Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

swefo, är dom bäst eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Många gånger får man höra diverse skräckhistorier från folk som råkat ut för jobbiga försäljare. Och det är ju tacksamt att känna till för oss andra. Men lika viktigt tycker jag det är att lyfta fram de gånger när man verkligen blivit bra behandlad.

Jag har inte handlat av Swefo tidigare. Så såg jag en annons på blocket om en begagnad Nikon D2H för som jag tyckte ett bra pris. 4000. Sliten förstås, ca 50000 exponeringar och lite lös gummiklädsel. Men det störde inte mig så mycket. Dels vet jag att kameror i den här klassen är stryktåliga, dels köpte jag för några år sedan en D1H som gått som uthyrningskamera hos en butik i Stockholm. Just den kameran hade också drygt 50000 exponeringar.

Jag ringde och pratade med Hans. Inga problem, vi kom överens och jag fick kameran skickad för att jag skulle kunna ta en titt på den. Paketet kom och började testa den lite lätt. Rätt snart upptäckte jag att det fanns något skumt med den. Första exponeringen resulterade i "Err" på displayen. Ett tryck till på avtryckaren och kameran var igång igen. Detta uppträdde när man lämnat kameran en stund. Så länge man höll på och fotograferade fungerade allting som det skulle. Bilderna sparades på kortet som dom skulle.

Jag hörde av mig till Swefo. Hans försökte få svar från Lasses vad det kunde vara. Tog några dagar. Det hände allt möjligt där uppe i Umeå. Sjuka ungar och vad vet jag.
Men svar kom till slut. Och vilket svar.
Jag fick välja mellan att returnera kameran helt och hållet eller behålla den för halva priset, eller få reparation för 2000, eller få möjlighet att köpa den "trasiga" kameran plus en likadan frisk D2H till för ett kanonpris.
Jag kunde inte låta bli utan tog det sista alternativet.

Vad jag uppskattar är verkligen en butik där man anstränger sig för att göra kunderna nöjda. Om allt funkar som det ska så kan ju vem som helst kränga grejor. Det är när det blir fel som man verkligen får reda på vad butiken går för. Här kändes det som om Swefo gjorde allt dom kunde för att jag skulle bli nöjd. Produkten dom sålde till mig först höll inte måttet, utan att tveka fixade dom till det så att jag skulle bli nöjd. Man kan inte bara tänka på lägsta inköpspris. Då har vi snart inga riktiga fotohandlare kvar.

I det här fallet har i alla fall inte jag något problem med att rekommendera Swefo.
Lite roligt i sammanhanget är att jag på sjuttiotalet köpte min första Nikonutrustning från en butik som hette Norrländska Fotocentralen. Fotocentralen var en institution sedan 1950-talet (tror jag i alla fall, min pappa handlade där för många år sedan). Före internet hade Fotocentralen en av de allra bästa katalogerna som man satt och dreglade över. Tydligen är Swefo ättling till Fotocentralen i rakt nedstigande led. Cirkeln är sluten.

/johan
PS. Ursäkta om detta verkar som en betald reklamtext. Jag ville bara lyfta fram ett exempel på en leverantör som i mitt tycke gjort mycket bra ifrån sig.

Håller med ...

Köpte en begagnad blixt vars blixttfot inte följde med. Påpekade detta via mail och efter ett tag fixade dem fram en sådan och skickade till mig. Bra service.

Roland J

Har aldrig köpt något via deras hemsida. Däremot har jag varit förbi butiken några gånger med väldigt varierade reaktioner.

För 5+ års sedan så blev man väldigt väl bemött och fick hjälp med allt. Men sedan verkade något hända så nu har jag inte handlat där på ett par år efter att ha blivit avsnäst några gånger.

ANNONS
Götaplatsens Foto