Annons

Systemkameran stendöd som resekamera!

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar var diskussionen om systemkamerans kommande död som resekamera tog vägen. Det mesta verkar beröra allt mellan himmel och jord men inte om ämnet.
Ja idag hänger ju det ihop ganska bra. Ett av de hårdast drabbade företagen på USA-börserna är väl just Apple och detta handlar ju i grunden om just mobilfoto och i vårt fall en telefon med en marknadsandel nära 60% och det är ju knappast något som berör mig personligen även om andra är oroade över den utvecklingen även här fränst p.g.a. framtida prisutveckling.

Jag har aldrig ägt en mobil som Apple tillverkat och inget annat annat heller som är I-märkt för har aldrig gillat deras minimalistiska "enknappsinterface" jag hade det på en annan I-produkt en I-Pod jag fick på köpet när vi köpte XML-Spy- verktyg. Så jag har testat och fick en I-fån påtvingad mot min vilja när jag jobbade en period i Stockholms Stad.

Det har också slagit mig vilken ojämlik betraktelse det varit och är att som oftast klaga på mobilbilders kvalitet när dessa rakt ur kameror och mobiler ska jämföras med systemkamerabilder tagna i RAW och sedan begandlade enligt konstens alla regler med efterbehandling - skärpning och denoise i Topaz eller med Deep Prime och Lens Coreection i Photolab eller så. Kör en bild tagen i RAW med en mobil och jämför istället. Sedan kan vi jämföra med lite mer jämförbara villkor.

Ja idag hänger ju det ihop ganska bra. Ett av de hårdast drabbade företagen på USA-börserna är väl just Apple och detta handlar ju i grunden om just mobilfoto och i vårt fall en telefon med en marknadsandel nära 60% och det är ju knappast något som berör mig personligen även om andra är oroade över den utvecklingen även här fränst p.g.a. framtida prisutveckling.

Jag har aldrig ägt en mobil som Apple tillverkat och inget annat annat heller som är I-märkt för har aldrig gillat deras minimalistiska "enknappsinterface" jag hade det på en annan I-produkt en I-Pod jag fick på köpet när vi köpte XML-Spy- verktyg. Så jag har testat och fick en I-fån påtvingad mot min vilja när jag jobbade en period i Stockholms Stad.

Det har också slagit mig vilken ojämlik betraktelse det varit och är att som oftast klaga på mobilbilders kvalitet när dessa rakt ur kameror och mobiler ska jämföras med systemkamerabilder tagna i RAW och sedan begandlade enligt konstens alla regler med efterbehandling - skärpning och denoise i Topaz eller med Deep Prime och Lens Coreection i Photolab eller så. Kör en bild tagen i RAW med en mobil och jämför istället. Sedan kan vi jämföra med lite mer jämförbara villkor.

60% gäller kanske för Sverige och Schweiz i övriga världen är Android den största.

Globalt har Android 72%.

Sedan råder det väl väldigt skilda meningar om deras obduktionssals estetik är snygg eller inte.

Senast ändrad:
Intressant tråd. Mina två cent är användarvänligheten, att få ett "flow" när man vill fota eller filma videos. Min maindator har alltid varit PC (har också påkostade kameror), men använder uteslutande Iphone Pro max och Ipad.

Tycker flytet man får med Apple är helt fantastiskt, kunna filma i 4K med 60 bilder per sekund, videofilmerna blir välbalanserade och snygga. Samma gäller kameradelen med tre olika linser, och möjligheten att fota handhållet i princip vilket ljus som helst. Och om man vill kunna redigera i Ipad eller ladda upp direkt. Apples bildmjukvara är också suverän tycker jag.

Men visst, en "riktig" kamera/videokamera ger ännu vassare bilder och film. Men för sociala medier som Youtube 4K/HD eller vad man nu väljer, räcker en smartphone långt plus enkelheten med hanteringen av innehållet.

Det finns många olika parametrar för vad man ska välja.
Jag har telefon som har kamera, förstås, något annat går väl knappt att hitta? Men jag har just den telefonen av två anledningar, där den ena är att den har två kameror, en vanlig och en Flir (värmekamera).
Den vanliga använder jag inte speciellt ofta. Mest som anteckningsbok, typ för att fotografera numret på parkeringsplatsen när jag ställer bilen på flygplatsen eller liknande.

.................Förstår dina tankegångar. Jag har inget emot Marocko bara för att det är Marocko, vad jag vänder mig emot är alla dessa "guider" m fl. som inte kan acceptera ett "nej tack" utan är påstridiga utav bara h*l*ete, det är det jag vänder mig emot. Och åter igen; Denna uppfattning bygger på egna erfarenheter.

Jag har tänkt på detta du skrev om "alla dessa guider" (självpåtagna sådana antar jag du menar) och sådana finns det många i Marrakesh och Marocko men jag kan meddela att de är ingenting mot de jag mött i Kenya efter korallreven mellan Mombasa hela vägen upp till Malindi - men även det är dubbelt. Jag har själv sett idoter till turister som bara vandrat ut rakt till reven och gjort illa sig på dessa "minfält" som finns på många ställen av sjöborrar. Jag har sett dessa guider rädda mer än en dumskalle på driven ute på reven.

Just i Essaourias fiskehamn som jag skrev, så har jag flera gånger haft stor glädje av gamla fiskare vid flera tillfällen och av flera skäl. Om jag inte varit öppen för att prata med Salim som jag träffade redan 2009 och stötte på i år igen eller Muhammed som jag pratade med nu hade jag gått miste om rätt mycket.

Första gången jag var där i Essaouria så var Salim oumbärlig faktiskt. Det var nämligen han som förklarade för mig hur hamnen faktiskt fungerade. Det är nämligen så att de flesta av de små traditionella fiskebåtarna som lägger långrev (ofta på 500 krok och mer) eller som lägger tinor efter både hummer och bläckfisk när sjön är lugn och det är säsong, kommer in tidigt under förmiddagen så att de inte missar marknaden och kan sälja fisken under dagen.

Det Salim också tipsade om var att de som fiskar billfish (svärdfisk) efter säsong av olika slag och haj istället kommer in på eftermiddagarna vid 15-tiden. Genom att jag nu visste det så kunde jag planera min dag optimalt (hamnen på förmiddagen - Medinan och Mellah de judiska kvarteren under dag och lunch och sedan hamnen igen mellan 14:30 till hemresan. Det är då de stora trålarna landar med de stora fiskarna och det verkligen blir liv och rörelse i hamnens norra del.

1744409426271.png

1744409318042.png

Salim i egen hög person som jag verkligen blev glad i att se igen.

1744409659453.png

Här är Muhammed i full fart med att berätta om skillnnaderna mellan hummertinorna och de man använder för bläckfisk. I de burarna ligger dessutom tegelrör som används till att lura bläckfiskarna att inte fly när de blir skrämda. De kryper nämligen in i rören och gömmer sig.

Muhammed visade sig också vara en hyfsat bildad gammal fiskare som inte bara visste allt om fiskarnas villkor och liv utan som både talade engelska förvånansvärt bra och dessutom kunde sin historia som även innehöll berättelser om när Jimi Hendricks och Eric Clapton häckade nere mot stranden den på andra sidan bukten. Där ligger fortfarande ett fik som bär Hendricks namn. Muhammed fick 20 Dirham (lite mer an 20 SEK) och jag hade mycket mer nytta av honom än den taxichaffis jag åkte i nära sex timmar de 60 mil det är mellan Marakesh och Essaouria och som jag betalade 100 Euro för den dagen.

Till sist min guide i Addis Abebai Etiopen 1986 som hette Josef. Han hjälpte mig inte bara med att undgå att gå vilse på jättemarknaden Mercato (länge Afrikas största) men han visste också vitsen med att hålla en låg profil även för utlänningar vid denna tid (inte minst att vara försiktig med kameror). Diktatorn Haile Mariam Mengistus "Dergen"-regim var som mest blodsbesudlad fram till 1978 men de var vid makten ända tills Sovjetunionen gick under och har mellan 500 000 och 750 000 människors liv på sina samveten. Än idag finns rester av Dergens arv kvar i de konflikter som fortfarande pågår.

1744410925308.png
Josef på Mercato-marknaden i Addis

Här kan ni läsa mer och se 48 bilder från denna hårt styrda marxistiska period i Etiopien som jag kunde uppleva en del av när jag var där:

För mig har dessa "guider" varit oumbärliga och de har alla lärt mig massor om de länder jag rest i och dessutom är det så också att med killar som Salim, Muhammed och Josef vid sidan, så blir man aldrig antastad av andra mer påträngade människor som man kanske inte vill bli störd av. Så du ser Tony så blev detta nästan en lovsång till dessa informella "guider" :).

De har verkligen varit viktiga för mig och har nog hjälpt mig mer än både de och jag alla gånger anat. Jag ser dem ofta som en viktig tillgång och ett "smörjmedel" i vardagens mellanmänskliga relationer mer än som något problem. Faktum är att de ofta med sin lokalkännedom och kunskaper om lokala kulturella förhållanden och egenheter, regler, lagar och bestämmelser kan hjälpa oss undvika en massa onödiga problem som vi ofta inte ens fattar finns, förrän vi sitter i dem.

Desutom har de ju nyckeln till de lokala språk vi oftast inte förstår och de har inte sällan också varit jäkligt personliga, roliga och fascinerande typer att lära känna lite och gör man det kan man också ofta ta bilder man annars inte skulle kunnat ta. Jag tror att man riskerar att missa något viktigt om man av ren slentrian viftar bort dessa människor. Om man bara möter dem som man själv vill bli bemött, så händer ofta smått förunderliga saker och det är ju just det som är det verkligt roliga med att resa.

Senast ändrad:
Jag har tänkt på detta du skrev om "alla dessa guider" (självpåtagna sådana antar jag du menar) och sådana finns det många i Marrakesh och Marocko...
Exakt så !

För att exemplifiera; Jag var i Fez för att upptäcka Fez berömda Medina, vilken är en veritabel labyrint. jag fastnade där inne och hade svårt att hitta ut, men jag tog hjälp av min mobil och Google maps.

Detta uppmärksammades av en person som ville "hjälpa" mig att hitta vägen ut och började följa mig trots att jag upprepade gånger sa att jag behöver inte hjälp, utan jag har min mobil. Detta till trots valde personen att följa mig och till slut hittade jag ut. När jag väl kom ut ur Medinan ville han ha pengar av mig vilket jag naturligtvis vägrade, varpå han blev förbannad, minst sagt.

Detta är bara ett exempel på erfarenhet jag har haft i Marocko (jag har fler, men jag tänker inte utveckla dessa här då jag finner det onödigt och tidskrävande, för att inte säga att det inte har med tråden att göra 😉).

Med det sagt vill jag inte påstå att Marocko inte är värt ett besök, det är ett vackert land, men lokalbefolkningen kan vara en veritabel pain in the a**.

Min tanke är att vattendelaren idag går mellan mediet foto och video. Inte mellan vilka kameror man använder. Vem sitter och tittar fotografier idag om man inte har ett mål, typ gatufoto, natur eller klassiska bilder.

Hela min familj använder Youtube, jag använder det till precis allt. Sök på upptäck/marknader/tio bästa platserna i Marocko på YT. Det kommer upp hur många sevärda videos som helst, filmat med drönare, handhållet stativ och ofta i 4K. Tycker också att videon ger en överlägsen närvarokänsla - det är bara dofterna som saknas.

Senast ändrad:
Min tanke är att vattendelaren idag går mellan mediet foto och video. Inte mellan vilka kameror man använder. Vem sitter och tittar fotografier idag om man inte har ett mål, typ gatufoto, natur eller klassiska bilder.

Hela min familj använder Youtube, jag använder det till precis allt. Sök på upptäck/marknader/tio bästa platserna i Marocko på YT. Det kommer upp hur många sevärda videos som helst, filmat med drönare, handhållet stativ och ofta i 4K. Tycker också att videon ger en överlägsen närvarokänsla - det är bara dofterna som saknas.

Ofta i dom länderna så är man glad att dofterna inte kom med.

Min tanke är att vattendelaren idag går mellan mediet foto och video. Inte mellan vilka kameror man använder. Vem sitter och tittar fotografier idag om man inte har ett mål, typ gatufoto, natur eller klassiska bilder.[...]
Tycker också att videon ger en överlägsen närvarokänsla - det är bara dofterna som saknas.
Där ser man vad olika vi alla är.
Ett filmklipp och en stillbild är olika saker för mig. Ett album eller pärm med några bra bilder i typ A3-format är kul att titta i (säger mina bekanta som tittat runt bland några av mina bilder) och enkelt att ge till någon som undrar.
Jag har aldrig tänkt be dem sätta sig framför en laptop och klicka på youtube-länkar till filmer eller kortare klipp.

Alla stadsbor tittar på fotografier stora delar av varje dag.

Ett filmklipp och en stillbild är olika saker för mig. Ett album eller pärm med några bra bilder i typ A3-format är kul att titta i (säger mina bekanta som tittat runt bland några av mina bilder) och enkelt att ge till någon som undrar.
Jag har aldrig tänkt be dem sätta sig framför en laptop och klicka på youtube-länkar till filmer eller kortare klipp.

Intressant och spännande fotografi finns ju oavsett. Det jag sätter fingret på är hur reseskildringar kan se ut 2025. Det är inte tekniken längre som sätter stop, utan mer att man måste göra jobbet. Att välgjorda videos har stort genomslag är väl ett faktum. Använder heller inte laptop, utan stor skärm.

Dessvärre är det många som använder liten skärm, och dessutom i stående format för att kolla på filmklipp nu för tiden (vilket förstås också gäller resefilmer). Flera nya kameror är gjorda för att kunna filma i detta för mig förhatliga format …

Jag kollar gärna resefilmer på YouTube, men om de är filmade i stående format hoppar jag över dem.

Dessvärre är det många som använder liten skärm, och dessutom i stående format för att kolla på filmklipp nu för tiden (vilket förstås också gäller resefilmer). Flera nya kameror är gjorda för att kunna filma i detta för mig förhatliga format …

Jag kollar gärna resefilmer på YouTube, men om de är filmade i stående format hoppar jag över dem.
Det fungerar ju fint om man skall filma skyskrapor i någon storstad:)

Ja mina föräldrar hade många svartvita bilder av släkten som jag satte in i album, mycket trevligt och värdefullt att ha dessa bilder, det gamla uttrycksättet en bild kan säga mer än tusen ord är inte helt fel.

Många nyare kameror kan filma nästan kvadratiskt i runt 6k, då kan du i efterbehandlingen skapa både ett stående och ett liggande utsnitt i 16:9 4k.

Instagram reels, tiktok etc kan inte visa liggande 16:9 på ett vettigt vis.

ANNONS
Götaplatsens Foto