Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera för nybörjare < 4000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

caps

Ny medlem
Hej!

Tänkte köpa mig en systemkamera, men eftersom jag är skapligt färsk inom området rådfrågar jag er experter först :)

Den kamera som jag själv känner för är Minolta Dynax 5. Är detta en prisvärd variant eller finns det några bättre kameror för under 4000 kr (inkl. objektiv)?

Tacksam för all hjälp!
Mvh, David

Hallå, sök efter "Minolta dynax 5" "Canon Eos 300" och "Nikon F65" här i forumet, tror det finns massor skrivet redan. Dessa är jämförbara i tekniksk speccifiktaion, sen är det frågan vilken du gillar bäst.
Nikon har även en ny kamera, som kanske är något att satsa på? nikon F75, tror den ligger under 4000lappen och bör vara snäppet värre än F65:an.

anders84 skrev:
Hallå, sök efter "Minolta dynax 5" "Canon Eos 300" och "Nikon F65" här i forumet, tror det finns massor skrivet redan. Dessa är jämförbara i tekniksk speccifiktaion, sen är det frågan vilken du gillar bäst.
Nikon har även en ny kamera, som kanske är något att satsa på? nikon F75, tror den ligger under 4000lappen och bör vara snäppet värre än F65:an.

Tack för svaret! Det är precis detta jag vill få tips på, nya kameror som inte diskuterats tidigare!

Skall kolla upp Nikon F75.

Köp begagnat
du får mycket mer kamera för dina pengar på så vis är mitt lilla tips.
+ läs forumen
det finns massor av trådar med detta tema
:)

Jag skulle varmt vilja rekommendera canon EOS 300V. Jag har ägt en sådan i ett halvår nu och är hur nöjd som helst. Det är en kamera du inte växer ur i första taget!

anders84 skrev:

Jag gillar inte F75:an och skälen är...

1. Endast automatisk inställning av ISO. Konkurrenterna från Canon, Minolta och Pentax har alla en möjlighet till manuell inställning av filmens känslighet (ISO). Ibland vill man köra på ett annat värde än det nominella, exempelvis för att "pressa" film. Jag tycker exempelvis om att köra Agfa RSX-II 50 på ISO 100, och det är inte möljligt med Nikon F75, F65 och F55. Men det går med alla konkurrenter...

2. Inget uttag för trådutlösare.
Konkurrenterna kan köras med trådutlösare, och fördelen med trådutlösare är att det tillsammans med stativ minskar rörelseoskärpan vid långa slutartider. Jag tycker detta är en nödvändighet vid landskaps- och närbildsfotografering. På F75:an får man trycka igång självutlösaren, och visst går det att göra så, men det är långsammare och äter mer batterier. Det är ingen bra lösning.

3. Spotmätningen kopplad till exponeringslåset.
Genom att spotmätningen är kopplad till exponeringslåset, så är inte spotmätning möjligt i manuellt läge.

4. F75:an byter till centrumvägd mätning i manuellt läge.
Till skillnad från konkurrenterna så är det inte möjligt att använda flerfältsmätning i manuellt läge med F75:an. Jag använder gärna flerfältsmätning i manuellt läge...

5. Långsam blixtsync, ingen höghastighetsmöjlighet
F75:an har 1/90 blixtsync och saknar möjlighet till höghastighetssync. Konkurrenterna Minolta Dynax 5 och Pentax MZ-6 har 1/125 standard blixtsync och 1/4000 höghastighetssync.

Med F75:an så fortsätter Nikon sin tråkiga tradition av underspecificerade instegsmodeller jämfört med konkurrenterna som erbjuder fler möjligheter utan att vara dyrare.

Med vänlig hälsning
Roland

En kamera som är på ingång till Sverige är Pentax *ist. Går att beställa redan idag hos Scandinavian Photo och de tar 4 500:- för den inklusive 28-80 AL optik.

Ligger några hundringar över din budget,men den erbjuder jämförbara funktioner och prestanda som Nikon F80 (vars hus kostar 5 500:- hos Scandinavian Photo), men med ett ännu mer avancerat AF system (11 punkters AF med 9 korssensorer) och höghastighetssync på blixt (upp till 1/4000).

Den ger väldigt mycket för pengarna, men om 4 500 ligger över budgeten så är Minolta Dynax 5 den som kommer närmast av konkurrenterna när det gäller prestanda och möljligheter.

Med vänlig hälsning
Roland

Markus Perssons råd (ovan) om att köpa beg. kan vara en bra lösning.
Har sett i denna sidas radisar att en del Canon EOS 50/50E finns till försäljning, en kamera jag själv är mycket nöjd med.

Lycka till!

/mvh Fredrik

Hej igen,

Jag kollade upp F75 men de flesta som har uttalat sig om den har sagt att byggkvalitén är dålig, till och med usel. Just känsla och gedigenhet är något som jag värderar högt, delarna ska inte ramla av kameran om man tar i den.

Dynax 5 är fortfarande kameran jag siktar på, men tipsa gärna om andra! :)

hej. mina råd är att satsa på:

1. begagnat. för att du får mest för pengarna.

2. en helmanuell kamera. för att du (tycker jag) lär dig snabbare principerna vid fotografering

En mycket bra kamera som fyller dessa krav (det finns många andra) är Nikon FM som jag varmt kan rekomendera. för 4000 kronor borde du även ha råd med 1-2 fasta objektiv, förslagsvis 50mm och 28mm

:)

caps skrev:
Jag kollade upp F75 men de flesta som har uttalat sig om den har sagt att byggkvalitén är dålig, till och med usel.

Tyvärr är nya kameror i denna prisklass plastiga, men jag vill nog påstå att byggkvaliteten är tämligen likvärdig över lag. Största problemet med F75:an är snarare, som jag tidigare påpekat, att den har några onödiga begränsningar som begränsar möjligheterna och därmed kreativiteten hos fotografen. Bästa Nikon är F80 och modellerna ovan den.

Begagnat kan vara intressant och det finns bra köp att göra. En gedigen och trevlig kamera är Pentax Super A från mitten av 80-talet. Fungerar fint med både autofokus och manuell optik. Centrumvägd mätning, skärpedjupskontroll, TTL-blixt, program-, tids- och bländarautomatik samt helmanuellt läge. En väldigt trevlig kamera i en smidig förpackning. Ligger på runt 1500 - 2500 för ett bra exemplar.

Med vänlig hälsning
Roland

ANNONS
Götaplatsens Foto