Annons

Tamron 90 vs sigma 150

Produkter
(logga in för att koppla)

Maradona

Aktiv medlem
Hej! Står inför valet av ett makro objektiv och det är de här två som jag funderar mest på.
Vi säger att priset spelar ingen roll just när det gäller de här två :)
Nån som kan ge råd? Typ behövs det märkbart längre slutar tider med längre brännvid osv.
Kanske ska nämna att det finns även en sigma 180 mm som kan vara nåt och är bara 500:- dyrare än 150-s på scandinavianphoto.
Tacksam för alla svar!
mvh:Emir

Båda två, eg de allra flesta, makroobjektiv är bra. Sigmat är, vad jag sett mycket skarpt. Själv har jag Tamrons 90mm och är mycket nöjd. Även den är mycket skarp. Den har, IMO bättre bokeh än sigman.

Vad gäller slutartiderna så bör man ju, som tumregel ligga på 1/brännvidden*1.5 med en DLSR. 150*1.5 ger 1/225 och 90mm ger 1/135. Man har alltså ca 2/3 steg fördel med tamronen vad gäller slutartid, handhhållet.

Sedan blir ju arbetsavståndet betydligt längre med Sigman. Dels har den längre brännvidd och dels blir den inte längre vid fokusering, vilket gör att den har runt 20cm arbetsavstånd vid 1:1, jämfört med 10-11cm med Tamronen.

Längre brännvidd ger ju större möjlighet att få kontroll över bakgrunden, men kan åxå ge lite "plattare" bilder.

Sigmat väger ungefär dubbelt så mycket och är inte lika nätt som Tamronen.

Skulle jag välja skulle jag nog välja Tamronen igen, det passar mig bättre, men de som har sigma 150 är åxå mycket nöjda, vad jag sett.

ANNONS
Götaplatsens Foto