Annons

Ta bort blixt och solglans/sken från ansiktet..

Produkter
(logga in för att koppla)

GGFoto

Aktiv medlem
Hur gör man på enklaste sättet om man vill redigera bort bixtsken starkt solljus från ansiktet på en människa i Photoshop CS2?

Om det är tex blixtblänk i pannan kan du ganska enkelt klona bort det med hud som inte är lika utsatt för blixten.

Matte

Kanske lite off-topic eftersom du ställer en PS-specifik fråga, men grundtipset är ändå att sträva efter bättre ljussättning redan vid fototillfället.

Med en extern blixt kommer du ganska långt. Är du inomhus kan du vinkla blixten mot en vägg eller i taket. Funkar bäst om väggar/tak är vita, annars finns det risk för färgstick. Ljuset får du en mycket större spridning och risken för blixtblänk minskar avsevärt. Som bonus får du dessutom mycket mjukare skuggor än med blixten rätt i ansiktet.

Utomhus kan du använda blixten för upplättning, för att även där få en jämnare ljussättning.

För bilder som redan är tagna så hjälper ju inte de här tipsen och där kanske klonverktyget kan hjälpa dig.

PS. Jag är ingen blixtexpert, utan fick min första blixt igår! Efter 5 min enkla tester så blev jag ändå förvånad av hur mycket bättre resultat det blir jämfört med den inbyggda blixten.

tomasandersson skrev:

PS. Jag är ingen blixtexpert, utan fick min första blixt igår! Efter 5 min enkla tester så blev jag ändå förvånad av hur mycket bättre resultat det blir jämfört med den inbyggda blixten.

Jag fick också min blixt igår. Vilken skillnad det är att slå den i taket! Blir grymt mycket snyggare än rakt på. Så fotar du mycket i ljusfattiga miljöer som inomhus så är ju verkligen en extern blixt att föredra. Är jätte nöjd med min.

Clone stamp med sänkt opacitet (helst under 40%) och kör över flera gånger i stället med olika samplingspunkter för bästa resultat.

Ja och nej. Det beror på området, i kontrastrika områden ser healing brush inte kul ut, det blir ofta mörkt och helt fel färg.du kan få bättre resultat i svåra områden med clone stamp.

men healing brush är mycket riktigt snabbare där den funkar

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto