Annons

Ta bort sensordamm själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hm..

Fick (dumt nog?) ett litet ryck här och låste upp spegeln för att så se att det sitter damm på denna (ett strå...eller ja..syns i bild i alla fall).

Försökte blåsa lite lätt..men njä..det sitter där det sitter. (vansinnigt bara detta?). Men eftersom jag ändå är inne i vansinnestagen så undrar jag om det finns andra knep att ta till utan utrustning.

Kameran: Nikon D50

=)

/Fredrik

Utan verktyg är det nog bara att blåsa som gäller. Blås absolut inte med munnen, använd en blåsbälg!

vaktis100 skrev:
Köp en burk med tryckluft på kjell & co. Kostar 119 spänn

Tryckluft på burk kan ge ifrån sig vätska och oljor som fastnar på sensorn. Bättre att använda en manuell gummituta (från t.ex. Hama).

Om man absolut vill testa att blåsa på sensorn med munnen, så kan man nog göra det också - bara man lägger ut snuset först :D

Jag använder en Hama Blåsbälg 5610 (99:) till att blåsa av sensorn, då jag inte är så torr i munnen, och den är kanonbra.

Jag använder den även till att blåsa av objektiven, vilken minimerar behovet av puts med putsduk.

Jag hakar på tråden lite.
Har testat att blåsa med luft på burk och det gick fint. Nu finns det bara en prick kvar (den fanns även före rengöringen) och jag undrar om man kan peta försiktigt med en torr tops? Jag ser var pricken är någonstans när jag tittar på sensorn. Jag vågar inte blåsa mer än vad jag har gjort heller, kanske kunde jag blåst lite närmare men det är ju inte lätt att få tips via ett forum om hur hårt/nära man får blåsa...

Senast ändrad:
Luft på burk är inte att rekomendera, har du otur så kommer det vätska med luften, och vips så har du ett betydligt större problem, luften från burken är också svinkall, blåser du nära så är det inte omöjligt att glaset framför sensorn spricker av kylan, som desutom ger kondens.

Läs den här tråden istället och följ instruktonerna i länken som ges i första inlägget så kan du inte göra fel....

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=77315&highlight=sensorreng%F6ring

/kent

Använd dammsugare för senordamm

Vi använder en dammsugare för att rengöra senor, men håll handen runt munstycket, exponera med bulp.
fördelen att du inte blåser in en massa damm i kamera utan suger ut dammet. och en dammsugar får man alltid tag på när man är på resan fot. Råkades att byta objektiv i maskinrummet på en isbrytare och fick ett jätte damm på senor, sedan dess kör vi bara med denna metod.

fotomicke

Bilagor

• sensor dammdscn0062.jpg
    sensor dammdscn0062.jpg
    58.4 KB · Visningar: 303
Men lika mycket luft som dammsugaren suger ut måste ju in i slutarhuset. Luft som dras in från rummet, skrivbordet och kläderna. Jag tror att detta är ett väl okontrollerat sätt. Så mycket luft med damm omsätts ju aldrig i verkligheten.
Eller är det ett aprilskämt??
Med en smal slang som ett sugrör kopplat till damsugaren kanske man kunde göra punktutsug, dessutom krävs att man bor i ett dammfritt renrum.

ROYSAN skrev:
Men lika mycket luft som dammsugaren suger ut måste ju in i slutarhuset. Luft som dras in från rummet, skrivbordet och kläderna. Jag tror att detta är ett väl okontrollerat sätt. Så mycket luft med damm omsätts ju aldrig i verkligheten.
Eller är det ett aprilskämt??
Med en smal slang som ett sugrör kopplat till damsugaren kanske man kunde göra punktutsug, dessutom krävs att man bor i ett dammfritt renrum.

bättre det än att blåsa runt luften i kamerahuset

ANNONS
Götaplatsens Foto