Annons

Synk bakre ridå

Produkter
(logga in för att koppla)

nicrox

Avslutat medlemskap
Hej, finns det nån som kan förklara hur jag ställer in inbyggda blixten på synk i bakre ridån på min D700?

Mvh Niclas

Håll in blixtknappen och rulla på ett av hjulen (om det hjul du rullar på ändrar blixtstyrkan +/- är det det andra hjulet du ska rulla på för att ändra blixtens funktion). Det växlar funktion mellan slow, rear,red eye reduction...

Testa att hålla inne blixtknappen på vänstra sidan ovanför objektivet. Då ska en ruta dyka upp i toppdisplayen. Vrid på ett av hjulen så ska lite olika saker dyka upp i rutan, t.ex. REAR som är läget du är ute efter!

Hittat : ) Tack så mycket! När jag ändå håller på har jag en till fråga: Hur göra för att få självutlösarfördröjning när spegeln är uppfälld? Måste man välja antingen eller? (har ingen fjärrutlösare).

Mvh Niclas

Det är nog så illa att det inte går ja...

Nu vet jag inte hur det är på en D700, men väljer man live-view på samma hjul som man väljer spegeluppfällning och självutlösare? LV ger ju spegeluppfällning!

Annars finns det ju något läge som gör att spegeln fälls upp några tiondelar innan slutaren för att mikrovibrationerna ska dö ut, det kunde kanske vara något om det är det som är problemet?

Eller varför vill du ha spegeln uppe?

Det är nog så illa att det inte går ja...

Nu vet jag inte hur det är på en D700, men väljer man live-view på samma hjul som man väljer spegeluppfällning och självutlösare? LV ger ju spegeluppfällning!

Annars finns det ju något läge som gör att spegeln fälls upp några tiondelar innan slutaren för att mikrovibrationerna ska dö ut, det kunde kanske vara något om det är det som är problemet?

Eller varför vill du ha spegeln uppe?

Ja det är samma hjul för alla dessa. Tanken var att slippa vibrationer vid långa exponeringar. Ska leta lite efter den inställningen du pratar om. Annars får jag väl köpa mig en fjärrutlösare. Tack så mycket för tipsen!

Mvh Niclas

Om man inte absolut måste ha Nikons logotyp på så behöver en trådutlösare inte vara så farligt dyr
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.27999
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8217

Själv har jag denna, som är lite mer avancerad. Jag använder främst bulbfunktionen för långa exponeringar. Smidigt att inte behöva titta på klockan hela tiden... :)
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.19692

Ja det var ju inte så fasligt dyrt. Tack för tipset! Mvh Niclas

var inne och kollade andra grejor på sidan DealExtreme, nu till min kanske dumma fråga...free shipping?? Ingår frakten i priset???

Bra priser på grejorna de säljer :)

Det är ju helt overkligt att inte Nikon lyckats tillverka en rejäl fjärrutlösare. De har bara gjort trådutlösare och fjärrutlösare som kommunicerar via IR. Inga smarta lösningar för längre avstånd eller för kommunikation runt hörn eller i solsken. Tredjepartstillverkare finns det gott om men ingen av de fjärrutlösare jag testat har haft särskilt hög kvalitet. Jag använder dem dagligen och ser dem mer eller mindre som förbrukningsvara. Om man bara använder dem ibland håller de nog betydligt längre. Den bästa jag testat var en enkel variant från Hähnel som slutat tillverkas (den nya versionen är av sämre kvalitet). För tillfället kör jag med sådana här: http://www.kaffebrus.com/tradlos-fjarrutlosare-100-meter-for-nikon-855.html som verkar ha skaplig livslängd.

var inne och kollade andra grejor på sidan DealExtreme, nu till min kanske dumma fråga...free shipping?? Ingår frakten i priset???

Bra priser på grejorna de säljer :)

Ja frakten ingår i priset. Fråga mig inte hur de kan hålla så lågt pris och ändå inkludera frakten men... Jag har beställt därifrån ett gäng gånger och det har funkar fint. Ibland tar det lite tid innan de levererar. Det verkar vara så att många produkter levereras direkt från deras leverantörer och ibland har de inte alltid sakerna i lager, även om det står så på deras sida. Men har man inte bråttom och vill ha bra pris så...

ANNONS
Götaplatsens Foto