Utmaningen här är att blanda två egenskaper under 5000:- för kamerahuset:
1. Filmning (hur avancerad är TS? Räcker manuell fokus eller kräver TS fungerande (inte jätteslö autofokus) vid filmning? Skall film redigeras i dator?)
2. Hyffsat rapp autofokus (AF) i stillbildläge med bra följande autofokus
Vad gäller filmning är detta det område som utvecklats mest över de senaste åren som därför vinner på en nyare kamera. En avgörande fråga för val av kamera här blir om TS tänker fokusera manuellt (kontrast AF via sensorn är extremt seg och i praktiken oanvändbar) vid filmning eller om en verklig fungerande film-AF begövs.
Vad gäller motorsport är det frågan om det är bilsport eller MC sport och om bilsport - vilken typ. T ex formel 1 fotas ofta på längre håll och då har man gärna 500mm men AF behöver inte vara lika rapp vid dessa större avstånd. MC fotas ofta på närmre håll varvid kortare brännvidd räcker men i gengäld krävs mer av autofokusen.
Under 5000:- blir det begagnat med, som jag ser det fyra val i var sitt system:
Canon EOS 60D (eller 650D men 60D beg är så pass billig att det är lika bra att ta den bättre 60D)
Nikon D7000
Sony A65
Pentax K5
Canon 60D har alla egenskaper som krävs inkl en vinklingsbar TFT för filmning men har seg AF vid filmning men bra filmkvalitet. Lägg därtill ett bra eget 100-400 L för motorsport (beg 8500

. Annars finns ju Sigma 120-400 eller 150-500 till alla märken mig veterligt som är bra men lite mindre skarpt och inte lika säker autofokus. Trots att Pentax och Sony har bildstab i huset kostar objektivet ungefär samma till alla märken. Så enda svaga punkten är obrukbar AF vid filmning.
Nikon D7000 har även den alla egenskaper som krävs bortsett från långsam AF vid filmning (manuell fokus krävs då). Nikkor 80-400 AF-S finns bara ny för ca 25.000:- och den äldre utan AF-S fokuserar långsamt. Det blir Sigma om lång telezoom krävs på en budget (HSM motor). Fast TFT men lite bättre sensor än Canon och rejälare bygge.
Sony A65 har faktiskt alla kvaliteter inkl en faktiskt fungerande AF vid filmning. Orsaken är att fas detekt AF (PDAF) fungerar vid live view men detta innebär elektronisk sökare som fungerar bra f u just vid seriebildstagning då den hackar och det är svårt att följa motivet i serietagningsläget. Behövs längre tele här får det bli Sigma sannolikt men Sony har en utgående 70-400 version ett med, mig veterligt, SSM motor som ger snabb AF och kan fås med mycket letande för ca samma pris som Canons 100-400. Sony, liksom Canon, har lång erfarenhet av videobranshen vilket torde vara en fördel i videosammanhang. Man får emellertid fundera över vilka objektiv man behöver då det är lite mindre utbud av begagnat.
Pentax K5 har alla egenskaper som krövs indet kanske mest gedigna huset men även här blir det manuell fokus vid filmning. Pentax har ingen historik inom filmbranshen (som Nikon) och jag kan väldigt lite om hur bra videokvaliteten är i praktiken - detta får TS kolla. Längre tele här om hyffsat snabb AF önskas blir även här Sigma (kolla att Pentaxvarianten har HSM för säkerhets skull). Pentax idag längsta zoom går till 250mm. Den är mest vädertätad men då Sigmazoomen inte är det är det nog av tveksamt värde.
Om man nöjer sig med 200mm som max tele är det enklare då det natirliga valet till Somy och Pentax blir Sigma 70-200/2,8 HSM i någon variant.
Sammanfattning:
Om AF vid filmning är ett måste finns bara ett val: Sony. Annars om långt tele är att föredra och filmning är viktigt skulle jag nog föreslå Canon p ga vinklingsbar skärm och flera relativt billiga beg telen med snabb AF (HSM). För stillbilder med måttliga telen har Nikon och Pentax de mest gedigna kamerorna i klassen.