Annons

Tamron eller Sigma? [70-300 mm]

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Elfving

Avslutat medlemskap
Tjenixen!

Tänkte köpa ett 70-300 objetiv till min 10D. Har hittat två alternativ som passar min budget alldeles utmärkt just nu. *Haha* Jag väljer mellan:

Tamron Af 70-300/4,0-5,6 LD Macro
Sigma Af 70-300/4,0-5,6 DL Super Macro II

Praktiskt taget samma glugg rent specificationsmässigt, och prismässigt. Någon som anser att den ena är bättre än den andra?

Mattias

Jag har Sigma 70-300/4.0-5-6 APO DG. Den lär ha mindre kromatisk abberation nä DL varianten, och det är inte mycket pengar som skiljer.
Tamronen har jag inte testat, men den är mycket fulare än sigman. Dessutom verkar fokusringen vara sämre...
Tamronet har filter diameter 62mm och sigmat har 58mm. Dvs. att det är billigare att köpa filter till sigmat. Å andra sidan så är det 62mm på ditt sigma 18-125 också.

Mattias Elfving skrev:
Tjenixen!

Tänkte köpa ett 70-300 objetiv till min 10D. Har hittat två alternativ som passar min budget alldeles utmärkt just nu. *Haha* Jag väljer mellan:

Tamron Af 70-300/4,0-5,6 LD Macro
Sigma Af 70-300/4,0-5,6 DL Super Macro II

Praktiskt taget samma glugg rent specificationsmässigt, och prismässigt. Någon som anser att den ena är bättre än den andra?

Mattias

Har sedan ca en månad tillbaka varit ägare till ett Tamron Af 70-300/4,0-5,6 LD Macro.
Med tanke på priset så är jag väldigt nöjd med objektivet.
Men man får vara medveten om att det fokuserar lite långsamt och låter lite mycket.

Denna bild är tagen med objektivet
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=81903

Har tyvärr inte provat Sigman, men är nöjd med mitt val.
Skaffade detta objektivet pga. priset och att jag inte visste hur mycket jag skulle använda brännvidsomfånget men det är detta objektiv som sitter på för det mesta.
Funderar på att spara till Canons nya 70-300 IS USM.

//Håkan

ANNONS
Götaplatsens Foto