Annons

tänkte beställa passbilder....???

Produkter
(logga in för att koppla)

susanli

Medlem
Jag har tagit passkortsbilder (digitalt) och tänkte göra en fil som man kan lämna in på fotoaffären för digitalfotokopia för bra kvalitet.

Normalt är ju en bild 1600*1200 px och vad jag förstår så är utskriftsstorleken 11*15 cm anpassad efter digital.

Men är det någon som kan klura ut hur stora mina passbilder skall vara i pixelstorlek för att utskriften blir 35*45 mm per passbild.

Ca 8 passkort borde väl få plats per papperskopia då?

Är det någon som har testat detta?
Susanli

Här är en kopia av ett gammalt svar från mig, kanske kan det vara till hjälp:

Jag gör så här när jag tar egna passbilder på familjen:

Fotograferar enligt reglerna, vit bakgrund och synligt öra.

Jag ser till att inte ta för tajt så jag har lite luft runt.

Sedan skapar jag i Photoshop ett nytt dokument i storlek 10x15 cm med lagom upplösning, vanligen 300 men det beror på labbet. Jag ger dokumentet en neutralgrå bakgrund RGB=128.

Då kan jag lätt se om labbet avviker i sin färgåtergivning, det är ett testvärde jag lägger in av eget intresse.

Sedan öppnar jag porträttbilderna. Jag mäter avståndet i bilden med linjalen mellan hakspets och pupill. Om avståndet är 83 mm så vet jag att jag måste förminska bilden så att avståndet blir 15 mm. Jag delar 15/83 och får då 18%.

Jag minskar bilden till 18% i image size. Med 300ppi förstås.

Sedan vet jag att sidmåtten på bilden skall vara 402x531 pixlar när upplösningen är 300ppi för att få måtten 35x45mm.

Så jag tar markeringsverktyget och anger ett fast mått så jag kan ”lägga” en markering över bilden med det utsnitt jag vill ha och väljer att beskära under image/crop.

Som avslutning drar jag in den bilden i bakgrundsdokumentet och placerar den på lämplit ställe en liten bit från kanten. Jag skapar kopior av lagret eftersom jag vill ha flera passbilder att klippa ut.

Desaturera (för att få ”svartvita” passbilder) och skicka till labbet.

Bilagor

• passbilder02[1].jpg
    passbilder02[1].jpg
    10.3 KB · Visningar: 1,851
Jag vill ge ett alternativt svar till.

Jag börjar med välja vilket papper jag ska använda t ex 15x10 cm.

Jag tillverkar då ett arbetsblad som har dessa proportioner för enkelhetens skull 1500x1000 pixlar stort och ser till at den har en lmplig bakgrundsfärg.

Nästa steg är att lägga in fotografiet med 10 pixlar per milimeter foto. Detta kan göras genom att skapa en ny tombild i med avvikande bakgrund som i ösnkat antal läggs in i det stora arbetsbladet.

Nästa steg är att att förstora eller förminska arbetsbladet så att det stämmer överens så bra som möjligt med den kvalitén som tryckverket klarar.

Den önskade passporträttet anpassas sedan till storleken av de mindre rutorna så den passar in i formatet som de markerade rutorna ger. Lämpligen läggs porträttet in som eget lager.

Komplettera gärna med färg och gråskalor som Mikael gjorde.

Sammanför sedan bilden till ett lager och spara den med så låg komprimerings som möjligt och sänd den till labbet.

Så länge den färdiga filen används till papper av storleken 15x10 cm kommer passbilderna att ha rätt storlek oavsett labbets maskiners pixeltäthet vid exponeringen.

Hmm, beundransvärt att det finns dom som lägger ner sån energi för att göra egna passbilder ;-). Ett alternativ kan ju vara att hoppa in i någon av de trevliga fotoautomathytterna och se lite glad ut. Kostnad ca 49 kr.

Men det är klart, kanske ligger en slags tjusning i att göra dessa bilder själv. Vad vet jag...

Det ligger en tjusning i att faktiskt ha en passbild där personen ifråga inte ser ut som en vampyr kontra högröd blåsfisk typ. ;)

Damocles skrev:
Det ligger en tjusning i att faktiskt ha en passbild där personen ifråga inte ser ut som en vampyr kontra högröd blåsfisk typ. ;)

Jo det är klart. Själv går jag nog mer åt den högröda blåsfisken på mitt körkort ;-)...

Det värsta är, att när man skickat sin ”John Sexton”-bild till myndigheten, verkar de köra den genom kopieringsmaskinen innan de klistrar fast kopian på körkortet.

Kontrast och tonomfång ändras.

Min lilla skäggstubb föesvann och kvar är jag med en mörk fläck under näsan som ser ut som en Hitlermustasch...

Varför göra egna passbilder?

Tja, kul och en liten utmaning.
Går snabbt också, och blir bättre.

Analogt är lätt

Om man fortfarande fotar analogt som jag är det mycket enkelt att göra perfekta passfoton.
1. Ta en bild som är i godkänd vinkel mot neutral bakgrund.
2. Lägg ditt gamla pass under förstoringsapparaten när du ställer in för att kopiera negativet. När det nya passfotot projiceras i samma storlek som det gamla har du skruvat tillräckligt.

Egna passbilder - tusen skäl (nästan)

Eftersom jag inte syslar med foto yrkesmässigt men min släkt/bekantskapskrets vet att jag är "fotograf" (hehe se annan tråd) så får jag ofta frågan om jag kan hjälpa dom med detta.

Resultat?

Med digitalkameran kan man ta en serie bilder och låta "kunden" välja ut det bästa.

I en liten hemmastudio har jag klart bättre ljus än hos "passbilder på 5-minutersfotografen".

En lugn o avslappnad miljö där passfotomodellen har gott om tid att mixtra med hår, smink o poser.

De blir så gott som alltid impade över resultatet jämfört med 99-kr bilderna.

Jag lämnar in en diskett! (en jpg på drygt 1 meg) till mitt lokala labb, ca 10 kronor) för kopiering samma dag (eller mailar dom med bifogad fil).

Med högsta upplösning vid fotograferingen kan man oxå fixa större bilder vilket ibland uppskattas som t ex gåva.

De betalar mer än gärna ett par hundra (svart hehe) för att de slipper i 10 år framöver dras med en blåsfiskbild i plånboken.

Det är kul.

Vi avslutar med en kopp kaffe.

Bilagor

• visit.jpg
    visit.jpg
    25.9 KB · Visningar: 1,515
Senast ändrad:
Här är min version när jag skulle testa själv hemma. De enda ljuskällorna är blixtar på kameran. Dels den inbyggda, och dels en extern som är vinklad i taket. Sen att jag inte kan få mina ögon att samarbeta med blixtljus är en annan femma.

Bilagor

• passfotosmall.jpg
    passfotosmall.jpg
    11 KB · Visningar: 1,462
mange78 skrev:
Men det är klart, kanske ligger en slags tjusning i att göra dessa bilder själv. Vad vet jag...

Jag har bara gjort passbilder en gång men det var för att hjälpa en kompis som är sjukpensionär och har EXTREMT lite pengar. En femma istället för fotografen (eller bussen till Uddevalla där fotoautomaten finns) gör stor skillnad för honom.

Att lägga ner mycket tid på att göra egna ID-fotografier är ofta bortkastat. Alla bilder till pass, körkort skannas in och görs om till s/v-bild. Ofta blir kontrasten hård.
Gör om möjligt bilden mjuk så blir bilden någotsånär lik förebilden.

Viktigast är att följa de nya riktlinjerna för bilden, som gäller för all tyd av ID-handling

Anvisningar från vägverket.

Fotografi lämnas i ett exemplar, och ska vara välliknande och högst ett år gammalt.
Ansiktet på fotografiet ska vara avbildat snett framifrån så att näsans profil och ett öra syns tydligt.
Båda ögonen ska vara helt synliga och pupillerna ska synas tydligt. Blicken ska vara riktad mot kameran.
Fotografiet ska ha god skärpa. Skärpan ska ligga i pupillen. Reflexer får inte synas i glasögon.
Mörka eller färgade glasögon får inte bäras.*
Huvudbonad eller liknande får inte bäras.*
Ansiktet ska vara jämnt belyst och bakgrunden ska vara ljus och utan skuggor.
Hela huvudet ska vara synligt, inte bara ansiktet.
Avståndet mellan pupill och hakspets ska vara 14-17 mm.
Fotografiet ska vara renskuret 35 mm brett, 45 mm högt och ha runda eller skarpa hörn.
Både svart/vita fotografier och färgfotografier är godkända.
På det färdiga kortet kommer dock fotografiet att återges i svart/vitt oavsett om färgfoto lämnats

ANNONS
Götaplatsens Foto