Annons

Tack för kommentar

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikro

Aktiv medlem
Vet inte om detta är rätt forum, men hittar inget bättre: I fotosidans "etikettsregler" står att man inte ska hålla på att tacka för kommentarer till bilder om man inte har något nytt att säga. Jag kan hålla med om det, samtidigt som jag ser att väldigt många konsekvent tackar. Det gör att jag kan känna mig lite "högfärdig"/otacksam om jag inte gör det. Så hur ska man bete sig egentligen?

Vet inte om detta är rätt forum, men hittar inget bättre: I fotosidans "etikettsregler" står att man inte ska hålla på att tacka för kommentarer till bilder om man inte har något nytt att säga. Jag kan hålla med om det, samtidigt som jag ser att väldigt många konsekvent tackar. Det gör att jag kan känna mig lite "högfärdig"/otacksam om jag inte gör det. Så hur ska man bete sig egentligen?

Hmm ja det där har hängt med i reglerna sedan urminnes tider och det råder mycket delade meningar om saken. I kort kan man väl säga att det inte finns ett tvång att tacka, men inte heller ett förbud.

Jag själv tycker det är kul att lägga till en egen kommentar på egen bild när man fått ett gäng kommentarer, som dels tack dels lite svar på frågor om bilden. Ett tack som svar till varje kommentor tycker jag inte behövs.

Ett av skälen till att vi lade till den nya händelsen "Nya kommentar från fotografen, på bild jag kommenterat" är att det nu inte blir nödvändigt att skriva ett tack vi "besvara" på varje kommentar man får, bara för att de skall nå fram till den som kommenterat. Det räcker alltså att skriva en vanlig kommentar på bild så får alla de som kommenterat ditt svar.

Senast ändrad:
Ett av skälen till att vi lade till den nya händelsen "Nay kommentar från fotografen, på bild jag kommenterat" är att det nu inte blir nödvändigt att skriva ett tack vi "besvara" på varje kommentar man får, bara för att de skall nå fram till den som kommenterat. Det räcker alltså att skriva en vanlig kommentar på bild så får alla de som kommenterat ditt svar.

Okej, det här tänkte jag inte på när jag stängde av funktionen. Stängde av det för att jag inte är så värst intresserad av att få massor av notiser om när andra kommenterar en bild efter mig. Kunde ni lägga till ett sånt alternativ också att man kan kan välja att endast bli notifierad då fotografen själv skriver en kommentar till sin bild som man tidigare kommenterat, alltså att inte alla kommentarer efter ens egen hamnar på händelselistan?

Jag är f.ö. fortfarande intresserad av att kunna stänga av det att mina vänner får information om varje kommentar jag skriver. Mina kommentarer angår mig och fotografen och inte någon annan, så länge de är sakliga och konstruktiva enligt fotosidans krav, förstås. Vill nån se vilka kommentarer jag skrivit är det bara att gå in och kika i min profil, det har jag inget emot. Jag opponerar mig bara mot att alla mina kommentarer mot min vilja nödvändigtvis måste delges också alla på min vänlista (om de inte stängt av funktionen, vilket jag själv gjort).

Okej, det här tänkte jag inte på när jag stängde av funktionen. Stängde av det för att jag inte är så värst intresserad av att få massor av notiser om när andra kommenterar en bild efter mig. Kunde ni lägga till ett sånt alternativ också att man kan kan välja att endast bli notifierad då fotografen själv skriver en kommentar till sin bild som man tidigare kommenterat, alltså att inte alla kommentarer efter ens egen hamnar på händelselistan?
Ja så är det redan nu, det är tre olika val där:
  • Kommentarer från fotografen/författaren, på bilder/texter du själv kommenterat
  • Svar från fotografen/författaren till andra, på bilder/texter du själv kommenterat
  • Kommentarer från andra, på bilder/texter du själv kommenterat
Så den första där kan du undvika att filtrera bort, då blir det som du vill

Ang andra synpunkten, jo det kan man tänka sig. Men dina kommentarer blir ju iofs synliga ändå tex via din Kommentarer-flik, så man får inte förledas att tro att man skriver bara till fotografen.

Ja så är det redan nu, det är tre olika val där:
  • Kommentarer från fotografen/författaren, på bilder/texter du själv kommenterat
  • Svar från fotografen/författaren till andra, på bilder/texter du själv kommenterat
  • Kommentarer från andra, på bilder/texter du själv kommenterat
Så den första där kan du undvika att filtrera bort, då blir det som du vill

Ang andra synpunkten, jo det kan man tänka sig. Men dina kommentarer blir ju iofs synliga ändå tex via din Kommentarer-flik, så man får inte förledas att tro att man skriver bara till fotografen.

Ser man på, det märkte jag inte. :)

Hoppas ni kan jobba på det andra önskemålet lite, är fullt medveten om att mina kommentarer blir synliga för alla som ser på samma bild och att det går att se vilka kommentarer jag skrivit via fliken du nämner. Det är bara det att mina vänner får en notis om alla mina kommentarer som jag vill åt.

Men Magnus, ska du bestämma vad dina vänner är intresserade av för något? De borde väl ha all rätt att ta del av dina kommentarer?
Skulle de däremot inte ha det intresset så kan de så vitt jag kan förstå bara stänga av den funktionen.

Personligen är jag glad för den nya funktionen, nu slipper jag gå tillbaka och kolla om fotografen svarat på den kommentar jag givit men missat att använda det särskilda "besvara kommentaren-läget".
Glad att det nu också är lätt att följa kommentarerna kring exempelvis bilder som är av kategorin att den "inte lämnar någon oberörd".

Men Magnus, ska du bestämma vad dina vänner är intresserade av för något? De borde väl ha all rätt att ta del av dina kommentarer?
Skulle de däremot inte ha det intresset så kan de så vitt jag kan förstå bara stänga av den funktionen.

Jag är inte riktigt bekväm med saken helt enkelt, och anser att det inte i första hand angår andra vad jag skriver för kommentarer och vilka bilder jag kommenterar. Men, den som vill se vilka kommentarer jag skrivit får naturligtvis gå in på min profil och läsa, om de nu inte har funktionen påslagen förstås så de får notiser om alla kommentarer jag skrivit.

Kanske det här är en delorsak till att jag numera håller till mycket mer på forumsidan än på bildsidan, och inte alls kommenterar lika flitigt längre som jag gjorde tidigare.

ANNONS
Götaplatsens Foto