Annons

"Ta bort röda ögon" fungerar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

siwmag

Aktiv medlem
Funktionen "Ta bort röda ögon" fungerar plötsligt inte.
Ersättningsfärgen blir ljust blågrå istf svart. Om jag anger egen färg t.ex grön eller gul så ändras ögonen till den färgen,
men så snart jag anger svart färg eller standardfärg så blir det grå ögon.
Det har ju funkat förut så detta känns frustrerande.
Vad kan ha hänt? Någon som känner igen problemet?
Jag har Elements 2.

/Siw

Får jag haka på?

Jag använder CS2 som har den intressanta funktionen att man kan klicka på ögat och så ska den ta bort röda ögon utan mer krångel. Enligt ett klipp jag hittade på internet ska det tom gå bra att klicka någonstans i närheten av ögat eftersom programmet själv letar upp runda partier. En gång har detta fungerat. De övriga gångerna hittar ps någon annan plats i bilden som med god vilja kan sägas vara rund och mörkar ned denna plats. Har någon mer råkat ut för detta?

Jag har råkat ur för att det blir ändrat på fel ställe i bilden, d v s den läser av fel område. Om jag redigerade ögonen i ursprungsformatet gick det bra men om jag hade beskurit bilden först och sedan redigerade ögonen blev det inte så bra. Kanske ett tips?

Jag börjar alltid med att fixa ögonen om de behöver fixas, så problemet ligger inte där, men jag ska minnas det.

Fler idéer?

Om Du först markerar ögat (rund ring) och sedan korrigerar ögonen så borde det bara korrigeras inom markeringen (tror jag i alla fall).

Det är så jag brukar göra, markera ögat och byta färg, och så gör jag även nu men då utnyttjar jag inte funktionen att bara klicka på ögat som tydligen ska underlätta.

ANNONS
Götaplatsens Foto