Annons

system kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
jag funderar på att köpa en ny digital system kamera, och som vanligt vill man göra ett bra köp.
jag äger en cannon G5 i detta nu, och att ta steget till system är svårt och det brukar svida i plånboken....

mina frågor är följande, är det värt att satsa på ett bra hus och köpa billigare optik?

och vilket fabrikat är det som gäller?

tack på förhand
victor abrahamsson

Jag skulle rekommendera dig att köpa en Canon EOS 350D som är ett förhållandevis billigt hus och istället satsa på lite bättre optik.

victor abrahamsson skrev:

och vilket fabrikat är det som gäller?

tack på förhand
victor abrahamsson

Idag finns deg ju ett helt gäng kamerahus till vettiga priser, KonicaMinolta D5D, Nikon D50 och D70, Canon 350D, pentax och olympus har ju också vettiga modeller. Välj en som känns bra i handen. Kvalitetsmässigt är det marginella skillnader mellan de olika fabrikaten.
Själv valde jag efter en lång tids velande en Nikon D70, främst för att den hade en vettig ergonomi.

/Eric

bra hus och billigare objektiv är inte att rekomendera då optiken i mitt tycke ialla fall är hela kameran i princip..

canon 350d naken ca: 7000:-
två bra canon objektiv ca: 10-12.000:- (nytt)

kostar en slant men då har du bra grejor som gör kameran rättvisa

har du inte lust o lägga dessa pengar så fortsätt med din G5, jag har själv en sådan och en 350d

G5:an är väldigt bra för att vara en "kompakt" kamera men det är stooor skillnad i känsla och resultat mellan dessa två kameror (med bra objektiv)

Hej, hade samma delikata problem som du för några månader sedan. Valet föll på canon 350D vilken jag upplever som en potent kamera för pengarna. Skippa kit objektivet utan prioritera bra objektiv - vilket kommer att ge dig ett stort nöje framöver. Men pröva dig fram till vad som känns rätt... Handla sedan över nätet, då får du mer pang för pengarna!

Re: Re: system kamera

TheFringe skrev:
Idag finns deg ju ett helt gäng kamerahus till vettiga priser, KonicaMinolta D5D, Nikon D50 och D70, Canon 350D, pentax och olympus har ju också vettiga modeller.

Det borde vara nåt slags kösystem på fotosidan att man tipsar blivande systemkameraägare en tillverkare per tråd, och så går det runt så att alla tillverkarna blir nämnda lika ofta. Då slipper man de långa diskussionerna om "D70 eller 350D" etc. Som du säger är ju alla bra kameror. :)

Tja, man kanske kunde göra en artikel där man presenterar alla de där olika märkena/modellerna, och så kan man samla ihop erfarenheter från ägare av de olika, kanske?

/Patrik

victor abrahamsson skrev:

mina frågor är följande, är det värt att satsa på ett bra hus och köpa billigare optik?

Absolut inte, tvärtom. Det är optiken som gör bilderna till största del. Optiken kommer också att överleva husets livslängd.

ANNONS
Götaplatsens Foto