Annons

Ta bilder med naturligt ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jompis

Aktiv medlem
Hejsan.
Jag berhöver verkligen hjälp med en sak.
Jag bor på landet utanför Borlänge och ser dag efter dag solen gå ner aldeles stor, röd och lysande. Hur jag än bär mig åt lyckas jag inte få bilder med vackra naturliga skenet från solen. Hur ska jag bära mig åt? Och vad behöver jag i optikväg? MVH // Jon W

Vilken typ av bilder vill du göra?
Jag fotar alltid i naturligt ljus, men oftast inte solnedgångar, utan motiv i ljuset från solnedgångar.

Senast ändrad:
Har du inställt på automatisk vitbalans? Prova med vitbalans: dagsljus. Kameran kompenserar det röda när du har automatik, därför blir det mindre rött.

Lycka till!

Eller fota i RAW, så kan du lätt justera vitbalansen så att den överensstämmer med ditt motiv.

Till Janne:
Mestadels är bildernas motiv vyerna. Jag fotar alltså mestadel mot solen, utan särkilt motviv.
Objektivet jag tar bilderna med är ett Sigma 70-300 f3.5-5.6 DG APO Macro. Blir det en vesentlig skillnad med ett objektiv som har f2,8? =)

Till Dick:
Fotar i RAW, så vitbalansen leker jag med sen i PS.

Färgåtergivning kan skifta mellan optik, men inte drastiskt. Exempelbilder skulle vara givande.

Du gör väl bilderna i AdobeRGB i kameran och konverterar till sRGB innan du publicerar på web?

Är det färgen som blir knasig, eller är det så att exponeringen gör att bilden blir för mörk? Att fota rakt mot solen är rätt bökigt om man vill ha med själva landskapet. Prova att sätta ljusmätningen till "matrix" istället för centrumvägd eller spotmätning. Då utvärderar kameran ljuset ur hela bilden istället för mitten eller vald fokuspunkt, vilket kan bli för mörkt om solen kommer rakt framifrån. Du måste ju i princip bränna ut solen om resten ska synas, så histogrammet kommer oundvikligen att ha en spik i högdagern om det ska bli vettigt.
Enklast är kanske att fota med stativ och ta flera exponeringar, där någon bränner ut hela himlen och solen. Sen kan man lägga samman dem i PS efteråt.

Tack för alla svar. Jag måste helt klart börja ta hänsyn till ljusmätningen. Men jag funderade på hurevida jag ska ta lågt eller högt bländarvärde?

Jompis skrev:
Tack för alla svar. Jag måste helt klart börja ta hänsyn till ljusmätningen. Men jag funderade på hurevida jag ska ta lågt eller högt bländarvärde?
Har du inget i den närmaste förgrunden så borde bländare 7-11 nånstans ge bäst skärpa, eftersom de flesta objektiv presterar bäst där. Men det borde ju inte påverka exponering och färg och sånt.
Du får nog langa upp ett exempel om man ska förstå vad det är för fel du syftar på.

Visst skulle jag kunna langa upp ett kort. Men eftersom ni inte såg hur det såg ut i verkligenheten och för att det är svårt att förklara skulle det nog inte hjälpa så mycket. Det var mer generellt jag undrade. Bl.a om vad man behöver för objektiv för att få bilden att bli så lika verkligenheten som möjligt, och lite om bländarvärdet och ljusmätning:)
Tack för all hjälp!

Avtonat ND filter är också bra för att balansera den ljusa himlen och förgrunden.

När du plåtar själva solnedgången så har du motljus, vilket kan göra att bilderna blir lite kontrastlösa och matta i färgerna (hur mycket eror på objektivet).
Själv burkar jag kompensera det här med extra färgmättnad och kontrast i efterbehandlingen.

Ja, du får ytterligare försämrad kontrast utan motljusskydd. Du slipper alltid ströljus snett från sidan med ett motljusskydd.

Arleklint skrev:
Ja, du får ytterligare försämrad kontrast utan motljusskydd. Du slipper alltid ströljus snett från sidan med ett motljusskydd.
Var skulle ströljuset komma ifrån om man fotar rakt in i solen? Jag trodde det var solen som lös? ;-)

erro.se skrev:
Reflekterat ströljus antar jag?
Klart det existerar ströljus, men inte fasen är det nåt att bry sig om när solen kommer rakt framifrån?
Skitsamma, motljusskydd är ändå vettigare att ha på än att inte ha det i de flesta situationer. Var bara tvungen att ifrågasätta lite;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto