Annons

Systemkamera med 4K eller kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocke_L

Ny medlem
Hej på er!
Jag är på jakt efter en kamera där min fru kan lägga upp instruktionsfilmer inom sport via sin hemsida. Vi kommer även ta en del stillbilder. Hur är det. Är det överreklamerat med 4K eller ett måste i dagens videovärld?

Min andra del i detta är att jag är sedan många år fotointresserad och en enkel amatörfotograf och har i dagsläget en Eos 450D. Min fundering har därför varit om vi ska uppgradera till en systemkamera med 4K och samtidigt så får jag en uppgradering av själva kameran. Ex en Canon 90D. Där stannar prislappen för mig Som ni ser behåller jag gärna Canon som märke 😊

Vad tror ni? Om man vill uppgradera systemkamera. Räcker det med ex. Canon 77D och sen komplettera med en separat kompaktkamera med zoom och 4K för video. Eller ska man satsa på en systemare med allt i ett. Och som sagt. Är 4K nödvändigt?

Hoppas inte frågan är lika rörig, som jag känner inför valen😊 Tar gärna emot tankar och ideer.

Ha det gott!/ Jocke
 

apersson850

Aktiv medlem
Tänk på att när du ska redigera 4K behövs dator därefter. Min åttakärniga 3,3 GHz med 16 Gigabyte RAM har inga problem med 2K, men 4K ska man inte försöka med. Det blir för trögt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är bättre att filma med hög kvalité på ljudet och HD än sämre och 4K.
Det kanske inte är ett motsatsförhållande mellan dem men för den som tittar spelar det ingen roll om du valde HD eller 4K.
Dåligt ljud.... ja då stänger jag i alla fall av.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tänk på att när du ska redigera 4K behövs dator därefter. Min åttakärniga 3,3 GHz med 16 Gigabyte RAM har inga problem med 2K, men 4K ska man inte försöka med. Det blir för trögt.
Fast om du använder en proxy med lägre upplösning kan du få upp hastigheten på redigeringen. Fördelen med 4K är att du kan göra lite olika beskärningar. Men sådant här fordrar förstås att man har och kan använda någon vettig video editor. Om någon sådan ite finns i TS låda ta en titt på gratisversionen Davinci Resolve som räcker för det mesta.

Frågan är sedan förstås om man ska leverera resultatet i 4K, lägre upplösningar kan fungera bättre på youtube med slöa uppkopplingar eller datorer
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Fast om du använder en proxy med lägre upplösning kan du få upp hastigheten på redigeringen.
Ja, det är klart. Jag är inte så van videoredigerare, så jag tänkte inte på det omedelbart. Men det är ju tanken med det här forumet, man lär sig alltid något!
Jag har separat ljudinspelare att tillgå. Den kan spela in i 96 kbit/24 bitar, om man vill. Men det gör rätt mycket för ljudet bara att sätta på en extra mikrofon på kameran, typ Canons egen DM-E1, eller nåt liknande. Även om inspelningen i kameran fortfarande blir 48 kbit/16 bitar då.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ja, det är klart. Jag är inte så van videoredigerare, så jag tänkte inte på det omedelbart. Men det är ju tanken med det här forumet, man lär sig alltid något!
Jag har separat ljudinspelare att tillgå. Den kan spela in i 96 kbit/24 bitar, om man vill. Men det gör rätt mycket för ljudet bara att sätta på en extra mikrofon på kameran, typ Canons egen DM-E1, eller nåt liknande. Även om inspelningen i kameran fortfarande blir 48 kbit/16 bitar då.
Framför allt se till att microfonen är nära den som talar så minskar risken att ljud från kameran och ovidkommande brus kommer med.
Sätt trådlös mic på personerna som talar.
 

Jocke_L

Ny medlem
Tack för inputs och ideer. Men en liten följdfråga från en okunnig på upplösningar. 4K. Kommer det till sin rätt på en datorskärm eller mobil, eller finns det bara på dyra TV-apparater och inte riktigt kommit igång på marknaden ännu.? Jag tänker att Full-HD kanske fungerar bra några år till? Anledningen jag frågar är. Ska jag liks köpa en kamera så är det ju bra att köpa en som motsvarar vad som används just nu. Själv har jag inget problem att låta bli 4K om jag bara visste att jag klarar mig kvalitetsmässigt för mobil och webb ett tag framöver med Full-HD
 

Brix

Aktiv medlem
Tack för inputs och ideer. Men en liten följdfråga från en okunnig på upplösningar. 4K. Kommer det till sin rätt på en datorskärm eller mobil, eller finns det bara på dyra TV-apparater och inte riktigt kommit igång på marknaden ännu.? Jag tänker att Full-HD kanske fungerar bra några år till? Anledningen jag frågar är. Ska jag liks köpa en kamera så är det ju bra att köpa en som motsvarar vad som används just nu. Själv har jag inget problem att låta bli 4K om jag bara visste att jag klarar mig kvalitetsmässigt för mobil och webb ett tag framöver med Full-HD
Det handlar ju helt om ppi, dvs. upplösningen i förhållande till skärmstorleken. På en mobilskärm t.ex så är 4k helt meningslöst då du får en mycket högre ppi än vad våra ögon kan uppfatta. Sen handlar det ju dock också såklart om hur långt ifrån skärmen man sitter.
Bildkvalité är ju dock mycket mer än bara upplösning. Personligen så tycker jag andra aspekter av bildkvalitén är viktigare, så länge upplösningen/ppi är tillräcklig för ändamålet.
 

Third eye

Aktiv medlem
Du klarar dig med 1080P och ytterst få kommer att anmärka, men ljudet bör även ägnas en tanke. Låt inte kamerans mic ta ljudet.
Ett sätt att få 1080P att se riktigt bra ut är att spela in i just 4k och exportera slutresultatet i 1080P. Mer detaljer i slutresultatet och många som filmar för tuben gör så inklusive jag själv. Jag filmar alltid 4k men snuttarna blir 1080P.
Så det är inte helt fel att titta på 4K.
Sen är jag riktigt förtjust i Canon 80D (såld) och vet att 90D är bättre på många punkter. Så där supportar jag dig fullt ut för kvalitet och närtid :)
Sen kan det för all del vara så att det är videokamera med hygglig zoom frun egentligen nyttjar bäst. En vanlig kamera kräver ju lite engagemang kring objektiven.
 
Senast ändrad:

dJb

Aktiv medlem
Jag tycker inte 4K/1080P är det som är en "show-stopper". Ljudet är väldigt viktigt men också hanteringen, logg-profiler, AF-funktion m.m. Det beror ju också väldigt mycket på vad syftet är och hur det ska publiceras. En DSLR är inte alltid jättesmidig att filma med; jag har själv en Nikon D810, En Panasonic GH5 och en Sony RX100VII och använder uteslutande GH5 och Sonyn för film. GH5 är grym för video, men jag använder nu nästan Sonyn mest - med en Feyutech-gimbal och en Röde Wireless go så blir det en väldigt smidig och lättarbetad setup, inte minst för vlogg-filmning då Sonyn har väldigt bra af.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Tänk på att när du ska redigera 4K behövs dator därefter. Min åttakärniga 3,3 GHz med 16 Gigabyte RAM har inga problem med 2K, men 4K ska man inte försöka med. Det blir för trögt.
Vad är det för skitsnack, du kan redigera 4k på en mobil.



Det handlar inte bara om 4K, vad är det för codec är det raka klipp eller multipla spår. även gpu spelar in.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Jag hade nöjt mig med HD och köpt en Panasonic M43 kamera om jag varit i dina skor.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej på er!
Jag är på jakt efter en kamera där min fru kan lägga upp instruktionsfilmer inom sport via sin hemsida. Vi kommer även ta en del stillbilder. Hur är det. Är det överreklamerat med 4K eller ett måste i dagens videovärld?

Min andra del i detta är att jag är sedan många år fotointresserad och en enkel amatörfotograf och har i dagsläget en Eos 450D. Min fundering har därför varit om vi ska uppgradera till en systemkamera med 4K och samtidigt så får jag en uppgradering av själva kameran. Ex en Canon 90D. Där stannar prislappen för mig Som ni ser behåller jag gärna Canon som märke 😊

Vad tror ni? Om man vill uppgradera systemkamera. Räcker det med ex. Canon 77D och sen komplettera med en separat kompaktkamera med zoom och 4K för video. Eller ska man satsa på en systemare med allt i ett. Och som sagt. Är 4K nödvändigt?

Hoppas inte frågan är lika rörig, som jag känner inför valen😊 Tar gärna emot tankar och ideer.

Ha det gott!/ Jocke
Vill hon färgkorrigera eller lägga på nån liten kontrastökning eller liknande efteråt så MÅSTE det var filmat i 4K, annars blir det jättefula bandning/artefakter av minsta korrigering vilket ser helt fruktansvärt ut enligt mig själv. Ska videorna läggas direkt ut på hemsidan med möjligtvis bara lite klippning så duger 1080p alldeles utmärkt.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Vill hon färgkorrigera eller lägga på nån liten kontrastökning eller liknande efteråt så MÅSTE det var filmat i 4K, annars blir det jättefula bandning/artefakter av minsta korrigering vilket ser helt fruktansvärt ut enligt mig själv. Ska videorna läggas direkt ut på hemsidan med möjligtvis bara lite klippning så duger 1080p alldeles utmärkt.
Bör inte codec och bitrate tas med i beräkningen med?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tack för inputs och ideer. Men en liten följdfråga från en okunnig på upplösningar. 4K. Kommer det till sin rätt på en datorskärm eller mobil, eller finns det bara på dyra TV-apparater och inte riktigt kommit igång på marknaden ännu.? Jag tänker att Full-HD kanske fungerar bra några år till? Anledningen jag frågar är. Ska jag liks köpa en kamera så är det ju bra att köpa en som motsvarar vad som används just nu. Själv har jag inget problem att låta bli 4K om jag bara visste att jag klarar mig kvalitetsmässigt för mobil och webb ett tag framöver med Full-HD
Hög upplösning är nog viktigast på datorskärm. Den betraktas ofta på ett avstånd som relativt storleken är kort.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Alltså, för mig själv är enda anledningen till att filma i 4K att få en video-fil som håller för rejält med efterbehandling. Skulle de kameror jag har tillgång till ge mig 1080p som inte spricker sönder så fort jag lägger på lite kontrast så skulle jag ALDRIG sitta o vänta på 4K med min slöa dator.
 

Bakpotatis

Medlem
Jag har filmat lite grann med min tidigare Canon 7D och har du en Sony A7R II. Den största fördelen tycker jag är att ha autofokus när man filmar. Tycker det är svårt att se i solljus på en liten skärm om det är skarpt eller inte även fast jag har bra syn
 

PMD

Aktiv medlem
Tack för inputs och ideer. Men en liten följdfråga från en okunnig på upplösningar. 4K. Kommer det till sin rätt på en datorskärm eller mobil, eller finns det bara på dyra TV-apparater och inte riktigt kommit igång på marknaden ännu.?
Det finns fler 4K-apparater än andra på tevemarknaden numera. En hastig koll på Prisjakt visade att det finns nästa fyra gånger så många 4K-apparater som HD-apparater.

Så priset på apparaten behöver inte vara avgörande, men jag tror som Petter att 4K gör sig bäst på en datorskärm.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har filmat lite grann med min tidigare Canon 7D och har du en Sony A7R II. Den största fördelen tycker jag är att ha autofokus när man filmar. Tycker det är svårt att se i solljus på en liten skärm om det är skarpt eller inte även fast jag har bra syn
Canons Dual Pixel-AF är rätt fiffig. Man kan t.ex. dra med ett finger på skärmen för att få en jämn omfokusering från en del av scenen till en annan.
 
ANNONS