Falumas
Aktiv medlem
Tråden kanske har blivit Sändh mot rymden?![]()
Från vad jag sett är systemkameran fortfarande väldigt populär bland dom som reser ut i rymden. Dessutom brukar dom använda väldigt fina kameror där, dvs Nikon.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tråden kanske har blivit Sändh mot rymden?![]()
Ja idag hänger ju det ihop ganska bra. Ett av de hårdast drabbade företagen på USA-börserna är väl just Apple och detta handlar ju i grunden om just mobilfoto och i vårt fall en telefon med en marknadsandel nära 60% och det är ju knappast något som berör mig personligen även om andra är oroade över den utvecklingen även här fränst p.g.a. framtida prisutveckling.Undrar var diskussionen om systemkamerans kommande död som resekamera tog vägen. Det mesta verkar beröra allt mellan himmel och jord men inte om ämnet.
Undrar var diskussionen om systemkamerans kommande död som resekamera tog vägen. Det mesta verkar beröra allt mellan himmel och jord men inte om ämnet.
Ja idag hänger ju det ihop ganska bra. Ett av de hårdast drabbade företagen på USA-börserna är väl just Apple och detta handlar ju i grunden om just mobilfoto och i vårt fall en telefon med en marknadsandel nära 60% och det är ju knappast något som berör mig personligen även om andra är oroade över den utvecklingen även här fränst p.g.a. framtida prisutveckling.
Jag har aldrig ägt en mobil som Apple tillverkat och inget annat annat heller som är I-märkt för har aldrig gillat deras minimalistiska "enknappsinterface" jag hade det på en annan I-produkt en I-Pod jag fick på köpet när vi köpte XML-Spy- verktyg. Så jag har testat och fick en I-fån påtvingad mot min vilja när jag jobbade en period i Stockholms Stad.
Det har också slagit mig vilken ojämlik betraktelse det varit och är att som oftast klaga på mobilbilders kvalitet när dessa rakt ur kameror och mobiler ska jämföras med systemkamerabilder tagna i RAW och sedan begandlade enligt konstens alla regler med efterbehandling - skärpning och denoise i Topaz eller med Deep Prime och Lens Coreection i Photolab eller så. Kör en bild tagen i RAW med en mobil och jämför istället. Sedan kan vi jämföra med lite mer jämförbara villkor.
Tråden blev en resa genom flera olika ämnen. Tog någon med dig kameran?Det rubricerade ämnet klarades väl av redan på första sidan.
Det är ju bara standard att trådarna sedan spårar ur.![]()
.................Förstår dina tankegångar. Jag har inget emot Marocko bara för att det är Marocko, vad jag vänder mig emot är alla dessa "guider" m fl. som inte kan acceptera ett "nej tack" utan är påstridiga utav bara h*l*ete, det är det jag vänder mig emot. Och åter igen; Denna uppfattning bygger på egna erfarenheter.

Tråden blev en resa genom flera olika ämnen. Tog någon med dig kameran?
Exakt så !Jag har tänkt på detta du skrev om "alla dessa guider" (självpåtagna sådana antar jag du menar) och sådana finns det många i Marrakesh och Marocko...
Min tanke är att vattendelaren idag går mellan mediet foto och video. Inte mellan vilka kameror man använder. Vem sitter och tittar fotografier idag om man inte har ett mål, typ gatufoto, natur eller klassiska bilder.
Hela min familj använder Youtube, jag använder det till precis allt. Sök på upptäck/marknader/tio bästa platserna i Marocko på YT. Det kommer upp hur många sevärda videos som helst, filmat med drönare, handhållet stativ och ofta i 4K. Tycker också att videon ger en överlägsen närvarokänsla - det är bara dofterna som saknas.
Eller så saknar man lukten av fantastisk mat?Ofta i dom länderna så är man glad att dofterna inte kom med.
Där ser man vad olika vi alla är.Min tanke är att vattendelaren idag går mellan mediet foto och video. Inte mellan vilka kameror man använder. Vem sitter och tittar fotografier idag om man inte har ett mål, typ gatufoto, natur eller klassiska bilder.[...]
Tycker också att videon ger en överlägsen närvarokänsla - det är bara dofterna som saknas.
Intressant och spännande fotografi finns ju oavsett. Det jag sätter fingret på är hur reseskildringar kan se ut 2025. Det är inte tekniken längre som sätter stop, utan mer att man måste göra jobbet. Att välgjorda videos har stort genomslag är väl ett faktum. Använder heller inte laptop, utan stor skärm.Där ser man vad olika vi alla är.
Ett filmklipp och en stillbild är olika saker för mig. Ett album eller pärm med några bra bilder i typ A3-format är kul att titta i (säger mina bekanta som tittat runt bland några av mina bilder) och enkelt att ge till någon som undrar.
Jag har aldrig tänkt be dem sätta sig framför en laptop och klicka på youtube-länkar till filmer eller kortare klipp.
Alla stadsbor tittar på fotografier stora delar av varje dag.
Det fungerar ju fint om man skall filma skyskrapor i någon storstadDessvärre är det många som använder liten skärm, och dessutom i stående format för att kolla på filmklipp nu för tiden (vilket förstås också gäller resefilmer). Flera nya kameror är gjorda för att kunna filma i detta för mig förhatliga format …
Jag kollar gärna resefilmer på YouTube, men om de är filmade i stående format hoppar jag över dem.
Kallas även mobilkamerorFlera nya kameror är gjorda för att kunna filma i detta för mig förhatliga format …
Där ser man vad olika vi alla är.
Ett filmklipp och en stillbild är olika saker för mig. Ett album eller pärm med några bra bilder i typ A3-format är kul att titta i (säger mina bekanta som tittat runt bland några av mina bilder) och enkelt att ge till någon som undrar.
Jag har aldrig tänkt be dem sätta sig framför en laptop och klicka på youtube-länkar till filmer eller kortare klipp.
Alla stadsbor tittar på fotografier stora delar av varje dag.
Många nyare kameror kan filma nästan kvadratiskt i runt 6k, då kan du i efterbehandlingen skapa både ett stående och ett liggande utsnitt i 16:9 4k.Dessvärre är det många som använder liten skärm, och dessutom i stående format för att kolla på filmklipp nu för tiden (vilket förstås också gäller resefilmer). Flera nya kameror är gjorda för att kunna filma i detta för mig förhatliga format …
Jag kollar gärna resefilmer på YouTube, men om de är filmade i stående format hoppar jag över dem.