Annons

Tamron 28-200 vs. Canon 35-80

Produkter
(logga in för att koppla)

Stiffen

Avslutat medlemskap
Hejsan!
Med er hjälp här på fotosidan börjar jag nu snäva in mina val och veta vad jag vill ha.

Äger en gammal EOS 1000F med original 35-80.
Vill gärna ha en större zoom för att komma närmare vid segling, skidåkning eller foto av människor.
Vill dock slippa byta objektiv stup i kvarten. Mao fasta gluggar eller ett 80-200, är inte aktuellt. Ryser vid tanken på att stå i pisten och mecka med objektivbyte, såpass amatör är jag...

Så, kriterierna lyder:
Bra omfång
Pris max 3.500:-
Låg vikt.
Så-bra-kvalitet/skärpa-man-kan-få...

Japp, I know, somliga fnyser och ser inte att det går att lösa rent kvalitetsmässigt. Men som jag ser det så kräver jag inte mycket mer än att det ska vara lika acceptabelt som mitt nuvarande tråkiga 35-80.
Jag har snöat in på Tamron 28-200 (nyaste XR-versionen) som väger runt 360g, är otroligt kompakt (mindre än Canons 80-200) och har fått rel. bra rescensioner (kan skönja vissa åsikter om kromatisk aberration). 3.600 i sverige och runt 3.100 på tyska näthandlare.

Någon som har erfarenhet av detta objektiv eller som kan ge mig alternativ till detta?
Välkomna att tycka...

//Staffan

Puppetmaster köpte nyligen ett Tamron, men jag har för mig att det var ett 28-300. Men det har tydligen fått dåligt betyg på www.photozone.de

Annars har ju även Canon ett 28-200 USM som iofs kostar 5000:- som är riktigt bra. (Kostar 444€ i Tyskland)

Annars har ju Tokina ett som går ända ner till 24mm som har fått hyffsat omdömme. Kostar 299 € hos www.internet-photo.de

ANNONS
Götaplatsens Foto