Annons

Törs man prova spegelfritt?

Produkter
(logga in för att koppla)

morgan_klang

Aktiv medlem
Jag är glad att spegelfritt är på gång, men INTE för att jag vill köpa en. Men för att alla PRO Level DSLR kommer nu gå ner ännu mer i pris :)
Jag funderar starkt på 1DX som kostade nästan 7000 US Dollar när den släpptes och som nu kan köpas för 800 EUR i mycket bra skick.
Helt otrolig kvalite för rock bottom price nuförtiden.
 

Theresefoto

Aktiv medlem
Rubriken ljuger lite, eftersom jag nyss beställt en spegelfri systemkamera. Den första jag kommer att äga, om man bortser från dom digitala Leica M kamerorna jag har, som ju är spegelfria.

Tänkte först införskaffa en Nikon Z7II med FTZ och något objektiv, men kostnaden för att prova på, blev alldeles för avskräckande. Så det blev ett kit Nikon Z5 + kitobjektiv 24-50 och en FTZII. Eftersom jag har fler än 40 gamla och lite nyare Nikonobjektiv liggande så var valet av fabrikat inte så svårt. Inte heller valet att det skulle ingå en adapter i kitet. Svårare var det att begripa vilken modell som skulle inhandlas. Eftersom jag mest fotograferar så föll valet på en Z5 i stället för någon av dom dyrare modellerna.

Kommer jag bli nöjd med inköpet och kunna lämna DSLR tekniken?
JA! Det är lite ovant i början men du kommer vänja dig.
Jag var först lite "besviken" på att hitta fokus i mörkare miljö och low light men hittade sen inställningar som löste detta. Har fortfarande kvar min nikon d810 men använder typ aldrig, mest som reserv. Har nu nikon z6II =)
 

apersson850

Aktiv medlem
De gamla blixtarna passar inte riktigt på R3, inte utan en adapter som för närvarande inte tycks vara möjlig att få tag i.

Jag har upptäckt några konstigheter med nya blixtsändaren ST-E10, som jag inte sett med gamla ST-E3-RT. Har inte hunnit testat klart för att bli klok på om det var en inställning som var fel eller om den nya inte klarar att automatiskt återuppväcka blixtar som gått ner i sovläge.
Annars är nya blixtsändaren i sig själv utmärkt. Då den varken behöver batteri eller display är den väldigt liten och nätt.

Med den spegellösa går det inte att se resultatet av mätblixten för E-TTL II i sökaren. Den är bra att ha för att kolla om det finns något mellan kameran och motivet, något som jag annars inte såg i mörkret. Med spegellöst ser jag inte det förrän bilden är tagen och visas på displayen. Då är det för sent för att trycka igen. Men ser jag på mätblixten att motivet skyms av grenar ser jag det precis innan bilden tas, och kan trycka igen.

Inte så lång lista, men flera punkter i den i alla fall!
 

sumpan

Aktiv medlem
Det finns ett "Tamron 70-300/4,5-6,3 Di III RDX till Nikon Z" som jag själv skaffat. Objektivet finns i flera webbutiker. Prislappen var på 7.390:- hos Andra Shoppen. En recension finns inlagt (av mig) i detta forum. Det är för övrigt i princip samma objektiv som funnits en tid för Sony E. Flera liknande lär komma från samma ursprungskälla!
Jo känner till att det objektivet finns. Men trots att format och vikt blir smidigare så känns det dyrt och inte speciellt lockande jämfört med det AF-S 70-300 VR jag redan äger (inköpt beg för 3000kr).
 

chanel55

Aktiv medlem
Har testat, men än är det bara z9 som funkar till mina klumpiga händer så jag stretar vidare med gamle dlsr nått år till.
 

lonian

Aktiv medlem
Har också svårt att tänka mig ett macro-objektiv med manuell fokus via focus-by-wire som Nikons har om jag förstått det rätt.
Jag använder Laowa 2x macro objektiv som fungerar perfekt för manuellt fotande, är ju billigare dessutom och oerhört bra bildkvalitete.

Äger även nikon z 105 mc macro, använder den främst i autofokus läget för close up. På små figurer så hittas ögonfokus osv vilket känns imponerande :)

2 bilder med eye af. Blev lite lång sutartid då jag ville framhäva bakgrundsfärgerna.
 

Bilagor

Senast ändrad:
ANNONS