** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ta upp fotograferingen igen - behöver köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

museo12

Aktiv medlem
Jag har fotograferat sedan långt tillbaka redan på den analoga tiden. Haft mycket Nikon, men har ingen fotoutrustning idag sedan flera år tillbaka. Nu vill jag ta upp intresset idag med en digital systemkamera. Helst med utbytbara objektiv, men det är ingen nödvändighet. Är ute efter något begagnat runt 5000 kr. Jag fotograferade det mesta i min vardag tidigare.

Några tips? Jag är inte fast i något speciellt märke.
 
Fujifilm XE2 ca 2500kr beg
Fujifilm XT2 ca 5000kr beg
Jag har en sprillans ny Lumix LX100 mark2 för 6000
eller
Jobbar just nu på en bok där jag enbart fotar med en Fujifilm XE1 (1000kr beg) och deras 18mmf2 (2300kr beg) 3300kr totalt. @xftales
Galet bra prints 70x50cm

Lägger du på 1700kr kan man få 2 till 3 bra manuella objektiv

DSCF3266-02.jpeg
FUJIFILM XE1 + XF18mmf2
 
Köp Nikon som du är van vid. Då kan du även används manuella klassiska objektiv från 70-80 talet. Det finns massor begagnat.
Fundera på om bildkvalitet eller känsla i kamerahuset är viktigast.
Bildkvalitet: välj en hyfsat modern kamera i Nikons fyrsiffriga serie, t ex D3200.
Känsla: Välj en kamera i Nikons tresiffriga serie, D100/200/300/500 är APS-C medan D600/610/700/750/780/800/810/850 är fullformat (samma storlek som film).
 
Hej, det finns förstås många alternativ men själv kan jag bara Nikon och där skulle jag rekommendera D7100 som ofta går att hitta för 3000-4000 kr för enbart huset och nån tusenlapp till med objektiv.
Den har tillräckligt med upplösning med sina 24 mpx, helt OK af-system, klarar 6-7 bilder per sekund och har ett utbud av funktioner som gör att den så att säga går att växa med.
Nåt problem att få tag på bra begagnade objektiv lär det inte bli, särskilt som många nu går över till spegellöst och säljer sina gamla prylar.
 
Om du har möjlighet, gå till en fotoaffär som har sortiment på begagnat och känn på olika kameror. Det är ju ganska viktigt att du trivs med hur det ser ut i sökaren och att du tycker knappar etc. verkar bra för hur du vill ha det. Om det var länge sedan du körde Nikon så är det knappast relevant så du kan ju välja fritt.
 
Kan rekommendera Olympus OMD-kameror då de är små och lätta med superskarpa objektiv till lågt pris då bildstabiliseringen sitter i kamerahuset.
 
Ingen tillverkare gör dåliga systemkameror idag.
Titta på de system som du kan låna objektiv i.
Har kompisen en Canon.... köp Canon....
Alltid billigast att låna
 
ANNONS