dom driver med det. Dom måste verkligen ha läst på ordentligt här. :)

Första sketchen har många nybörjare råkat ut för här.

Huvudämnet behöver man en storformatskamera och paraplyer för att kunna ta en bra bild eller går det med en mobiltelefon, har stötts och blötts här i oändlighet. Kvällens avsnitt fick nog tyst på bägge lägren för på något vis blev det ju en bild med bägge teknikerna. :)

Detta blir bara bättre och bättre.

/Karl
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Men, jag kom på i efterhand, att om de ville visa den analoga tanken med ex. storformat kunde de kanske lite snabbt visat att man behöver mäta ljuset med en separat ljusmätare.

Alltså att det sällan finns automatik i en sådan kamera, eller i så fall, begränsad sådan.

För så är det väl?

Har själv bara plåtat med mellanformat, så jag kan ha fel...
 

Herrgård

Medlem
Om jag inte missminner mig så gjorde Schyffert just en ljusmätning när han gick fram och höll upp något (och mumlade något om bländare eller så).

För övrigt ett utmärkt program enligt mig :)
 

siamthai

Aktiv medlem
Blev lite inspirerad att ladda min g:a mellanformatare med lite film och ut o plåta lite.

Men varför är det så svårt för många nuförtiden skilja mellan orden lins och objektiv :) Rehborg säger hela tiden lins när han talar om objektiv.
 

J.D

Aktiv medlem
Håller del 2 samma nivå och därtill som del 1 är det för min del klart sevärt! Skall se det ikväll. Tackar iaf väldigt för bandtipset i deras vinjett. Alldeles underbart. ‘Den minsta av alla segrar’ av 1900 från albumet med samma namn.
 

kaoriblast

Aktiv medlem
Blev lite inspirerad att ladda min g:a mellanformatare med lite film och ut o plåta lite.

Men varför är det så svårt för många nuförtiden skilja mellan orden lins och objektiv :) Rehborg säger hela tiden lins när han talar om objektiv.
Antar att det kan vara för att man idag ofta läser och skriver om foto på engelska där objektiv heter "lens"?

I övrigt så tycker jag att programmet är helt klart inspirerande och underhållande. Ser absolut ingen mening i att göra programmet mer utbildande än vad det redan är. Instruktionsvideor tittar jag alldeles för mycket på via youtube ändå.
 
ANNONS