Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

system eller kompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas K

Ny medlem
Hejsan alla!
Jag behöver lite råd och tips.

Jag har fotat lite grann med en Minolta 404si med Sigma 28-105 efter det en Minolta S414.
Nu är jag sugen på en lite bättre kamera.
Prisklassen är 5-6000 ungefär.
Det är nybörjar nivå och allround motiv det handlar om. Familjebilder, bilar och natur-närbilder är det som oftast fastnar.
Jag har varit butiker och klämt och känt på massa modeller och har fastnat för 2st som jag tycker verkar trevliga.

Nikon D3000 25-55 + 55-200 för att lära mig mer om inställningar och sånt, guideläget verkar vettigt.
Fujifilm Finepix HS10 trevlig kompakt med låååång-zoom.

Pentax K-x verkar trevlig oxo.
D5000 är ju såklart en bättre kamera än D3000, men jag vill gärna ha lite mer zoom för pengarna.

Har ni några synpunkter, tips och råd så är jag tacksam.

Om du inte avskräcks av att det blir mer att släpa på med en systemkamera och att det kan komma att kosta lite mer innan du kan ta riktiga makro bilder tex så tycker jag definitivt att du ska satsa på systemkamera. Det ger mer att växa i och ger dig större möjligheter men, som sagt, på bekostnad av att det blir mer att släpa på och att det kan kosta lite mer totalt sett.
Sen tycker jag, personligen, att HS10 kanske inte riktigt når ända fram vad gäller bildkvalitet. Det finns andra "långzoomare" som har bättre bildkvalitet, tex Panasonix FZ38.

Tack så mycket!
Jo jag gillar känslan när man tar kort med systemkamera, det är nåt visst med det.

Jag tror D3000 är grejen för mig, som vill lära mig lite mer om inställningar o sånt.
Förhoppningsvis lär objektiven passa andra Nikon när man senare vill uppgradera.

ANNONS
Götaplatsens Foto