Annons

SVTs #mittOS14 övertar nyttjanderätt till dina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Snapphane

Aktiv medlem
Så, den stora snackisen på Twitter nu är att SVT plockar nyttjanderätt utan ersättning för alla bilder som publiceras på Twitter med #mittOS14 - http://www.svt.se/sport/os-i-sotji/i-dag/villkor-for

Jag tycker själv kort att det inte är så farligt. Om det bara är väldigt tydliga med information. Vilket är det kluriga, jag kan tycka att alla konton som postar med taggen borde får den länken skickad till sig.

Jag känner att det är lite som att hålla ett event på en allmän plats och inom det eventet kräva vissa rättigheter. Den kanske större frågan är om man kan ha användanderätt till hashtags?

Tänker inte säga så mycket nu, hoppar säkert in sen. Men tänkte att detta är intressant nog för att läggas här i forumet.

Så - vad tycker folket om tilltaget?
 

Buddmeister

Aktiv medlem
Tror knappast någon domstol någonstans kan ge dem rätt för det tilltaget..

Men om det skulle vara att det går, så tar jag tillfället i akt att ta över rättigheterna för alla bilder publicerade med en hashtag innehållande bokstaven "m". Om någon vill använda en sådan bild, kontakta mig privat så diskuterar vi pris!
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Syftet är väl att de vill kunna visa bilder som skickas med den taggen.

Ungefär som att man får räkna med att om man skickar in bilder till "läsarbildsidor" i en tidning så för man räkna med att de kan visas i tidningen.

Tycker att det ör lite kontraproduktivt attt göra den tolkningen som man gör på Twitter. Alternativet är ju att SVT erbjuder en annan och kanske krångligare kanal för de som vill få en chans att visa upp sina bilder på SVT.
 

erro.se

Aktiv medlem
Villkoren säger väl i princip att SVT har rätt att visa bilderna, utan ersättning. Inget jättekonstigt kan jag tycka. Däremot kan man undra hur de kan bevisa att "De här villkoren gäller när du på en direkt och specifik uppmaning av oss delar med dig av bilder"? Hur kan de veta att jag taggar en bild på deras "direkta och specifika uppmaning"? Jag kanske taggar den på eget initiativ, och isåfall gäller inte villkoren?
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Man får väl framkalla bilden på papper och skicka in bilden, det är ju synd att hänga med i den tekniska utvecklingen och erbjuda alternativ.

#arsletalltidbak
 

reboot81

Aktiv medlem
Twitters TOS, punkt 5 ”Your Rights" säger väl i princip att det du delar på Twitter låter du Twitter och deras partners (twittrare?) bruka på valfritt sätt.

Hur är det då med en länk till en bild? Var man uppladdar bilden spelar väl oxå roll?

#mittOS14
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Jag hade inte läst det, men om jag tolkar länken från dig rätt så kan SVT visa bilder från Twitter?

Det enda man gör då är att man är tydlig med att bilder som skickas till taggen #mittos14 kan komma att visas på SVT?

Och att man då också lyfter en tag för det som är intresserad att dela med sig, så att de intresserade vet var de ska skicka till. Man använder twitter på ett produktivt sätt.

Visst ska man värna om sina rättigheter, men varför blir det sådant "väsen" så fort någon försöker skapa en kanal för de som vill för stunden bortse från detta. Att på ett snabbt och enkelt sätt dela med sig av saker utan att bry sig om "rättigheterna" i det här fallet att på ett enkelt sätt låta SVT använda sig av bilderna utan krångel.?

Twitter har ju ett flöde som är extremt enkelt att använda sig av. Men här har man dp tydligen passerat en gräns av hur man kan använda sig av det (jag tolkar reaktionerna på twitter som så).

Hur ska man då göra? Facebook, epost, brev, instagram eller vad finns det för andra alternativ som skulle bedömas som "ok"?

För femton år sedan så var alternativet enbart att skicka in framkallade kopior via vanliga brev ... stannade utvecklingen helt plötsligt?
 
Senast ändrad:

Snapphane

Aktiv medlem
Nu har SVT backat lite och säger i länken att man måste ge sitt medgivande när man postar. Vilket väl är både vackert och lite onödigt komplicerat.

Det frågan främst gått över till att handla om är om man kan äga en hash tag. Nu är mittOS14 rätt specifikt, men om Volvo skulle kräva rättigheter till att som taggas volvo blir det komplicerat.

Jag gillar vad SVT försökt göra. Medier och även företag mm kan behöva ett smidigt sätt att samla in bilder från allmänheten. Och ett sätt som är lagligt att göra. Kanske är SVTs nya lösning den smarta. Två hash tags, en för att "lämna in" och en för att godkänna publiceringen. Denna taggen skulle t ex vara oapSVT (okej att publicera SVT). Sen är det bara att tagga #MittOS14 #oapSVT på de bilder man vill skicka in.

För visst måste vi våga ta till oss ny teknik. På smarta och rättssäkra sätt såklart =)
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Det kanske är lite naivt som SVT uttryckte sig, och som jag tänker.

Men Twitter är ju en kanongrej i sånna här sammanhang.

(När jag läser en del reaktioner och svar på Twitter så ser jag också den sidan som gör Twitter till en mindre kanongrej, men det är en annan sak.)
 

ErlandH

Aktiv medlem
För visst måste vi våga ta till oss ny teknik. På smarta och rättssäkra sätt såklart =)
Fast det du föreslår är inte speciellt rättssäkert. Det är däremot det SVT tänker göra, nämligen att bara publicera bilder då de fått ett uttryckligt medgivande.

"Bilderna ska då vara taggade med #mittos14 och den som äger bilden i sitt svar ange om vi får använda den enligt villkoren."
 

Snapphane

Aktiv medlem
Jo, det var det jag sa. Fast istället för att skriva "i och med denna tweet ger jag SVT rätt att använda bilden i enlighet med avtalet" föreslog jag att man kanske ska ha en sekundär tag t ex oapsvt som bekräftar att du går med på avtalet.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Så länge taggen inte är ett vanligt ord, är oddsen att du "råkar skriva" när noll. Då kräver det att du läst informationen från SVT och tagit del av avtalet. Du har bara 140 tecken och vill kanske säga något annat. Även om ingen dör av att göra 2 posts. Och då är en tagg smidig.

Men som sagt, hur man än gör behöver det vara en säker lösning.
 

Umi71

Aktiv medlem
är väl enkelt skickar man en twitt till den taggen så ger man sitt godkännande per automatik annars använder man inte den hashtaggen. Varför göra det svårt, vill man inte visa sin bild där så skickar man inte upp den helt enkelt.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Ja folk är dumma. Men man ska kanske inte hänga sina åsikter vid taggar man inte vet vad de innebär. Men jag är helt med på vad du ser som problem.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är säkert sant. Men man är inte "dum" för att man använder en tagg som många andra använder. Att man inte vet allting innebär inte att man är dum.

Att sedan ett företag på egen hand bestämt att den taggen ska betyda något väldigt speciellt med juridiska konsekvenser skulle snarare betyda att ledningen för företaget är "dum".
 
ANNONS