Annons

Tävling: sensor-smuts

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasII

Aktiv medlem
Jag satt och blåste bort ett liiiiitet damm från sensorn med en bollblås, när min hjärna kortslöts och någon idiotisk reflex tog över och jag blåste till med munnen...
Jag rengjorde senare med copper hill-metoden i ett dammfritt blåsskåp, men bilderna har jag kvar. Jag har ringat in de största fläckarna, även om det finns mängder med mindre (här osynliga) prickar.

Någon som kan slå det?

Bilagor

• fs_sensordamm_0551.jpg
    fs_sensordamm_0551.jpg
    70 KB · Visningar: 945
JonasII skrev:
Jag satt och blåste bort ett liiiiitet damm från sensorn med en bollblås, när min hjärna kortslöts och någon idiotisk reflex tog över och jag blåste till med munnen...
Jag rengjorde senare med copper hill-metoden i ett dammfritt blåsskåp, men bilderna har jag kvar. Jag har ringat in de största fläckarna, även om det finns mängder med mindre (här osynliga) prickar.

Någon som kan slå det?

Om man nu har gjort som så att man blåst in med munnen (vilket jag gjorde mot bättre vetande), funkar det att ta bort skiten med att blåsa med en gummituta? Hur gjorde du för att fixa sensorn?

För att rengöra objektiven, funkar det bra med "glasögonduk"?

Re: Re: Tävling: sensor-smuts

Andréasson skrev:
Om man nu har gjort som så att man blåst in med munnen (vilket jag gjorde mot bättre vetande), funkar det att ta bort skiten med att blåsa med en gummituta? Hur gjorde du för att fixa sensorn?

För att rengöra objektiven, funkar det bra med "glasögonduk"?

Nej, har du väl blåst med munnen kan du inte använda gummitutan - förutsatt att det kom något på sensorn.
För att rengöra sensorn lämnar du in den för 1500 bagare eller så rengör du själv. Jag läste på om ämnet många timmar innan jag försökte själv. Söker du på copper hill så hittar du nog principen; man rengör med sinnessjukt ren metanol (lämnar inget kvar när den dunstar) och optiskt rengöringspapper av bra kvalitet. Jag hade tillgång till ett sterilt blåsskåp för bakterieodling på jobbet, vilket alla inte har.

Jag har alltid ett filter på mina linser, så det kan jag torka med en duk i nödfall, annars är det metanol och optikpapper som gäller där med.

Jag har sedan länge helt slutat bry mig i damm och skit på sensorn.
Dels plåtar jag sällan på så små bländare och dels så drunknar mycket i motivet samt att jag har inget större problem med att sitta med en bild i PS och plocka bort lite skit. Här kommer dock en bild jag tog nu enkom föratt visa min fina sensor, svårt att se småprickarna eftersom bilden bara är 400pixlar på bredden, men tro mig, det är mycket skit på sensorn.

Bilagor

• _mg_5911.jpg
    _mg_5911.jpg
    41.9 KB · Visningar: 559
Min kamera hämtades ut idag.. hade locket fram av i 3 sekunder medans ja tog på ett helt nytt objektiv på min 30D.

så här såg bilden på himlen ut med bländare 32.
ska det se ut så på en sprillans ny kamera?
n622468967_219692_3301.jpg

ANNONS
Götaplatsens Foto