anders84 skrev:
Nikon har även en ny kamera, som kanske är något att satsa på? nikon F75, tror den ligger under 4000lappen och bör vara snäppet värre än F65:an.
Jag gillar inte F75:an och skälen är...
1. Endast automatisk inställning av ISO. Konkurrenterna från Canon, Minolta och Pentax har alla en möjlighet till manuell inställning av filmens känslighet (ISO). Ibland vill man köra på ett annat värde än det nominella, exempelvis för att "pressa" film. Jag tycker exempelvis om att köra Agfa RSX-II 50 på ISO 100, och det är inte möljligt med Nikon F75, F65 och F55. Men det går med alla konkurrenter...
2. Inget uttag för trådutlösare.
Konkurrenterna kan köras med trådutlösare, och fördelen med trådutlösare är att det tillsammans med stativ minskar rörelseoskärpan vid långa slutartider. Jag tycker detta är en nödvändighet vid landskaps- och närbildsfotografering. På F75:an får man trycka igång självutlösaren, och visst går det att göra så, men det är långsammare och äter mer batterier. Det är ingen bra lösning.
3. Spotmätningen kopplad till exponeringslåset.
Genom att spotmätningen är kopplad till exponeringslåset, så är inte spotmätning möjligt i manuellt läge.
4. F75:an byter till centrumvägd mätning i manuellt läge.
Till skillnad från konkurrenterna så är det inte möjligt att använda flerfältsmätning i manuellt läge med F75:an. Jag använder gärna flerfältsmätning i manuellt läge...
5. Långsam blixtsync, ingen höghastighetsmöjlighet
F75:an har 1/90 blixtsync och saknar möjlighet till höghastighetssync. Konkurrenterna Minolta Dynax 5 och Pentax MZ-6 har 1/125 standard blixtsync och 1/4000 höghastighetssync.
Med F75:an så fortsätter Nikon sin tråkiga tradition av underspecificerade instegsmodeller jämfört med konkurrenterna som erbjuder fler möjligheter utan att vara dyrare.
Med vänlig hälsning
Roland