Annons

T-Max

Produkter
(logga in för att koppla)

seamaster

Aktiv medlem
Tycker T-Max är lite svår att få till.
När jag använder Tri-X eller t ex ilfords svartvita filmer blir jag alltid helnöjd.
Men T-Maxen ser ut mer som om jag doppat den i grå geggsås. blir liksom inte riktigt helfina kontraster, utan mer,,,jämnfärgat.

Har provat att köra längre tid i framkallare, med något bättre resultat.
Men hur mycket tid vågar man använda, någon som har ergarenhet ?

Jag använder D76, temp och tillblandning enl alla konstens regler.
Är kanske kodaks framkallare med namn t-max bättre lämpad för filmen ?

Någon som har några bra erfarenheter eller tips ?

T-Max är ingen dålig film precis. Kodaks bästa vill jag nästan påstå utan att ha provat alla sorter. D-76 ger fina resultat. 1+1 och 20 grader. Sedan fix i 6-7 minuter. T-Maxframkallaren ger förmodligen ännu bättre resultat. Då får man inte framkalla så länge som med 1+1 D-76. Du bör få bra resultat. Om du inte är nöjd så byt film blir mitt tips.

Ovanligt med för låg kontrast vid framkallning av T-Max efter rekommendationerna. Det brukar vara tvärtom.

Jag tycker att D76 är en bra framkallare till TMX. Mina tider ligger nära de vanliga rekommendationerna, 9 minuter i 20 grader, 1+1-spädning.

Får du för låg kontrast för att kopiera på normalt papper är det ju bara att öka tiden tills det blir bra. Ta inga jättekliv bara, TMX tenderar att reagera snabbt.

Jag var aldrig förtjust i T-Maxframkallaren men på den tiden jag använde den var jag inte så systematisk heller så det fäster jag inte så stor vikt vid :)

Jag kör framkallningen i 12 minuter i 20 grader med D-76. Och jag är nöjd. Har någon bild med väldigt bra kontrast och teckning i svart och vitt.
Har du funderat över andra felkällor än framkallaren?

Om du ska vara riktigt noga så ska du framkalla filmen olika beroende på hur hårt ljuset var när du tog bilden. Till och med att du bör tänka på i vilken förstoringsapparat du ska göra kopiorna, en kondensorapparat eller en diffusljusapparat. Viktigt är också rätt exponering. Tri-x kanske är lättare att exponera medan tmax kräver att eftertanke lite mer. Tri-x bör givetvis också exponeras riktigt för bästa resultat.

T-Max 400 och Tri-X är så vitt skilda filmer som det går. De har helt olika karaktär och det är nog det du upplever.

Tri-X har hög kontrast i skuggorna och låg i högdagrarna, T-Max är tvärt om. Dessutom ligger T-Max mörkare i mellantonerna.

Använder du ett fotopapper som passar Tri-X (alltså ett papper med hög kontrast i högdagrarna och låg kontrast i skuggorna) så blir det svårt att få det snyggt med T-Max 400.

Eftersom mellantonerna blir mörkare (ungefär ett steg) så är det svårt att få stuns i ansikten med T-max.

Det kan givetvis vara så att du ska framkalla din T-Max lite längre, men om du tar i för mycket kommer högdagrarna att bli stenhårda och omöjliga att kopiera. Dessutom blir kornet luddigt. Jag har själv haft detta problem.

Ett papper som funkar bra till T-Max 400 är Ilford Multigrade IV som har extremt låg kontrast i högdagrarna. Du kan vrida upp kontrasten mer med detta papper än med andra och ändå få med alla toner. Detta papper är inte lika lämpligt till Tri-X.

Jag brukar rekommendera Ilford Delta 400 istället som har en rak kurva, alltså jämn kontrast över hela bilden. Den är både finkornig och lättkopierad.

T-max 100 är mer lätthanterad än 400:an eftersom den har en rakare kurva. Jag tycker att 400:an blir bra till naturbilder och arkitektur med mellanformat, inga människor alltså.

Många tycker att Agfas papper passar bra till Tri-X, så även jag.

Hej Stefan

Ja så är det för mig med. T-Max och jag har liksom aldrig riktigt passat ihop.

Många i Fotoklubben soppar T-Max i X-tol med bra resultat.

Om ljuset räcker så är Ilfords Pan-f min favorit.
Som 100 film blir det Agfa´s APX.
Tri-X om det viktiga är mörkt, Delta 400 om det viktiga är ljust.

Jag soppar i Ilfords Perceptol 1+3

/Erik

Jag gillar inte heller T-Max grådaskiga känsla. För mig blev det ingen skillnad när jag bytte till Kodaks T-Maxframkallare. Jag har helt gått över till Ilford Delta, både 100 och 400. Tillsammans med Ilford Ilfosol s får bilderna mycket fin kontrast och skärpa. Nu har jag fått ett tips om att prova framkalla Delta 100 med Xtol, så vi får väl se vad som är bäst.

Kijana skrev:
Jag kör framkallningen i 12 minuter i 20 grader med D-76. Och jag är nöjd. Har någon bild med väldigt bra kontrast och teckning i svart och vitt.
Har du funderat över andra felkällor än framkallaren?

Blandar du D76 1+1 då ??

Eftersom andra filmer funkar frint i framkallningen,
och inte t maxen tror jag det hänger lite på kombinationen med just filmen.

Tack allihop!

Det var många nyttiga kommentarer och svar.
Har lite att gå vidare & testa med.

Skönt att höra att det inte bara var jag som tyckte den var lurig.
Jag har ju sett att andra har fått kanonfina bilder med tmaxen

Verkar konstigt om det inte skulle gå få toppklassbilder med en av Kodaks bästa filmer. Dom har ju ändå sysslat med film i över 100 år.

Har nästan alltid fått kanon-resultat med t-max och d76. Då följer jag anvisningarna på förpackningen när det gäller tider. Jag har däremot alltid haft daskig kontrast när det gäller ilford delta 3200?? Då med deras framkallare för den filmen. Vet inte varför riktigt.. Tmax 3200 funkar ju bra.

Det finns väl ingen som sysslar med fotografi som tror att tillverkarna släpper ut produkter på marknaden som blir skit. Nej det gäller att ta sig i kragen och göra rätt. Skyll inte på tillverkarna eller en viss filmsort eller framkallare utan börja fundera på din egen noggrannhet i stället vid exponering och framkallning.

Tänk på att de framkallningstider som står på förpackningen bara gäller för bilder exponerade på ett speciellt sätt i ett visst ljus. Andra förhållanden kräver andra tider. Sedan finns det olika framkallare som ger just din exponerade ruta olika egenskaper.

Framkallar du bara rätt så passar den nog till det mesta. Blir bilderna grådassiga så är det bara att fundera vad man gjorde för fel. Jag har en porträttbild av Anna i mitt album Porträtt, den är tagen med T_MAX 400, jättefina gråskalor, jag mätteljuset mot ett kodak gråkort.

Det är fortfarande så att mellantoner blir mörkare och mjukare med T-Max 400 eftersom den har en annan sensiometrisk kurva än Tri-X. Sedan är det också viktigt med rätt papper.

Din bild är också ganska mjuk i ansiktet, så skulle et inte bli med Tri-X.

ANNONS
Götaplatsens Foto