Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SVT's Alla är fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

Jofo05

Aktiv medlem
Har kikat ikapp på programmen nu och jag tycker de är bra och inspirerande. Jag tillhör väl målgruppen (folk med systemkamera). Att de inte alltid lyckas fullt ut med uppdragen (som Johan med dottern) är ju en styrka. Det visar ju att uppdragen verkligen dikterats av den andre i förväg som en svår läxa. Skulle de alltid lyckas skulle ju utmaningen vara för klen.

Lite lustigt att Johan pratar så lite med dottern under fotograferingen, han var till och med stelare än vad jag trodde :) Också underligt varför han tar 500 bilder digitalt men fåtal med storformat. Kan han inte ta med sig kompositionskunskapen?

Tycker det är onödigt att hitta på speciella karktärsdrag och kamerainnehav hos de som inte gillar programmet.
 

lasse-p

Aktiv medlem
ja ang Rheborg och hans fotande så kan jag oxå reagera.
Program 2 så står han med storformat och propagerar för att man ska lång tid på sig och verkligen tänka igenom sitt skapande.
Program 1 och 3 står han med Canon proffskamera och bara matar på som stirrig galning.
Var tog lugnet och det genomtänkta fotandet vägen?
Att sen be dottern dra av sig tröjjan kan verka tveksamt tycker jag......
 

Mrdoderhult

Aktiv medlem
men det sas det ju, att man skulle lugna ner sig, prata med den man ska fotografera..
Sedan så bilden han valde är inte tagen med digitalkamera...
 

Ardala

Aktiv medlem
Det här med att Rheborg använder ljusmätare, är det någon poäng? Jag tänker att man fotar i raw och fixar det efteråt. Men det kanske finns fördelar med extern ljusmätare, eller?
För övrigt ett kanonprogram!
 

Lucanus

Aktiv medlem
Kan det vara så att han hade vid fototillfälle både digitalkamera och storformat och tog bilder med båda, men i programmet visades bara digitalkamera och bilder tagna med den?
 

afe

Aktiv medlem
Ja, om du kollar flickr-länken några inlägg upp så framgår det att det var just så det gick till :)
 

lasse-p

Aktiv medlem
Man blir som sagt lurad av klippningen i TV programmet då man tror att han bara fotar digitalt och med ljusmätare...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Personligen gillar inte jag den typen av härskarteknik som kommentaren ger uttryck åt.
-Om du inte gillar det jag gillar är det fel på dig. (bakåtsträvare, bromskloss, medelålders män med för dyr kamera) Argumentera i sak, gå inte till personangrepp mot dem som har en en annan åsikt än du.
Frågan är vad du kallar den teknik för, där man tar bort 2/3 av inlägget ur citatet, men behåller sista raden, så att inlägget framstår helt annorlunda än vad det egentligen är?

För övrigt kanske du skulle ta och fundera på varifrån den första kategorin i huvudsak är hämtad. Vidare kan man ju fråga sig varför du surnar till på just mig, på sidan 9, när den kategorin återfinns redan på sidan 2 i tråden.
 

afe

Aktiv medlem
Det här tycker jag är en läsvärd artikel angående programmet och Johans porträtt på sin dotter.

http://www.expressen.se/gt/kultur/ett-sant-har-unket-inslag-forstor-allt/
Så kan man förstås se det, men jag har många gånger fotograferat min yngste son (som idag är 16 år gammal) iklädd endast kallingar många gånger, och gjort många självporträtt där jag inte har så mycket kläder på mig. Alla halv- eller helnakna bilder är inte med nödvändighet avsedda att förnedra kvinnor eller vara sexistiska.
 
ANNONS